با همکاری ستاد علمی معرفتی کنگره های اربعینی برگزار شد. بررسی نقش پیاده روی اربعین در تقویت و توسعه روابط ایران و کشورهای عربی نشست بررسی نقش پیاده روی اربعین در تقویت و توسعه روابط ایران و کشورهای عربی در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد

در راستای برگزاری ششمین گنکره بین المللی اربعین پیش نشست «بررسی نقش پیاده روی اربعین در تقویت و توسعه روابط ایران و کشورهای عربی» به همت دفتر همکاری های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه و با همکاری ستاد علمی معرفتی کنگره های اربعینی اصحاب الحسین (ع) در دانشگاه حضرت معصومه   برگزار شد.

دکتر حسن عبدی پور رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به روابط عمیق چند هزار ساله قبل و بعد از اسلام بین ایران و عراق بر لزوم توسعه روابط علمی و فرهنگی بین این دو کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت نخبگان علمی و فرهنگی در پیاده روی اربعین و بهره گیری هرچه بهتر و بیشتر از این گردهمایی شد.

وی یکی از وظایف دانشگاه و حوزه  را تولید دانش و غنی سازی ادبیات دینی برشمرد و افزود: شایسته است مراکز علمی و پژوهشی کشور با تعریف موضوع اربعین به عنوان یک مسئله برای تحقیق و پژوهش در حوزه نظری و کاربردی به غنی سازی پیاده روی اربعین که به یک پیدید جهانی تبدیل شده است کمک کنند.

عبدی پور اظهار داشت: روابط تاریخی چهار هزار ساله ایران با  عراق ریشه اعتقادی دارد و با وجود رفتارهای خصمانه حکومت حزب بعث عراق با ایرانیان، رابطه مردم این دو کشور همچنان بر مبنای برادریست و این رابطه با شناخت فرهنگ دو ملت و غنای گردهمایی بزرگ اربعین تقویت خواهد شد.

در ادامه حاضرین در جلسه نیز به ایراد سخن پرداختند.

حجه الاسلام دکتر قلندری پژوهشگر و مدرس دانشگاه با ارائه گزارشی به آسیب شناسی پیاده روی اربعین پرداختند و بر فراهم سازی فضای تولیدات فکری در پیاده روی اربعین تاکید کردند

خانم دکتر ژیان از اعضای هیات علمی دانشگاه لزوم برجسته سازی مشترکات دینی و انسانی و کمرنگ کردن اختلافات و تفاوت های بین شرکت کنندگان پیاده روی اربعین را مهمترین وظیفه این گردهمایی شکوهمند خوانندند.

دکتر محدث با بیان تجربیات فرهنگی خویش در اروپا، سرمایه گذاری زبانی و ارتباطات فرهنگی را یکی از نیازمندی های گردهمایی بزرگ اربعین دانستند که باید مورد مداقه مسئولان فرهنگی ستاد پیاده روی اربعین قرار گیرد.

آقای عبودی مسئول دفتر سیاسی کتائب حزب الله لبنان در عراق، در راستای شکل گیری امت واحده اسلامی خواستار افزایش برادری و دوستی شرکت کنندگان اربعین حول محور حب امام حسین (ع) شدند.

آشناسازی زائران ایرانی و مردم عراق با فرهنگ و باورهای یکدیگر، تولیدات فکری و تغذیه اندیشگانی مشارکت کنندگان از نظر اخلاقی و اعتقادی، کاهش سوء تفاهمات فرهنگی با یاری رسانه های تاثیر گذار مانند صداوسیما و مجازی مجازی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

ولی نژاد مسئول بین الملل ستاد اربعین نیز گزارشی از همکاری های بین دانشگاه های ایران و عراق را برشمرده و برنامه های ششمین کنگره بین‌المللی اربعین را تشریح کرد.

در این نشست مسئول دفتر سیاسی کتائب حزب الله لبنان در عراق، معاونان امور بین الملل حوزه علمیه و برخی از دانشگاه ها، مدیر موسسه کوثر ترکیه، اعضای شورای بین الملل کنگره اصحاب الحسین علیه السلام و تنی چند از اعضای هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) نیز حضور داشتند.

منبع: مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
اربعین, ستاد اربعین, اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل, دانشگاه حضرت معصومه
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 422
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما