کتب انگلیسی
021
يكشنبه 30 آبان 1389 مداراورزي اسلامي-اميرخسرو و تكثرگرايي
عنوان لاتين: Islamic Tolerance
نويسنده: اليس گبي (Alyss Gabbay)
ناشر: Routledge
قطع: Hardback
تعداد صفحات: 160
نوبت و سال انتشار: نوبت اول سال 2010
قيمت: 375$
شابك: 5-77913-415-0-978
چكيده:
اگرچه تكثرگرايي و مداراورزي ديني، امروز بيشتر با نام انديشمندان روشنفكر غربي پيوند خورده، اما ريشه‌هاي اين دو انديشه، به جوامع غربي و پيشامدرن، از جمله بسياري از جوامع اسلامي، باز مي‌گردد. اين كتاب سير تحول تكثرگرايي را در اسلام و در منطقه آسياي جنوبي پي مي‌گيرد. نويسنده با بررسي آثار اميرخسرو، شاعر، تاريخدان و موسيقي‌دان مسلمان، نشان مي‌دهد كه چگونه اسلام فرهنگ مداراورزي خاص خود را ايجاد كرد و بسط داد.
موضوع: تاريخ اسلام/ فرهنگ/ سياست
توضيحات:
اگرچه تكثرگرايي و مداراورزي ديني، امروز بيشتر با نام انديشمندان روشنفكر غربي پيوند خورده، اما ريشه‌هاي اين دو انديشه، به جوامع غربي و پيشامدرن، از جمله بسياري از جوامع اسلامي، باز مي‌گردد. اين كتاب سير تحول تكثرگرايي را در اسلام و در منطقه آسياي جنوبي پي مي‌گيرد. نويسنده با بررسي آثار اميرخسرو، شاعر، تاريخدان و موسيقي‌دان مسلمان، نشان مي‌دهد كه چگونه اسلام فرهنگ مداراورزي خاص خود را ايجاد كرد و بسط داد. اين كتاب، برخلاف باورهاي غربي رايج درباره اسلام، فهم بهتري از سير تحول ادبيات تكثرگرايي ارائه مي‌كند، كه مي‌تواند در شناسايي و تقويت كنوني اين گفتمان كارگشا باشد. اميرخسرو، مسلمان معتقدي بود كه علاقه زيادي به هندويان داشت و از مفاهيم بومي در شعر خود بهره مي‌گرفت. اليس گبي با نگاهي به مسائل دوره ميانه درباره قوميت، دين و جنسيت، خواننده را با ريشه‌هاي تكثرگرايي در ميان انديشمندان مسلمان پيشامدرن، و فرهنگ اسلامي-فارسي و تحولات عميقي كه در آسياي جنوبي در دوره ميانه حادث شده، آشنا مي‌كند.
فصول اين كتاب عبارتند از: 1- مقدمه: «اي باد صبا، به شياطين و فرشتگان بگو!» دعوت به مداراورزي در هند شمالي 2. چارچوب مطالعاتي: هنگامي كه دو فرهنگ با يكديگر تلاقي مي‌كنند 3. تعيين معيارهاي جديد مشروعيت اسلامي در ديباچه 94-1293 4. نقش‌هاي جنسيتي متوازن: پويايي‌هاي زن/مرد در هشت بهشت 2-1301 5. «آنها مي‌بينند كه هندوي من به شيوه تركان مي‌كشد»: فروپاشي يك دوگانه انگاري در نُه سپهر 19-1318 6. نتيجه‌گيري: آرمان‌هاي تكثرگرايي در شبه قاره و وراي آن اليس گبي، يك تاريخ‌نگار فرهنگ است كه آثارش عمدتاً درباره جوامع فارسي‌زبان مدرن و ميانه است. آثار وي با سه حوزه ادبيات، جنسيت و تاريخ در پيوند است. وي كه فارغ التحصيل دانشگاه شيكاگو است، اكنون به عنوان استاد مدعو در دانشگاه واشنگتن مشغول به تدريس است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1811
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما