منو
تبليغات



 


چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد

سه‌شنبه 24 فروردين 1395 تفسیر روایی سوره یوسف (آیات43الی111) بر پایه روایات اهل بیت (علیهم السلام) / تفسیر 89 / مهناز اکبری
 



پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم حدیث
گرایش تفسیر اثری

عنوان پایان نامه
تفسیر روایی سوره یوسف (آیات43الی111) بر پایه روایات اهل بیت(علیهم السلام)

استاد راهنما
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی رستمیان

استاد مشاور
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی فدایی
 
دانشجو
مهناز اکبری

زمستان 1391


چکیده

تحقیق حاضر با عنوان تفسیر روایی سوره یوسف (آیات 43 الی 111) بر پایه روایات اهل بیت(علیهم السلام) می باشد. باتوجه به اهمیت نقش روایات تفسیری اهل بیت(علیهم السلام) در فهم دقیق قرآن هدف از نگارش این رساله فهم آیات مورد نظر با استفاده از آراء تفسیری ایشان به وسیله روایات نقل شده از آنان می باشد. 
 فصل اول به بررسی کلیات تحقیق می پردازد. در فصل دوم، آیات به نه طایفه تقسیم شده و در دو دامنه قرآنی و روایی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا با استفاده از تفاسیر اجتهادی مانند: المیزان فی تفسیرالقرآن، نمونه، من وحی القرآن، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، من هدی القرآن وکتب لغت ، مفاد ظاهری آیات بررسی شده است. سپس با استفاده از تفاسیر مأثور شیعه مانند تفسیر عیاشی، قمی، فرات کوفی، الصافی والبرهان فی تفسیر القرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) در کتاب الدرالمنثور فی تفسیر المأثور که از جمله  کتب تفسیر روایی اهل تسنن می باشد، مفاد روایی آیات مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در هر دسته از آیات، مقایسه ای بین مفاهیم استخراج شده از این دو دامنه صورت گرفته است. مباحثی که در فصل دوم آمده است شامل  نه قسمت می باشد که در آن به تعبیرخواب شگفت انگیز پادشاه مصر، تبرئه حضرت یوسف از اتهام وارده از جانب همسر عزیز مصر وسایر زنان اشراف و پذیرفتن مسؤلیت و حکومت پس از برائت، نخستین سفر فرزندان حضرت یعقوب به مصر، ورود فرزندان حضرت یعقوب به شهر از راه¬های متفاوت بنابر توصیه پدر، حضور بنیامین نزد حضرت یوسف، صبرحضرت یعقوب، صبر جمیل بر مصیبت های وارده بر وی، توصیه حضرت یعقوب مبنی بر جست و جوی حضرت یوسف(علیه السلام)، حلاوت وصال پدر و فرزند پس از سالها فراق می پردازد. در آیات پایانی این سوره خطاب به پیامبر اکرم در رابطه با مبارزه با شرک و ابلاغ توحید سخن به میان آمده است. با توجه به213 روایت بررسی شده ذیل آیات مورد نظر 173 روایت آن مربوط به روایات تفسیری می باشد که در مقایسه ی مفاد ظاهری آیات و مفاد روایی در اکثر موارد با یکدیگر تطابق داشته و گاه نیز معصوم در صدد بیان لایه های باطنی آیات بوده لذا بین مفاد روایی با مفاد ظاهری آیات تفاوت هایی مشاهده می شود  بطور کلی روایات وارده ذیل آیات مورد نظر سبب وضوح در مفهوم آیات و تبیین آنها جهت فهم بهتر مخاطب گردیده است. در مواردی نیز به ظاهر روایت ایراداتی وارد بوده است که باتوجه به قرائن نقلی وعقلی تحلیل ها یا نقدهایی ارائه شده است. مانند روایتی نبوی که به مقایسه صبر حضرت یوسف(علیه السلام) و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) پرداخته است از این روایت چنین برداشت می شود که یا طعن برعمل حضرت یوسف بوده است و یا طعن بر صبر حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می باشد.در بخش گونه شناسی40روایت مورد بررسی قرار گرفته است، که21 مورد آن مربوط به روایات تطبیقی می باشد مانند عزیز (پادشاه) یکی از مصادیق "رب"، اعلام وجود توانایی درخود مصداق عملکرد حضرت یوسف، کشاورزان از مصادیق الْمُتَوَکِّلُون، امامان(علیهم السلام) مصداق پیروی کنندگان از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)، مشرکان عرب واهل کتاب مصداق وَ هُم مُّشْرِکُون .
درآخرین فصل از این رساله به پیام ها و آموزه های هدایتی مورد تأکید آیات و روایات پرداخته شده است که در شش نوع آموزه ی آموزه های اعتقادی،  اخلاقی و تربیتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فقهی و حقوقی تنظیم شده است و بیشترین آموزه ها مربوط به مباحث اعتقادی و اخلا قی و تربیتی می باشد.

کلید واژه: تفسیر، روایت تفسیری، تفسیر روایی، سوره یوسف، گونه های روایی، آموزه.




 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 862
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما