سفیر یونان در دیدار  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پوشش گسترده علوم انسانی و فلسفی در پژوهشگاه برایم جالب است سفیر کشور یونان روز دوشنبه 13 آبان از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار کرد و با رئیس و تعدادی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه به بحث و گفتگو پرداخت.  به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری ها، در این دیدار که با همکاری اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل برگزار شد، «دیمیتری الکساندر کیس» سفیر کشور یونان در ابتدا از نمایشگاه و دستاوردهای پژوهشگاه بازدید کرد. سپس به بحث و گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت. 

سفیر یونان در ادامه دیداری هم با اعضای هیئت علمی پژوهشگاه داشت. در این دیدار، دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام ضمن معرفی اجمالی پژوهشگاه و فعالیت های پژوهشکده های مختلف آن، به سفر اخیر خود به کشور یونان اشاره کرد. 
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام ابراز داشت در کشور یونان با مرکز تحقیقات و دانشکده الهیات آتن و برخی رهبران مذهبی ملاقات هایی داشته است. 
وی با توجه به  این دیدارها گفت که مراکز علمی دو کشور بایستی که بیشتر به هم نزدیک شوند. زمینه های خوبی برای همکاری در حوزه الهیات و علوم انسانی برای طرفین وجود دارد. 

علیپور اظهار داشت: پژوهشکده فلسفه و کلام در حال حاضر پروژه های مختلف تطبیقی در حوزه اسلام و مسیحیت، فلسفه تطبیقی میان اسلام و مسیحیت  را در دست اقدام دارد. 
وی همچنین به همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» اشاره کرد که دوره اول آن با حضور 28 مهمان خارجی در سال 2010 برگزار شده است. رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام گفت در 4 و 5 مارس سال 2020 نیز همایشی دیگر با همین عنوان برگزار خواهد شد و از سفیر درخواست کرد همکاری لازم برای حضور اندیشمندان این کشور را در این همایش داشته باشد. علیپور اولین شماره نشریه انگلیسی زبان این پژوهشکده را تقدیم سفیر کرد.
دیمتری الکساندر کیس سفیر کشور یونان نیز توضیحات مختصری در خصوص رم و یونان دارد و گفت درست است که کشور یونان در جنگ از رم شکست خورد ولی به لحاظ فکری بر  کشور رم غالب بود. 

سفیر کشور یونان در ادامه گفت: برایم جالب است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوزه های مختلف فلسفه را تحت پوشش قرار می دهد. وی ابراز داشت در خصوص همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت هم آماده همکاری است. 
وی به اهمیت ترجمه آثار یونانی توسط اندیشمندان مسلمانان اشاره کرد. دیمتری الکساندر کیس گفت برخی از آثار یونان در آتش سوزی های مربوط به اسکندر از بین رفته بودند، اما ترجمه های فارابی و ابن سینا باعث شد که این آثار دوباره به یونانی ترجمه شوند. 

در پایان این دیدار، حسن عبدی پور رئیس اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین ا لملل، از حضور سفیر یونان تشکر کرد و اظهار داشت این دیدارها سرآغازی برای ارتباطات بیشتر و بستری برای ارتباط دانشگاه و مراکز علمی دو کشور باشد. در حال حاضر ارتباط نخبگانی ارتباط قوی ایی نیست و همه نخبگان بایستی کمک کنند اندیشه های شان در یک بستر تبادل شود. وی گفت پژوهشگاه به دنبال اعتدال و عقلانیت در حوزه دین است و تلاش می کند چهره صلح آمیزی از دینداری داشته باشد. 
 
منبع: مرکز همکاری های علمی و بین الملل
کلمات کليدي
اخبار مرکز همکاری های علمی و بی الملل, باز دید سفیر یونان
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 341
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما