پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: به زودی انتشار کتاب «روش‌شناسی استنباط احکام از آیات قرآن در سنت اهل‌بیت(ع)» کتاب «روش‌شناسی استنباط احکام از آیات قرآن در سنت اهل بیت(ع)» از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر صادقی فدکی، نویسنده کتاب «روش‌شناسی استنباط احكام از آیات قرآن در سنت اهل‌بیت(ع)»، در گفت‌وگو یی گفت: استنباط از قرآن نیازمند روش استنباط ویژه است و از آنجا که اهل بیت(ع) اشراف کامل بر علوم قرآن و معارف آن دارند و مفسر حقیقی قرآن هستند؛ لذا رجوع به فرمایش ایشان قطعاً نقش مهمی در برداشت از قرآن دارد.
وی افزود: در این پژوهش قواعدی که اهل بیت(ع) برای برداشت از قرآن فرموده‌اند گردآوری شده و یا توصیه‌هایی که ایشان به برخی صحابه در مواجهه با قرآن داشته‌اند، بیان شده است. کتاب تألیف شده و به پایان رسیده و در ۳۰۰ صفحه و سه فصل در آستانه چاپ قرار دارد و احتمالاً تا پایان امسال به دست مخاطبان و علاقه‌مندان خواهد رسید.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: اهل بیت(ع) از اصول مختلفی برای استنباط از قرآن استفاده کرده‌اند و بدون آشنایی و توجه به این اصول، امکان برداشت از قرآن وجود ندارد؛ در روایات بیان شده که اگر کسی بدون این اصول، قواعد و روش‌ها به سراغ قرآن برود و مدعی برداشت از آن شود، هم خودش و هم دیگران را به هلاکت و گمراهی کشانده است.
صادقی فدکی در پایان بیان کرد: آشنایی با علم لغت یکی از این اصول است. قواعد علم صرف و نحو و آشنایی با بسیاری از قواعد اصولی که در روایات آمده و شناخت ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و قاعده تفسیر قرآن به قرآن و سنت از جمله این موضوعات و روش‌هاست. برخی برداشت‌های بی‌قاعده آسیب فراوانی به معارف قرآنی وارد می‌سازد و ممکن است منجر به تفسیر به رأی شود که به هیچ وجه در مکتب اهل بیت(ع) پذیرفتنی نیست.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن, معرفی آثار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 161
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما