کتب انگلیسی
079
دوشنبه 1 آذر 1389 سيد قطب و ريشه هاي اسلام‌گرايي راديكال
عنوان لاتين: Saayid Qutb and the Origins of Radical Islamism
نويسنده: جان كالورت (John Calvert)
ناشر: Columbia University press
ناشر اصلي: آمريكا
تعداد صفحات: 256
نوبت و سال انتشار: نوبت اول
قيمت: $29.50
شابك: 4-70104-231-0-978
چكيده:
سيد قطب (1966-1906) يك ايدئولوگ پرنفوذ مصري بود كه مباني نظري اسلام‌گرايي راديكال را در جهان اسلام سني پسااستعماري پي ريخت. رسانه هاي گروهي كه فهم درستي از زندگي و انديشه او ندارند، هدف اخلاقي سيد قطب را با اهداف اسامه بن لادن و القاعده همبسته نشان داده اند.
توضيحات:
سيد قطب (1966-1906) يك ايدئولوگ پرنفوذ مصري بود كه مباني نظري اسلام‌گرايي راديكال را در جهان اسلام سني پسااستعماري پي ريخت. رسانه هاي گروهي كه فهم درستي از زندگي و انديشه او ندارند، هدف اخلاقي سيد قطب را با اهداف اسامه بن لادن و القاعده همبسته نشان داده اند. او را به غلط يك تروريست، فاشيست و حامي جنگ و كشتار به تصوير كشيده اند. جان كالورت، كه در در حوزه اعتراض اجتماعي و مقاومت سياسي صاحب‌نظر است، تلاش مي‌كند تا اين تصوير درستي از سيد قطب به دست دهد و سير تحول انديشه او را در بستر زماني خودش بررسي كرده است. كالورت گزارش خود را از زندگي قطب و روستاي كوچكي كه در آن باليد، آغاز كرده و تا اعدامش به دست حكومت عبدالناصر دنبال مي‌كند. وي در پژوهش خود شرايط فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي كه به انديشه قطب جهت داده بود، مد نظر قرار مي‌دهد. از جمله اين شرايط مي‌توان به تحولات عمده اي اشاره كرد كه يكي از دوره هاي پرحادثه تاريخ مصر را رقم زد. اين دوره شاهد خروج كامل رژيم قيموميتي بريتانيا از مصر، ظهور ناسيوناليسم مصري و سلطه سياسي افسران آزاد بود. قطب نفوذي همپاي طاها حسين، نجيب محفوظ، و خود عبدالناصر داشت،اگرچه اسلام‌گرايي او اصالتاً چندان پيوندي به دين نداشت. قطب تنها در واكنش به تجربه رنجبارش در زندان بود كه دارالاسلام را در برابر دارالكفر قرار داد و اين دو را خصم هم دانست. كالورت نشان مي‌دهد كه چگونه قطب ميراث اسلامي را براي به چالش كشيدن اقتدار حاكمان، به ويژه كساني كه به عقيده قطب به غلط خود را مسلمان مي‌خواندند، بازسازي و صورت بندي مجدد كرد.
جان كالورت، استاديار تاريخ در دانشگاه كريتون در نبراسكا است. حوزه پژوهشي او اعتراض اجتماعي و جنبش‌هاي مقاومت سياسي در خاورميانه مدرن و نيز ناسيوناليسم مصري و ريشه هاي ايدئولوژيكي القاعده است. وي مؤلف راهنماي مرجع و مستند و مترجم كتاب كودكي از روستا اثر سيد قطب است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2002
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما