کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: استقبال مردم از کتب با موضوعات قرآنی گروه فرهنگی ــ کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت پژوهش و تألیف کتاب متناسب با نیاز روز جامعه، گفت: با توجه به استقبال مردم از کتاب‌هایی با موضوعات قرآنی، ضرورت دارد پژوهشگران به تألیف کتبی در این راستا بپردازند.  شکرالله آقانژاد، کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در حاشیه بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد:
برای اولین بار است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌صورت مستقل شرکت کردیم اما در سال‌های گذشته نمایندگانی برای فروش کتب پژوهشگاه در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند.
وی در خصوص معرفی پژوهشگاه عنوان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم از سال ۱۳۶۳ با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۴ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبدیل شد.
آقانژاد ادامه داد: پژوهشگاه نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می‌پردازد.
وی اظهار کرد: حدود ۱۰ پژوهشکده شامل پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)، مهدویت و آینده‌پژوهی، اسلام تمدنی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، علوم و اندیشه سیاسی، مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، اخلاق و معنویت و الهیات و خانواده و همچنین ۳ مرکز اعم از مرکز احیای آثار اسلامی، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل در حال حاضر فعال هستند.
کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص اهداف این پژوهشگاه تصریح کرد: تبیین معارف ناب اسلام و پالایش فرهنگ دینی از پیرایه‌های جمود و التقاط، تبیین نظام‌مند اسلام و ارائه الگوهای کارآمد فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای جهان معاصر از طریق توسعه، تعمیق و توان‌مندسازی علوم اسلامی، تأمین پشتوانه‌های علمی برای نظام‌بخشی و کارآمدسازی حکومت دینی و انقلاب اسلامی از مهم‌ترین اهداف پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی است.
آقانژاد افزود: تعداد ۱۱۰ عضو هیئت علمی تمام وقت‌، ۳۵۰ همکار پروژه‌ای پژوهشی و ۴۰ پژوهشگر تمام وقت داریم که پژوهش‌های علمی، تحقیقاتی را انجام می‌دهند که از اساتید حوزه و دانشگاه‌های سراسر کشور هستند.

وی گفت: از سوی انتشارات پژوهشگاه تاکنون ۶۳۰ عنوان کتاب چاپ شده و خود پژوهشگاه از سال ۶۳ تعداد ۱۲۰۰ عنوان کتاب چاپ کرده که قبلاً از طریق بوستان کتاب این چاپ صورت می‌گرفت. امسال با ۱۸۰ عنوان کتاب شامل کتب قرآنی، فلسفی، اسلام تمدنی، مهدویت، اندیشه اسلامی، تاریخ و سیره پیامبر و معصومین، کلام، فقه و حقوق در نمایشگاه کتاب مشهد حضور پیدا کردیم.
کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه این پژوهشگاه دارای ۱۳ مجله علمی پژوهشی و علمی ترویجی است، عنوان کرد: پژوهشگاه حدود ۹ کتابخانه شامل کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتابخانه تخصصی فرهنگ و معارف قرآن، کتابخانه عمومی و امانی، کتابخانه تخصصی مرکز احیای آثار، سه کتابخانه مرکز مطالعات اسلامی اصفهان، کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی شعبه خراسان رضوی، کتابخانه دیجیتالی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دارد که تعداد کتاب‌ها ۲۳۴ هزار عنوان کتاب و در حدود ۳۵ هزار ۷۶۷ جلد کتاب در این ۹ کتابخانه وجود دارد.
آقانژاد ابراز کرد: همچنین از سوی پژوهشگاه، نشر الکترونیک با عنوان «نشر پژوهان» که بیش از ۶۰۰۰ عنوان کتاب الکترونیک برای دسترسی آسان از طریق تلفن همراه، لپ تاپ و... گنجانده شده فعال است.
کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهشگاه در سال ۸۹ به‌عنوان مؤسسه پژوهشی برتر جشنواره بین‌المللی فارابی، در ۶ سال متوالی به‌عنوان ناشر برگزیده کتاب سال حوزه انتخاب و بیش از ۲۵۰ اثر در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره کتاب سال، کتاب سال دانشجویی، علامه طباطبایی، کنگره دین‌پژوهان کشور و برای چندین مرتبه در جشنواره کتاب فصل جمهوری اسلامی برگزیده شده است.

پژوهش با رویکرد مسئله‌محوری
وی رویکرد مسئله‌محوری را از نقاط قوت پژوهشگاه برشمرد و اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشگاه در زمینه علمی و پژوهشی صرفاً در راستای پاسخگویی به نیاز روز جامعه است و در چهار محور اصلی شامل تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی، بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی، اخلاق، خانواده و سبک زندگی اسلامی، نظام سیاسی اجتماعی اسلام و ایران است.
کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ۱۳ میز تخصصی در قطب‌هایی که دفتر تبلیغات براساس دستورات رهبری بنا کرده است، فعالیت دارد و کتب پژوهشگاه وزین و پرمحتوا بوده که توسط اساتید بنام حوزه و دانشگاه تألیف شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه موازی‌کاری میان پژوهشکده‌ها وجود دارد، بیان کرد: به‌عنوان مثال در پژوهشگاه ما، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سطح کشور به‌عنوان پژوهشکده برتر قرآنی انتخاب شده، اما پژوهشگاه‎های دیگر خصوصاً در شهر قم نیز فعالیت‌های مشابه انجام می‌دهند که موازی‌کاری است و اگر این پژوهشگاه‌ها بتوانند براساس قطب‌های مسئله‌محور پیش رفته و در واقع موازی‌کاری حذف شود، در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود؛ چرا که فرهیخته و نخبه علمی در زمینه تحقیق خود سردرگم نمی‌شود؛ لذا نوآوری و بازبینی در هر کاری باید در اولویت قرار گیرد.

ضرورت پژوهش متناسب با نیاز جامعه
کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص پژوهش‌های قرآنی این مرکز افزود: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن این پژوهشگاه در گذشته صرفاً در زمینه دایرةالمعارف قرآنی کار می‌کرد، اما با توجه به نیاز روز دانشنامه‎های قرآنی فقه و اصول، اخلاق و کتب متعدد دیگری به‌عنوان مثال در کتاب عرصه سیمرغ پاسخ به شبهه‌افکنی‌ها در زمینه قرآنی و همچنین پاسخ به شبهه رؤیاانگاری وحی پیغمبر که توسط دکتر سروش مطرح شد، از جمله مواردی است که در این پژوهشکده صورت گرفته و در واقع از اقدامات کلیشه‌ای خارج شده و در راستای سبک زندگی براساس آموزه‌های قرآنی و روایات به جزئیاتی در زمینه پوشش، تغذیه اسلامی و ... که نیاز روز جامعه محسوب می‌شود ورود پیدا کرده و نسبت به گذشته زنده‌تر و پویاتر در این راستا گام برداشته است.
وی گفت: خوشبختانه در هر نمایشگاه، کتب قرآنی پرفروش‌ترین کتب هستند و برخلاف وجود مشکلات اقتصادی، استقبال مردم تاکنون از نمایشگاه کتاب مشهد خوب بوده، اما زمان برپایی نمایشگاه بلافاصله بعد از ایام عزاداری مناسب نبود؛ چراکه اکثر ناشران به علت ترافیک سفرهای این ایام مشهد نیز موفق به حضور در نمایشگاه نشدند.

حمایت از ناشران و رونق کتابخوانی
کارشناس نمایشگاه و ارتباطات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص مشکلات حوزه نشر ابراز کرد: در راستای نشر پژوهشگاه نیز قبلاً که کاغذ ارزان و چاپ هزینه‌بر نبود، کتاب‌ها را با تیراژ هزار به بالا به چاپ می‌رساند، اما پس از گرانی کاغذ و بالا رفتن هزینه‌هایی چون ویراستاری، صفحه‌آرایی و ... به ۳۰۰ تیراژ هم نمی‌رسد؛ چرا که افراد وسع خرید ندارند و معدود افراد که نیازمند کتب هستند با وسواس بسیاری کتاب گزینش و خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه حمایت از ناشران باعث حضور بیشتر و رونق کتابخوانی خواهد شد، گفت: از آنجا که ناشران در نمایشگاه استانی شرکت می‌کنند تا کتب خود را به فروش برسانند؛ لذا ضرورت دارد برای حمایت از ناشران امکاناتی از جمله غرفه رایگان و... در نظر گرفته شود؛ چرا که اگر از ناشری که هزینه می‌کند اما فروش ندارد، حمایت نشود رغبتی برای حضور در نمایشگاه‌های آینده نخواهد داشت.
 
منبع: خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
شکرالله آقا نژاد, اداره نشر پژوهشگاه, نمایشگاه کتاب
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 103
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما