فلسفه
48
چهارشنبه 3 آذر 1389 درس نامه تفكر نقدي
نويسنده: خواص، امير
ناشر: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 192
نوبت و سال انتشار: نوبت اول 1388ش
قيمت: 24000
شابك: 978- 964- 411- 430- 4
چكيده:
در اين نوشتار مباحثي فلسفي و كلامي درباره ضرورت مسأله نبوت و امامت و جريان وحي ارائه شده است. نويسنده، تلاش دارد تا يك تبيين عقلاني از باورهاي ديني در عرصه نبوت و امامت و نزول وحي انجام دهد و ديدگاهاي اسلام و غرب را در اين زمينه بيان كند و مقايسه اي بين آموزه هاي اسلام و ساير اديان در اين باره انجام دهد.
موضوع: فلسفه، منطق
توضيحات:
در اين نوشتار مباحثي فلسفي و كلامي درباره ضرورت مسأله نبوت و امامت و جريان وحي ارائه شده است. نويسنده، تلاش دارد تا يك تبيين عقلاني از باورهاي ديني در عرصه نبوت و امامت و نزول وحي انجام دهد و ديدگاهاي اسلام و غرب را در اين زمينه بيان كند و مقايسه اي بين آموزه هاي اسلام و ساير اديان در اين باره انجام دهد. كتاب داراي هشت فصل مي باشد: فصل اول به تقسيمات رايج در بحث انبياء، پيامبران اولي العزم و امكان بيشتر يا كمتر بودن آنها اختصاص يافته است. در همين زمينه، نويسنده، به بحث در مورد شريعت اين پيامبران و مستقل بودن دين وكتاب آنان اشاره و ضرورت نبوت را از منظري عقلي تبيين كرده است. در فصل دوم كاركردهاي اخلاقي، اجتماعي، معنوي، اقتصادي و فرهنگي دين بررسي شده است و رسالت اصلي دين را رفع نيازهاي مادي و معنوي بشر امروزي خوانده است. در اين راستا نويسنده به ضرورت تأمين عدالت و رفع فساد مالي، اداري، اخلاقي و اجتماعي و نقش دين در اين زمينه اشاره كرده و لزوم مجهز شدن به فرهنگ غني اسلام براي مبارزه با انواع انحرافات و تهاجم فرهنگي غرب را مورد تدكيد قرار داده است. در فصل سوم، نويسنده، به نسبت بين علم و دين اشاره كرده و منشأ تعارض ظاهري علم و دين در عرصه هاي علم تجربي مانند فيزيك، زيست شناسي و زمين شناسي و راه حل رفع اين تعارضات ظاهري را بررسي نموده است. وي معتقد است بايد بين قلمروي دين و علم تفكيك قائل شد تا از هر كلام در جاي خود به نحو احسن استفاده مطلوب را برد. و در فصل چهارم نويسنده به بحث در مورد وحي و معجزه مي پردازد و ضمن تحليل ماهيت و كيفيت وحي و معجزه، انواع صدور وحي و دريافت آن و همچنين ضرورت آوردن معجزه توسط پيامبران براي اثبات مدعاي آنان مبني برارتباط با خداوند متعال را تجزيه و تحليل نموده است. در فصل پنجم به جاودانگي دين اسلام اشاره شده و خاتميت شريعت اسلام و جهاني بودن آن را همراه با ذكر ادله و استدلال بيان نموده است. در همين فصل همچنين به معرفي پيامبران اولوالعزم و مقايسه دين اسلام با ساير اديان مانند دين زردشت، يهود و مسيحيت پرداخته شده است. نويسنده در اين مقايسه دين اسلام را دين يگانه پرستي و كاملترين دين ها خوانده و معتقد است دين زردشت دين دوگانه پرستي است و نوع اعتقاد آنها به معاد صحيح نبوده و بنيان اخلاق در اين دين سست مي باشد. وي همچنين آموزه هاي دين يهود و مسيحيت را زير سئوال برده و مسأله عصمت انبياء، مسأله نجات و رستگاري، مباحث توحيدي و ديدگاههاي آنان در مورد نبوت را مورد نقد و ارزيابي قرار داده است. در فصل هفتم مباحث مربوط به امامت مطرح شده و ضمن ارايه تعريفي از امامت، شرايط امام بويژه مسأله عصمت مورد بحث قرار گرفته و ادله نصب امام علي(ع) بيان شده است. در همين راستا، نگارنده، به شرايط ديگر امامت مانند علم و احاطه امام به غيب، محدث بودن امام، دانستن اسم اعظم و احاطه بر كتب ساير پيامبران الهي اشاره كرده و دلايل عقلي و نقلي بر ضرورت وجود امام معصوم پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) را بررسي نموده است. وي ضمن نقد ادله مربوط به خلافت خلفا، برخي از بدعت هاي صورت گرفته توسط خليفه دوم را مورد ارزيابي قرار داده و نقش امام معصوم را در هدايت بشر شرح نموده است. در فصل پاياني كتاب نويسنده ادله مربوط به ولايت و حاكميت فقيه در عصر غيبت را و دلايل انتخابي يا انتصابي بودن ولي فقيه و اختيارات ولي فقيه را بيان مي كند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1961
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما