منو
تبليغات



 


چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد

سه‌شنبه 24 فروردين 1395 بن مایه‌های قرآنی در اجزاء 1، 4 و 5 بصائر الدرجات / تفسیر 89 / معصومه سلیمی
 



پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم حدیث
گرایش تفسیر اثری

عنوان پایان نامه
بن مایه‌های قرآنی در اجزاء 1، 4 و 5 بصائر الدرجات

استاد راهنما
آقای سید علیرضا حسینی

استاد مشاور
ﺣﺠﺔ الاسلام و المسلمین سید رسول موسوی
 
دانشجو
معصومه سلیمی

اسفند 1392

چکیده
این پژوهش با عنوان بن مایه های قرآنی در اجزاء یک، چهار و پنج بصائر الدرجات می‌باشد. هدف از ارائه‌‌ی این تحقیق، میزان حضور آیات قرآنی در کتاب بصائر الدرجات، آموزه‌های نهفته در آن و آسیب شناسی سندی این مجموعه می‌باشد. 
تحقیق مزبور دارای دو دامنه‌‌ی روایی و رجالی است که دامنه‌‌ی روایی آن، روایات تفسیری در جزءهای یک، چهار و پنج کتاب بصائر الدرجات به تحقیق معلم می‌باشد و دامنه‌‌ی رجالی آن، راویان بصائرالدرجات است که بر مبنای کتب رجالی و مبانی مطرح در علم رجال، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
اغلب گونه‌های تفسیری در این اجزاء، جری و تطبیق، مستفاد، تفسیر مفهومی، مرتبط و تأویل می‌باشد. محور اصلی آموزه‌های قرآنی، بیان وسعت علمی ائمه اطهار و اهمیت و جایگاه مقام امامت است.
آسیب‌های متنی موجود در اجزاء یک، چهار و پنج بصائر الدرجات، شامل اضطراب و تقطیع می‌باشد و آسیب‌های سندی آن عبارتند از: نقل روایت از راویان مجهول، مهمل و ضعیف، ارسال، انقطاع، رفع، موقوف بودن سند و تصحیف.
از جمله‌ی راهکارهای برون رفت از این آسیب‌ها می‌توان به گردآوری اسناد مشابه، یافتن طریقی دیگر برای حدیث و راه حل فقه الحدیثی و به دست آوردن اطمینان عرفی و عقلایی از طریق سنجش روایت با سنت و قرآن اشاره کرد. بیشتر احادیث ضعیف از طریق مشابه یابی در ابواب کتاب بصائرالدرجات و دیگر کتب حدیثی به گردونه‌ی اعتبار درآمدند. پس از آن بیشترین حجم احادیث ترمیم شده مربوط به راه حل فقه الحدیثی و سپس گردآوری اسناد مشابه است.

کلید واژه: بصائر الدرجات، روایات تفسیری، بن مایه‌های قرآنی، آسیب شناسی سندی.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 694
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما