پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ اخلاق تبلیغ دین  تفاوت اساسی این اثر با آثار مشابه در آن است که اصول اخلاقی تبلیغ دین در این کتاب، از سه جهت مورد توجه قرار گرفته و در سه مرحله تبیین گردیده است که آن مراحل به ترتیب عبارتند از: مفاد اصل، مستندات اصل و مصادیق (کدهای اخلاقی) اصل.  در قسمت اول، مفاد هر اصل اخلاقی با پرداختن به همۀ جوانب آن، بیان شده تا ابهامی برای خوانندۀ محترم در فهم دقیق آن اصل اخلاقی و تشخیص حدود و ثغور آن باقی نماند و آن اصل را با اصل مشابه دیگری اشتباه نگیرد. در قسمت دوم، در بیان مستندات هر اصل اخلاقی تبلیغی ـ برخلاف شیوۀ رایج ـ به بیان اهمیت آن اصل اخلاقی در بیان اهل‌بیت:اکتفا نشده؛ بلکه علاوه بر این در هر مورد، پنج نمونه از مصادیق عملی التزام پیشوایان دینی به آن اصل اخلاقی نیز ارائه گردیده است.  در قسمت سوم، در بیان مصادیق و کدهای اخلاقی، موارد عینی و چگونگی التزام عملی مبلّغان دینی به هر یک از اصول اخلاقی تبلیغ دین در زمان حال با ویژگی های امروزی آن، مورد توجه قرار گرفته است. در یک نگاه کلی، این کتاب در بخش های زیر سامان یافته است: دین اسلام، تحفۀ الهی و تنها نسخۀ سعادت بخش انسان است که باید از طریق تبلیغ صحیح به دست مردم برسد. «امروز، دنیا تشنۀ فرهنگ اسلام ناب محمدی است»  و دشمنان اسلام با توجه به همین واقعیت و هماهنگ با یکدیگر، از سویی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جلوی آگاهی جامعۀ بشری از واقعیت ها و سیراب شدن آنان از چشمۀ فیاض و حیات بخش اسلام را بگیرند و در این راستا تلاش می-کنند با ارائۀ تصویری کریه، خشن و غیرمنطقی از اسلام، جوامع انسانی را از معارف ناب و آسمانی اسلام محروم کنند و از سوی دیگر، کمر به نابودی اسلام و تباهی مسلمانان بسته، همۀ امکانات خویش را در این مسیر، به میدان آورده اند. شرایط یادشده، وظیفۀ «تبلیغ دین» را - که رسالت اصلی حوزه های علمیه است - دوچندان می کند و اهتمامی حساب شده و التفاتی همه جانبه را اقتضا دارد. 
در شکل گیری یک تبلیغ موفق و مؤثر، عناصر متعددی نقش دارند که بدون تردید، اخلاق مبلّغان دینی، یکی از مهم¬ترین و اساسی ترین آن‌هاست. این کتاب، با توجه به اهمیت تبلیغ دین و عنصر اخلاق در این عرصه و با التفات به لزوم اقتدای به مبلّغان حقیقی رسالات الهی (پیامبر اکرم 9و ائمۀ هدی:) در امر تبلیغ دین، نگاشته شده و هدف اصلی آن، استخراج کدهای اخلاقی تبلیغ دین از طریق بررسی آموزه-های اخلاقی (گفتاری و رفتاری) حضرات معصومان: در امر تبلیغ دین است.

تفاوت اساسی این اثر با آثار مشابه در آن است که اصول اخلاقی تبلیغ دین در این کتاب، از سه جهت مورد توجه قرار گرفته و در سه مرحله تبیین گردیده است که آن مراحل به ترتیب عبارتند از: مفاد اصل، مستندات اصل و مصادیق (کدهای اخلاقی) اصل. 
در قسمت اول، مفاد هر اصل اخلاقی با پرداختن به همۀ جوانب آن، بیان شده تا ابهامی برای خوانندۀ محترم در فهم دقیق آن اصل اخلاقی و تشخیص حدود و ثغور آن باقی نماند و آن اصل را با اصل مشابه دیگری اشتباه نگیرد.
در قسمت دوم، در بیان مستندات هر اصل اخلاقی تبلیغی ـ برخلاف شیوۀ رایج ـ به بیان اهمیت آن اصل اخلاقی در بیان اهل‌بیت:اکتفا نشده؛ بلکه علاوه بر این در هر مورد، پنج نمونه از مصادیق عملی التزام پیشوایان دینی به آن اصل اخلاقی نیز ارائه گردیده است. 
در قسمت سوم، در بیان مصادیق و کدهای اخلاقی، موارد عینی و چگونگی التزام عملی مبلّغان دینی به هر یک از اصول اخلاقی تبلیغ دین در زمان حال با ویژگی¬های امروزی آن، مورد توجه قرار گرفته است. در یک نگاه کلی، این کتاب در بخش¬های زیر سامان یافته است:
1.    پیشگفتار؛ به موضوع تحقیق، روش انجام آن و امتیازاتش پرداخته شده است.
2.    مقدمه؛ در این بخش ضرورت انجام تحقیق، مشکلات انجام کار و ساختار نوشتار تبیین شده است.
3.    فصل اول: کلیات؛ که به چیستی و اهمیت مسئلۀ تحقیق، پیشینۀ تحقیق، سؤالات اصلی و فرعی و پیش¬فرض¬ها و مبانی نظری تحقیق می‌پردازد.
4.    فصل دوم: جایگاه تبلیغ دین در فرهنگ اسلامی؛ در این بخش، مباحثی چون: معنای تبلیغ دین، گستره، هدف و ضرورت تبلیغ دین، عهده¬دار تبلیغ دین، عناصر مؤثر بر تبلیغ دین، اهمیت و مشقت تبلیغ دین، ضرورت اقتدای به پیشوایان معصوم:در امر تبلیغ دین، اتحاد سیرۀ تبلیغی ایشان و مقصود از اخلاق تبلیغ دین مطرح شده است.
5.    فصل سوم: جایگاه اخلاق در تبلیغ دین؛ در این فصل، نقش اخلاق در فرستندۀ پیام دین، در متن پیام دین، در مبلّغ پیام دین، در ابزار تبلیغ پیام دین و در مخاطب پیام دین، بررسی  و واکاوی شده است.
6.    فصل چهارم: اخلاق تبلیغ دین در آموزه¬های اهل‌بیت : در عرصۀ حیات شخصی؛ این فصل دربردارندۀ شش اصل از اصول اخلاقی تبلیغ دین در عرصۀ حیات فردی است که ذیل سه عنوانِ «مفاد اصل»، «مستندات اصل» و «کدهای اخلاقی» مطرح شده است.
7.    فصل پنجم: اخلاق تبلیغ دین در آموزه¬های اهل‌بیت:در عرصۀ حیات اجتماعی؛ در این بخش، سیزده اصل از اصول اخلاقی تبلیغ دین در عرصۀ حیات جمعی، ذیل همان سه عنوان (مفاد اصل، مستندات اصل و کدهای اخلاقی) مورد بررسی قرار گرفته¬اند.
8.    جمع بندی و نتیجه گیری؛ 

 
منبع: اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلمات کليدي
آثار علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت, معرفی آثار, چکیده آثار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 174
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما