دکتر نجف لک زایی در هم اندیشی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) مطرح کرد: ضرورت نگاه راهبردی به نظریه انتظار در اندیشه رهبر معظم انقلاب

در ابتدا میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها که هم‌زمان با سالروز میلاد امام خمینی است تبریک عرض می‌نمایم و از همه اساتید و سروران ارجمندی که در این جلسه شرکت کرده و در مباحث مشارکت داشتند تشکر می‌کنم.
هدف اصلی ما از این همایش این است که بحث انتظار همان‌گونه که مقام معظم رهبری از قبل از انقلاب این بحث را مطرح کرده‌اند به‌عنوان یک نظریه یا فرا نظریه راهبردی موردتوجه قرار بگیرد، هم در بیانیه گام دوم این نکته را مطرح کردند و هم در دیگر بیانات ایشان که خوشبختانه در مجموعه‌هایی گردآوری‌شده و قابل‌دسترسی برای همه پژوهشگران است و کار تحقیق و پژوهش در این زمینه را تسهیل می‌کند.

ویژگی یک امر راهبردی آن است که باعث روشن شدن چند مسئله برای ما می‌شود:
یکی بحث وضع مطلوب است که در بحث نظریه انتظار، به ما جهت و سو به وضع مطلوب می‌دهد .
امر دوم بررسی وضع موجود است که ما وضع موجود را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم وضع موجود با وضع مطلوب چقدر فاصله دارد چه در سطح خورد و چه در سطح کلان، چه در سطح ایران و چه در سطح جهان اسلام و چه در سطح بین‌الملل و جهانی چون حکومت حضرت جهانی خواهد بود.
مرحله سوم ریشه‌یابی است که علت ضعف‌ها و قوت‌ها را شناسایی کنیم و علل و عواملش را مورد واکاوی قرار دهیم و همین طور فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنیم.
مرحله چهارم انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب است و در بحث‌های راهبردی وضع مطلوب را به دو بخش مطلوب آرمانی و مطلوب مقدور تقسیم می‌کنند که باید بحث شود که مطلوب مقدر ما در این باره زمانی چیست و برای آن برنامه ریزی کنیم.
به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری برنامه‌هایی که در حال انجام آن هستند همگی بر اساس این مطلب قابل‌فهم است، جامعه موردنظر ایشان مبتنی بر پنج مطلب است: مرحله انقلاب اسلامی، مرحله نظام سازی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی.
در ایران مرحله اول انجام شد و انقلاب اسلامی با موفقیت انجام شد و نظام اسلامی نیز شکل‌گرفته است و در مرحله سه‌گانه جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی قرار داریم و در بیانیه گام دوم نیز تأکید بر همین مطلب شده است و در پیش‌نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باز این مطلب از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرارگرفته است که آن بٌعد الگو می‌تواند پیشنهاد ما برای همه جهانیان باشد.

بنابراین برای نظریه ایشان یک سطح راهبردی در نظر داریم و بحث‌هایی که مطرح می‌شود و مقالاتی که تدوین می‌شود با توجه به این نکته مهم خواهد بود.
امیدوارم خداوند برای تحقق این امور ما را موفق بدارد



 

منبع: اختصاصی/ایسکا
کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی, همایش بین المللی«نظریة انتظار در اندیشة آیت الله العظمی خامنه ای, اخبارپژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 861
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما