کتب انگلیسی
019
دوشنبه 1 آذر 1389 روابط ايران و اروپا-چالش ها و فرصت ها
عنوان لاتين: Iran-Europe Relations
نويسنده: سيد حسين موسويان (Seyyed Hossein Mousavian)
ناشر اصلي: آمريكا
قطع: Paperback
نوبت و سال انتشار: نوبت اول سال 2010
قيمت: 50/22₤
شابك: 0-59028-415-0-978
چكيده:
نويسنده در اين كتاب، ضمن ارزيابي روابط ميان ايران و اروپا، حوزه‌هاي منافع مشترك و نيز اختلاف نظرهاي ميان دو طرف را شناسايي مي‌كند. خواننده علاوه بر آنكه وضعيت روابط كنوني ميان ايران و اروپا را در بستر جاري مورد مطالعه قرار مي‌دهد، با سير تحول آن در سال هاي آغازين قرن بيستم نيز آشنا مي‌شود.
موضوع: روابط خارجي ايران
توضيحات:
نويسنده در اين كتاب، ضمن ارزيابي روابط ميان ايران و اروپا، حوزه‌هاي منافع مشترك و نيز اختلاف نظرهاي ميان دو طرف را شناسايي مي‌كند. خواننده علاوه بر آنكه وضعيت روابط كنوني ميان ايران و اروپا را در بستر جاري مورد مطالعه قرار مي‌دهد، با سير تحول آن در سال هاي آغازين قرن بيستم نيز آشنا مي‌شود. نويسنده اين كتاب كه خود يكي از كارمندان پيشين وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران و اولين سفير ايران در آلمان پس از فروپاشي ديوار برلين بوده، نشان مي‌دهد كه علي‌رغم بحران كنوني در روابط ميان ايران و غرب، اين كشور دير زماني است كه با بسياري از كشورهاي اروپايي همچون آلمان، داراي پيوندهاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي است. اين كتاب همچنين مقاطع تاريخي مهمي را در رابطه ميان ايران و اروپا از نظر مي‌گذراند؛ مقاطعي از جمله حمايت ايران از آلمان در سال‌هاي پيش از جنگ جهاني اول، رشد همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري و علمي در سال‌هاي ميان دو جنگ جهاني به گونه‌اي كه پيش از آغاز جنگ جهاني اول آلمان مهم‌ترين شريك تجاري ايران بود، پيامدهاي انقلاب اسلامي در سال 57 و تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي كابينه آقاي هاشمي رفسنجاني براي تحكيم روابط با اروپا پس از پايان جنگ ايران و عراق. نويسنده در بخشي ديگري از اين كتاب، به تفصيل تنش‌هاي موجود در روابط ايران و اروپا را بررسي مي‌كند؛ منازعه بر سر گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي، متهم ساختن ايران به حمايت از گروه‌هاي تروريستي در افغانستان، بوسني، عراق و لبنان، اختلاف بر سر حقوق بشر، منازعه اعراب و اسرائيل و روند صلح خاورميانه از جمله اين موضوعات هستند. موسويان در پايان به ارائه برخي پيشنهادات جهت تقويت روابط ميان ايران و اروپا و از بين بردن موانع پيش روي اين مهم مي‌پردازد.
فصل هاي اين كتاب عبارتند از: مقدمه بخش اول: مطالعه موردي: روابط ايران و آلمان 1. تاريخ روابط ايران و آلمان 2. بسط روابط دوجانبه 1997-1990 3. چالش‌هاي پيش روي روابط ايران و آلمان 4. تحليل يك بحران 5. نتايج منطقي؛ طراحي سياست خارجي و مديريت روابط دوجانبه بخش دوم: مسائل مهم در روابط ايران و اروپا 6. خاورميانه به منزله منطقه‌اي عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي 7. پرونده هسته‌اي ايران 8. حقوق بشر 9. تروريسم 10. روند صلح خاورميانه بخش سوم: راه پيش رو براي بهبود روابط ايران و اروپا بخش چهارم: ضميمه‌ها و كتاب‌شناسي
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1946
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما