منو
تبليغات



 


چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد

چهارشنبه 25 آذر 1394 تفسیر تطبیقی روایی سورۀ مزّمّل از اهم تفاسیر مأثور فریقین / تفسیر 88 / رضا درّی
 


پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم حدیث
گرایش تفسیر اثری

عنوان پایان نامه

تفسیر تطبیقی روایی سورۀ مزّمّل از اهم تفاسیر مأثور فریقین
استاد راهنما
حجة الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی
استاد مشاور
حجة الاسلام والمسلمین سید رسول موسوی
دانشجو
رضا درّی

اسفند 1391

چکیده:
موضوع این پژوهش، تفسیر تطبیقی روایی سوره مزمل با محوریت روایات تفاسیر نور الثقلین و الدر المنثور می باشد و روش آن کتابخانه ای است. مطالب در شش فصل ارائه شده است؛
فصل اول، کلیات می باشد که به بیان مسأله، اهمیت و ضرورت آن، سؤالات اصلی، فرضیات، پیشینه تحقیق و همچنین بیان مفاهیم کلیدی، می پردازد.
در فصل دوم، ابتدا معنای واژگان اصلی از کتب لغت کهن، مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به بیان مفاد ظاهری آیات با محوریت تفسیر المیزان پرداخته شده و در ادامه تفسیر روایی این سوره با عنایت به روایات تفاسیر نور الثقلین و الدر المنثور طرح گردیده و افتراقات آن ها بیان شده است.
فصل سوم به گونه شناسی روایات دو تفسیر مذکور، ذیل آیات سوره مزمل می پردازد که در آن، نوع این روایات، مشخص می گردد؛ بر اساس بررسی بعمل آمده، بیش از 50 در صد روایات موجود ذیل آیات این سوره، به بیان مصداق، ترسیم فضای نزول و بیان مفاهیم آیات می پردازند و مابقی از گونه های تبیین عملی آیات، شرح الفاظ و بیان آیات منسوخ می باشند.
فصل چهارم، آسیب شناسی روایات مذکور است که از حیث سند به بررسی آن ها می پردازد؛
در این فصل تنها به ارزیابی سندی روایات تفسیری نور الثقلین پرداخته شده که 21 درصد روایات آن، صحیح السند، 5 درصد موثق و 74 درصد ضعیف السند هستند.
فصل پنجم به نوعی استنباط و استخراج مطالب هدایتی فصول قبل است که در قالب آموزه¬ها و پیام¬های هدایتی سوره¬ مزمل ذکر گردیده است.
در پایان، به جمع بندی مباحث و نتایج بدست آمده از آن¬ها خواهیم پرداخت. 

کلید واژه ها: تفسیر تطبیقی، تفسیر روایی، گونه شناسی روایات تفسیری، آسیب شناسی روایات تفسیری، شیعه و اهل  سنت، روایات تفسیری سوره مزمل.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 777
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما