در نشست دیدار با اصحاب قلم تبیین شد؛ مروری بر کتاب »درآمدی بر فلسفه احکام (کارکردها و راه های شناخت)» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین مباحث کتاب «درآمدی بر فلسـفه احکام(کارکردها و راه های شـناخت)» پرداخت.

بــه گــزارش روابــط عمومــی دفتــر تبلیغــات اســلامی، حجــت الاسلام والمســلمین حسـنعلی علـی ا کبریـان در چهـل و چهارمیـن نشسـت «دیـدار بـا اصحـاب قلـم» کـه در غرفه نشـر پژوهشـگاه علوم و فرهنگ اسـلامی در سـی و دومین نمایشـگاه بین المللی کتـاب تهـران برگـزار شـد، بـه معرفـی اثـر پژوهشـی خـود بـا عنـوان «درآمـدی بـر فلسـفه احکام(کارکردهـا و راه هـای شـناخت)» پرداخـت و اظهـار داشـت:
این کتاب یک نگاه نظـری بـه فلسـفه احـکام دارد یعنی ابتدا چیسـتی فلسـفه احـکام را بررسـی میکند که فلسـفه احـکام چیسـت؟ بـا اهـداف دیـن و مقاصـد شـریعت چـه ارتباطـی دارد؟ و چـه 
جایگاهـی در اندیشـه فقهـی بـه طـور کلان دارنـد؟

وی گفـت: در بحـث کارکردهـای فلسـفه احـکام هـم کارکردهـای اسـتنباطی و هـم غیـر اسـتنباطی بررسـی شـده اسـت؛ مقصـود از کارکردهـای اسـتنباطی  ایـن اسـت که فقیـه بـا دانسـتن فلسـفه احـکام چـه تأثیـری در اسـتنباط او از روایـات و آیـات یـا ازدلیـل عقلـی دارد؟ یعنـی ا گـر فلسـفه احـکام را بدانـد، ایـن دانسـتن چـه نقشـی در فرآینـد اسـتنباط او مـی گـذارد؟

عضــو هیئــت علمــی پژوهشــگاه علــوم و فرهنــگ اســامی تصریــح کــرد: در ایــن کتـاب، نقـش هـای مختلفـی را کـه دانسـتن فلسـفه احـکام در فرآیند اسـتنباط دارد، بیـان کـردم؛ از جملـه نقـش آن در اسـتظهار اولـی و ثانـوی و در حـل تعـارض و مـوارد دیگـری کـه در کتـاب آمـده اسـت.

وی افــزود: همچنیــن کارکــرد فلســفه احــکام در حــل تزاحــم بحــث شــده اســت؛تزاحـم خـار ج از فرآینـد اسـتنباط اسـت یعنـی بـرای مکلـف ر خ مـی دهـد، همچنیـن تزاحــم امــکان دارد بــرای قانــون گــذار و حکومــت اســلامی ر خ دهــد و آنجــا هــم فلســفه احــکام نقــش دارد.

حجت الاسلام والمسـلمین علی ا کبریان اظهار داشـت: در بخش راه های شـناخت،منابـع شـناخت فلسـفه احـکام، ادلـه نقلی(کتـاب و سـنت)، عقـل، علـوم تجربـی وعلـوم اسـامی را بررسـی کـرده ایـم. در ایـن کتـاب، در بـاب ادلـه نقلی مباحـث ویژه ای در ایــن راه هــای شــناخت اضافــه کردیــم و بحــث نقــش علــوم بــه خصــوص علــوم تجربـی در شـناخت فلسـفه احـکام بحـث جدیـدی در ایـن کتـاب اسـت.

وی گفت: در واقع این کتاب ذات فلسـفه احکام که فلسـفه نماز، روزه و حج چیسـت،نمی پردازد اما به مباحث نظری آن از جمله چیسـتی، کارکردها و راههای شـناخت آن بـه طـور کلـی بـا قطـع نظر از این که فلسـفه چه حکمـی را بررسـی می کنیم، می پـردازد.

عضــو هیئــت علمــی پژوهشــگاه علــوم و فرهنــگ اسـلـامی خاطرنشــان کــرد: ایــن کتــاب در ســه بخــش اصلــی «کلیــات»، «کارکــرد» و «راه هــای شــناخت» در 515 صفحــه و 750 شــمارگان تألیــف شــده اســت و اثــر شایســته تحســین کتــاب ســال حــوزه در ســال 96 شــناخته شد.

منبع: اخبار روابط عمومی
کلمات کليدي
اخبار روابط عمومی, حجت الاسلام دکتر حسنعلی علی اکبریان, دیدار با اصحاب قلم
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 75
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما