اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
اکبر اقوام کرباسی:
تاثیرپذیرفتن از آرای فلاسفه؛ علت سکوت متکلمین دوره میانه در باب عالم ذر
حجتالاسلام اکبر اقوامکرباسی با اشاره به علل سکوت متکلمین دوره میانه در مورد عالم ذر بیان کرد: وقتی به مدرسه حله میرسیم، میبینیم پارادایم فکری آنها به سمت فلسفیشدن میرسد و این گرایش، خود به خود نیازی را برای متکلم در مورد پرداختن به عوالم پیشین ایجاد نمیکند و همین امر است که این متکلمین را به سکوت واداشته است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا، همایش «عالم ذر و عوالم پیش از دنیا»، امروز ۱۰ خردادماه به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار شد. حجتالاسلام اکبر اقوامکرباسی، استادیار پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در این همایش با موضوع «مواجهه متکلّمان مدرسه کلامی حِلّه با آموزۀ «عالم ذرّ»» به ایراد سخن پرداخت که متن آن را میخوانید؛
چیزی که بناست بنده بدان اشاره کنم، بررسی مواجهه متکلّمان مدرسه کلامی حِلّه با آموزۀ «عالم ذرّ» است. مراد از دوران میانه از زمان خواجه طوسی تا زمان ظهور ملاصدرا است و برای این بحث در چند قالب مطلب را پیش میبرم؛ بخش نخست از بحث ناظر به معرفی تاریخی این دوره است، بخش دوم مواجهه جریانها و عالمان ما در این دوره زمانی با موضوع عالم ذر است و بخش سوم نیز تحلیلی است که از عملکرد این عالمان ارائه میکنم. بخش اول را برخی از همکاران سالها قبل تبیین کردهاند و مطالب بنده محصول کار تیمی در این قضیه است. بخش دوم را میتوان از منابعی که در اختیار داریم استخراج کنیم و آورده مباحث من بخش سوم است. اگر بخواهم در مورد مدرسه کلامی حله سخن بگویم و مطرح کنم در چه دورهای از تاریخ پا به عرصه وجود گذاشت، باید به چند نکته پیشینی اشاره کنم و ببینم پیش از آن، چه مدارس فکری و کلامی وجود داشته است.
آیه ۱۷۲ سوره اعراف به آیه ذر معروف است و این آیه دقیقاً میگوید بین خدا و انسانها یک عهدی برگزار شده است و در یک عالم و موطنی پیش از دنیا بوده است و مفادش این طور است که خدا همه انسانها را جمع کرده و مورد خطاب قرار داده و از آنها به وحدانیت خود عهد گرفته است. این موضوع در روایات نیز در شیعه و اهل سنت مورد توجه بوده است. به نحوی که در خلال روایات امامیه و ... مطالب مختلفی در این زمینه داریم.
خداوند در آن عالم معهود، اولا اولاد آدم را مورد خطاب قرار داده است و این اولاد که به صورت ذر بودند، ندای الهی را شنیدند و پس از پاسخ به آن ندا دوباره به صلب آدم برگشتند و آن طور که روایات میگوید اینکه تمام بنی آدم به این ندا بلی گفتند و یا برخی از آنها نیز نفاق داشتند مختلف است و همه در منابع وحیانی وجود دارد. به دنبال طرح چنین موضوعی در منابع روایی و در قرآن، مفسرین و محدثین ما ذیل این بحث مطالبی داشتهاند و نظریات مختلفی را مطرح کردهاند و عالم ذر را تبیین میکنند. متکلمین ادوار مختلفی با قبول و یا عدم قبول این بحث دستاوردهایی را با نام خود به نمایش درآوردهاند و این دستاوردها تطور تاریخی نیز دارند و میتوانیم اینها را در تاریخ دنبال کنیم.
گروهی که نصگرا هستند، آیه را حمل بر ظاهر کردند و بر حقیقت مادی عالم تأکید داشتند که خدا از همه پس از خلقت آدم پیمان گرفته و گفته اعلام کنید من رَب شما هستم و این انسانها نیز به خطاب الهی جواب مثبت دادهاند و دوباره به صلب آدم برگشتهاند. برخی دیگر نظر دیگری را دادهاند و این را قبول نکردهاند و عالم ذر را انکار کرده و گفتهاند روایات و آیه از باب مجاز و ... است. این رویکرد در باب تاویل آیه و روایت ساری بوده و میگفتند خدا از آدمها پیمانی نگرفته و گفتوگویی نیز صورت نگرفته است، بلکه مراد این است که خدا با اعطای نعمتهای بیشمار توقع داشته انسان در برابر این همه نعمت و لطفی که به او داده است، انسانها متنعم باشند و در برابر او تعظیم کنند و انسان نیز طبق ذات خود به این خطاب لبیک گفته است.
در بسیاری از تفاسیر و رویکردها، این را میتوانیم دنبال کنیم و برخی نیز نظریه دیگری را داشتهاند که اصلاً عالم ذر را قبول کردهاند و میگویند ذراتی از صلب آدم خارج شده و خدا اینها را به صورت انسان به آدم ارائه کرده است، اما این که خداوند این انسانها را مورد خطاب قرار داده باشد و آنها نیز جواب را بلی گفته باشند را منکر هستند و میگویند همه حمل بر تمثیل میشود و اینها قبول دارند، اما تمثیل را به کار میبرند.
برخی نیز تأکید داشتند مراد از انسانهایی که خدا با آنها صحبت کرده انسانهای مادی نیستند، بلکه اصل نوعی آنها است که به صورت مجرد در محضر الهی حاضر هستند و کلام الهی را میشنوند و به ندای الست، بلی میگویند و در این دیدگاه، خطابی صورت گرفته، اما نه با یک انسان مادی بلکه متناسب با عالم عقول. این نظریهها بسته به چگونگی پذیرش عالم ذر است و اختلافهایی دارند، اما چیزی که موجب تعجب است یک رویکرد مبنی بر سکوت برخی از متکلمین امامیه در دوران میانه است که از جمله علامه حلی هستند.
این متفکرین، نسبت به این قضیه سکوت کردهاند، به نحوی که اگر در آثار این بزرگمردان عرصه کلام رجوع کنیم، اصلا نظریهپردازی حول این موضوع نیست. اما برای رسیدن به پاسخ علت سکوت این متکلمین دوره میانه، باید متکلمین در مدرسه حله را تحلیل کرد. این اتفاق جالب است که وقتی به آثار شیخ طوسی و علامه حلی مراجعه میکنیم، سکوت در مقابل عالم ذر را میبینیم و این سوال مطرح میشود که چرا چنین شده است؟ اگر مقایسهای داشته باشیم میبینیم که طرح مباحث عالم ذر توسط جریانهای نصگرا بر پایه یک موضوع و سامانه معرفتشناختی است.
بین متکلمین و فلاسفه در دوره میانه یک ارتباطی وجود دارد و تقابلی که پیشتر بین فلسفه و کلام در مدرسه بغداد و یا کوفه بود، امروز در حله به تعامل رسیده است و متکلمین معرفت را اکتسابی میدانند. وقتی به مدرسه حله میرسیم، میبینیم پارادایم فکری آنها به سمت فلسفیشدن میرسد و این گرایش، خود به خود نیازی را برای متلکم در مورد پرداختن به عوالم پیشین ایجاد نمیکند و همین امر است که این متکلمین را به سکوت واداشته است.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
دعا مراکز لذت مغز انسان را فعال میکند/ آرامش پای روضه امام حسین(ع)
جلوههایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
جلوههایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
تفاوت دیدگاه محمدعلی امیرمعزی با اندیشه شیعی در شناخت خداوند
نشست علمی «معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین» برگزار شد
کتاب صداقت در فلسفه اخلاق منتشر شد
دریافت مدرک دوره پسادکترا
کتاب بررسی مسئله کیفیات ذهنی منتشر شد
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
رشد مطالعات مستشرقان شیعهپژوه، زنگ خطر برای حوزه است
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
305
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما