منو
تبليغات



 


چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد

چهارشنبه 25 آذر 1394 تفسیر تطبیقی روایی سوره مبارکه حجر / تفسیر 88 / داوود ضیغم زاده
 


پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم حدیث
گرایش تفسیر اثری

عنوان پایان نامه

تفسیر تطبیقی روایی سوره مبارکه حجر از اهم تفاسیر مأثور فریقین
استاد راهنما
حجة¬الاسلام والمسلمین دکتر محمد احسانی فر
استاد مشاور
حجة¬الاسلام والمسلمین دکتر علی راد
دانشجو
داوود ضیغم زاده

شهریور 1391

چکیده: 
با توجه به اینکه موضوع تحقیق "تفسیر تطبیقی روائی سوره  مبارکه حجر براساس مهمترین تفاسیر ماثور  فریقین" می باشد در این تحقیق ضمن ترجمه و بیان روایات تفسیری اختلافات و اشتراکات میان مفاد ظاهی و روایی و اختلافات و اشتراکات میان دو فرقه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در فصل سوم به گونه شناسی روایات و در فصل بعدی به آسیب شناسی اسناد روایات پرداخته و در فصل پنجم برخی از آموزه هایی که از این سوره به دست می آید را بیان خواهیم نمود.         
منابعی که در این تحقیق استفاده می شود پس از قرآن کریم، تفاسیر نورالثقلین و الدرالمنثور است و متناسب با هر فصل از منابع مخصوص مورد نیاز آن فصل نیز استفاده می شود. در فصل دوم و سوم از لغت نامه ها و تفاسیر، در فصل چهارم از منابع رجالی و در فصل پنجم هم از تفاسیر استفاده شد. در نهایت نتایج و پیشنهادات این پایان نامه بیان می شود.
در این تحقیق گرچه پس از بررسی اسناد روایات روشن می شود که بسیاری از روایات از لحاظ سندی ضعیف می باشد ولی این هرگز به معنی بی فایده بودن این روایات تفسیری نیست زیرا اولا ممکن است قرائنی بر صحت بعضی از این روایات به دلیل قوت متن و... موجود باشدکه در این تحقیق فقط بررسی سندی انجام می گردد و ثانیا این روایات به عنوان مویّد نظرات تفسیری و موارد دیگر می تواند استفاده شود.
مهمترین اهدافی که این تحقیق به دنبال آن است به شرح زیر می باشد:
ارائه تفسیری روایی بر اساس روایات تفسیری سوره مبارکه حجر، بدست آوردن معارف عمیق قرآن در این سوره از طریق روایات ائمه اطهار علیهم السلام، بررسی اختلافات و اشتراکات شیعه و سنی در روایات ذیل سوره مبارکه حجر،  بیان پیام ها و آموزه های سوره مبارکه حجر.                                            
واژه های کلیدی: تفسیر تطبیقی روایی، روایات تفسیری شیعه، روایات تفسیری اهل سنت، گونه شناسی روایات، آسیب شناسی روایات

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 855
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما