به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی برگزاری همایش بین المللی«نظریة انتظار در اندیشة آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)» همایش بین المللی«نظریة انتظار در اندیشة آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)» توسط پژوهشکدة مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در دهم مهر ماه سال 1398 برگزار می شود. به گزارش خبرنگار ایسکا همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته) با توجه به تأکید روایات معصومین(علیهم السلام) و سخنان علما و اندیشمندان و درهم تنیدگی و تأثیر مقولة انتظار بر زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان و ضرورت بحث و کاوش علمی درباره آن، نظریه پردازی در زمینه انتظار ظهور امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و کارکردهای آن در جامعه و ارتباط آن با غیبت و ظهور منجی موعود و تعامل آن با سایر معارف و مسائل دینی، نیازمند توجه جدی و پژوهش های علمی و کاربردی است.
 در این راستا با مطالعه آثار و دیدگاه های علما و اندیشمندان در زمینه انتظار و مهدویت، می تواند ما را در رسیدن به نظریه منسجم انتظار از دیدگاه شیعه یاری رساند. به همین جهت برگزاری همایش نظریه انتظار برای ترویج گفتمان انتظار  و مهدویت در جامعه ضروری به نظر می رسد. با عنایت به توجه ویژه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به مساله انتظار و مهدویت و بیانات و سخنرانی های مختلف ایشان در این خصوص لازم است همایش بین المللی نظریه انتظار در راستای تبیین آراء و اندیشه معظم له برگزار شود تا کمکی به نقش انتظار و مهدویت در حکومت و جامعه اسلامی ایران و تبیین جایگاه آن در اندیشه و آرای علمای شیعه گردد.
از این رو پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی بر اساس رسالت ذاتی خود با همراهی مراکز همکار داخلی و خارجی اقدام به برگزاری این همایش علمی در محورهای یازده گانه می نماید:

1. مفهوم و چیستی نظریه پردازی در حوزه انتظار
2. مهدویت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه¬ای
3.مبانی  و ابعاد نظریة انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
4.  نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
5.  ابعاد نظریه انتظار  در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
6. مقایسه نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای با نظریات معطوف به آینده
7. ویژگی ها و شاخصه های جامعه منتظر در انديشه حضرت آیت الله خامنه ای
8. وظایف و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
9. راهکارهای تحقق جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
10. آسیب شناسی انتظار و جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
11.جامعه موعود و منتظَر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای

این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به ثبت رسیده  و مجوز ISC را دریافت نموده است، مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی و نیز در مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید.
  دبیر علمی همایش و رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی/ حجت الإسلام حسین الهی نژاد

 
منبع: تولید محتوای پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبارپژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه, همایش بین المللی«نظریة انتظار در اندیشة آیت الله العظمی خامنه ای, پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 464
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما