به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع منتشر شد کتاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» کتـاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) که به تازگی منتشر شده است، حاصل پژوهش سید مسعود شاهمرادی می‌باشد. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانه‌های حک شده بر سکه‌های این دوران به بررسی و تحلیل پرداخته است. در این کتاب آمده است: مطالعات تاریخ تشیع در ایران نیازمند استفاده از دانش‌های مکمل مطالعات تاریخی برای دستیابی بیشتر و دقیق‌تر به حقایق تاریخی است. از جمله دانش‌هایی که می‌تواند محققان را در این مسیر یاری نماید، مطالعات سکه شناسی است. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانه‌های حک شده بر سکه‌های این دوران بررسی و تحلیل کرده است. کتاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» منتشر شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) کتـاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشـگاه علـوم و فرهنـگ اسـامی منتشـر شـد.
کتـاب «تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی از آغاز تا تأسیس صفویه» بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) که به تازگی منتشر شده است، حاصل پژوهش سید مسعود شاهمرادی می‌باشد.
کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانه‌های حک شده بر سکه‌های این دوران به بررسی و تحلیل پرداخته است.
در این کتاب آمده است: مطالعات تاریخ تشیع در ایران نیازمند استفاده از دانش‌های مکمل مطالعات تاریخی برای دستیابی بیشتر و دقیق‌تر به حقایق تاریخی است. از جمله دانش‌هایی که می‌تواند محققان را در این مسیر یاری نماید، مطالعات سکه شناسی است. کتاب حاضر تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا تأسیس حکومت صفویه را از دریچه متون و نشانه‌های حک شده بر سکه‌های این دوران بررسی و تحلیل کرده است.

چکیده تاریخ تشیع در ایران بر مبنای سکه شناسی
       متون حک شده بر سكه ها یکی از مهم ترين منابع در بازشناسي وضعيت سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي دوره¬های مختلف تاریخی هستند و مي توانند به عنوان یکی از بهترين سندهاي تاريخي، نقش مؤثري درپژوهش هاي تاريخي ايفا كنند.
این متون همچنین نقش بسزایی در بازشناسی تحولات مذهبی در طول تاریخ دارند و اطلاعات روشن و باارزشي از اعتقاداتِ ديني و مذهبي دوره هاي مختلف را نشان می دهند و تاريخ و چگونگي بسياري از تحولات مذهبي را روشن و آشكار مي سازند.
مي توان از «دانش سكه شناسي» در بررسي تحولات تاريخ تشیع در ایران نيز بهره هاي بسيار برد؛ زیرا اعتقادات و مفاهيم و شعائر شيعي نظیر کلام «علی ولی الله»، نام ائمه فرقه¬های مختلف شيعي (دوازده¬امامي، زيديه و اسماعيليه) و همچنين برخي شعارهاي مذهبي- سياسي و آيات قرآن كه تفسير آنها معطوف به تشيع و شيعيان و اهل بيت: شده است،
مسئله پژوهش حاضر بررسی تاريخ تشيع در ايران (از قرن دوم تا دهم هجری) بر مبنای دانش سكه¬شناسي است. بر این اساس پس از بیان کلیاتی در باب مفاهیم «تشيع»، «سكه» و «سكه¬شناسي»، اعتقادات و مفاهيم و شعائر شيعي حک¬شده بر سکه¬های «عبدالله بن معاويه»، «ابومسلم خراساني»، «ولايتعهدي امام رضا7»، «علويان طبرستان»، «آل¬مسافر (سَلّاريان)»، «آل¬بويه»، «باونديان طبرستان»، «دولت اسماعيليه نزاري ايران»، «ايلخانيان»، «آل¬جلاير»، «سربداران»، «مرعشیان»، «آل¬کیا»، «قراقويونلوها»، «آق¬قويونلوها» و «مشعشعیان» توصیف، بررسی و تحلیل شده¬اند. هدف این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و کاربرد مطالعات کتابخانه¬ای انجام شده، نشان¬دادن نقش دانش «سکه¬شناسی» در مطالعات تاریخ تشیع در ایران است. نتایج تحقیق نشان می¬دهد استفاده از یافته¬های سکه¬شناسی می¬تواند نقش مؤثری در مطالعات تاریخ تشیع در ایران  ایفا کند و دریچه هایی نو در تحقیقات مربوط به این نوع پژوهش ها از تاریخ ایران پیش روی محققان باز نماید.  



 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/hikashop-menu-for-brands-listing/product/829-D8AAD8A7D8B1DB8CD8AE-D8AAD8B4DB8CD8B9-D8AFD8B1-D8A7DB8CD8B1D8A7D986-D8A8D8B1-D985D8A8D986D8A7DB8C-D8B3DAA9D987-D8B4D986D8A7D8B3DB8C کلمات کليدي
معرفی آثار, آثار علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام, سید مسعود شاهمرادی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 718
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما