کرسی ترویجی «راهبردها و راهکارهای امام عسکری(ع) در مواجهه با جریان‌های فکری شیعه» کرسی ترویجی «راهبردها و راهکارهای امام عسکری(ع) در مواجهه با جریان‌های فکری شیعه» به صورت حضوری و مجازی و به عنوان یکی از نشست‌های ذیل همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این کرسی ترویجی، حجت الاسلام سیدقاسم رزاقی موسوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث و دکتر حسین قاضی خانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در جایگاه ناقد به بحث و بررسی در مورد راهبردها و راهکارهای امام عسکری(ع) در مواجهه با جریان‌های فکری شیعه پرداختند.
در ابتدای این کرسی حجت الاسلام رزاقی در بیان مفهوم شناسی جریان فکری و فرهنگی، یا شناخت رفتار یک جمعیت چنین بیان داشتند:
جریان‌های شیعه در دوران امام عسکری(ع)، نخست امامیه، قطعیه، اثناعشریه که ویژگی ایشان نص، عصمت و انحصار ائمه بر عدد خاص بوده است و شاخصه‌های پذیرش این اندیشه، پذیرش و همراهی با امام عسکری(ع) و پذیرش فرزند ایشان به عنوان مهدی موعود(عج) بوده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص جریان‌های دیگر دوران امام عسکری (ع) اشاره کردند: جریان‌های دیگر در این زمان، واقفیه، زیدیه، غلات بودند.

 وی با اشاره به چگونگی دروان امام (ع) گفتند: با این که دوران امامت امام عسکری(ع) کوتاه مدت بود، اما یکپارچگی در پذیرش امامت امام عسکری (ع) در میان شیعیان دیده می‌شود. راهبرد امام (ع) شامل چند عنصر مهم بوده است؛ تقویت هدایتگری شیعیان، کاهش اثرگذاری جریان‌های منحرف.
در ادامه بحث، حجت الاسلام رزاقی به چند راهکار امام (ع) برای حل مشکلات پیش رو پرداختند:
برای خروج بن بست‌های مختلف حدود 160 نامه از سوی حضرت (ع) نگاشته شد که محتوای نامه‌ها بیشتر پیرامون رد بدعت‌ها، غلو، هدایت، اعتلاء و اصلاح امور شیعیان بوده است.
از دیگر راهکارهای امام (ع) می‌توان به تقویت سازمان وکالت به منظور افزایش حدود کار وکلا از جمله عثمان بن سعید؛ تبیین جایگاه غیبت و مهدویت و رد جریان‌های منحرف، اشاره کرد.
در بخش نقد این کرسی ترویجی، دکتر حسین قاضی خانی نقدهای خود را در قالب چند سؤال مطرح نموده و گفتند: چرا مجموعه شیعه را یکی دانسته‌اید، در صورتی که جریان‌های مختلف وجود دارد و به خوبی ترسیم نشده است؟ چگونگی اثرگذاری باید در روند راهکارهای امام عسکری (ع) اشاره شود، برای نمونه نامه نگاری به کجا؟ به چه صورت؟ و درباره چه مسائلی بود؟ اصحاب امام (ع) چه ارتباطی با امام (ع) دارند؟ چرا که موضوع شما شناخت راهکارها و راهبردهای امام عسکری(ع) می‌باشد. نامه نگاری دقیقاً باید تبیین شود که چه ارتباطی با امام (ع) دارد؟ غلات دوره امام عسکری (ع) از دوره امام هادی (ع) متمایز شوند و دقیقاً آموزه امام (ع) درباره ایشان تبیین شود. مؤلفه‌های مد نظر امام (ع) به درستی تبیین نشده است، یعنی امام (ع) به کدام مؤلفه زیدیه نظر دارند؟

در پایان حجت الاسلام و المسلمین رزاقی ضمن پاسخ به سؤالات ناقد، به سوالات حضار نیز پاسخ گفتند.

منبع: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
کلمات کليدي
همایش امام حسن عسکری (علیه السلام), اخبار پژوهشکده تاریخ و سیره, کرسی ترویجی- پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 150
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما