شیخ الاسلامی
1397/9/17 شنبه رییس میز سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی مطرح کرد: نوآوری در شناخت پیام های فرهنگی، وظیفه امروز حوزویان رییس میز سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی گفت: متأسفانه رسانه های ما تنها پیام های تکراری را در قالب های نو به مردم ارائه می کنند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی در افتتاحیه «رویداد فاطر» با بیان اینکه در موضوع سبک زندگی دچار یک به هم ریختگی هستیم، اظهار داشت: رسیدن به یک تعریف شفاف و استخراج اولویت های سبک زندگی کار مشکلی است و به راحتی میسر نمی شود.

وی سبک زندگی را مجموعه ای از انتخاب های با استمرار و اهمیت و بازتاب‌دهنده اعتقادات و باورها دانست و افزود: بنابراین سبک زندگی مجموعه‌ای از مستحبات، مکروهات، فقه، اخلاق و آداب نیست، هر چند سبک زندگی از همه این موارد منشأ می گیرد.

* اشتباه گرفتن مسائل فقهی با سبک زندگی از سوی نویسندگان و متفکران

رییس میز سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی با اشاره به آثار مربوط به سبک زندگی از سال 1391 تاکنون، ابراز داشت: اکثر این آثار به مباحث فقهی پرداخته اند، در حالی که قبلاً به همه این موضوعات در کتاب های فقهی توجه شده بود و ما باید به دنبال یک ادبیات جدید در این عرصه باشیم.

وی انتخاب و اولویت دهی نظام سبک زندگی را از موضوعات بسیار مهم دانست و بیان داشت: باید بر روی این موضوع متمرکز شویم و اولویت ها را در زندگی مشخص کنیم، اینکه بگوییم دین برای ما اولویت است، مشکلی را حل نمی‌کند، چرا که دین اجزای مختلفی دارد و در حوزه رفتار، احکام و اخلاق را داریم، ضمن اینکه چگونگی به دست آمدن فقه هم بحث های جداگانه ای دارد.

* فقه، مسئولیت خروجی خود در جامعه را نمی پذیرد

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با بیان اینکه جایگاه های عقل و عرف در فقه محل تأمل هستند، ادامه داد: سبک زندگی یک فقه کف خیابانی انضمامی مصداقی است و به معنای فقهی که تنها احکام را بیان می کند، نیست، وقتی فقه وارد زندگی مردم می شود و مسئولیت خروجی های خود را قبول می کند، می تواند سبک زندگی باشد و این در حالی است که فقه در بسیاری از موارد اینگونه نیست و مسئولیت خروجی خود در جامعه را نمی پذیرد.

وی اظهار داشت: در تأملات خود به 14 عرصه درباره سبک زندگی رسیدیم که شامل الگوهای پوشش، مسکن، اوقات فراغت، بهداشت و سلامت، معاشرت، مناسک مذهبی، فضای مجازی، کسب و کار، پیشه ورزی، تحصیل، مدیریت و حکمرانی، تعامل با قانون، مصرف اقتصادی و مصرف فرهنگی می شوند.

* شناسایی 9 نوع کالای فرهنگی در حوزه سبک زندگی

رییس میز سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی ‏با اشاره به اهمیت مصرف فرهنگی، ابراز داشت: 9 نوع کالای فرهنگی داریم که شامل کالاهای مکتوب، رسانه ای، فضای مجازی با تمرکز ویژه بر شبکه های اجتماعی موبایلی، کالاهای هنری، سرگرمی، طراحی ها و مد، مرتبط با میراث فرهنگی، ورزشی و کالاهای مذهبی می شود.

وی مردم را در زمینه مصرف کالای فرهنگی آسیب پذیر دانست و تصریح کرد: سبد کالای فرهنگی در جامعه متعادل نیست، یعنی مردم به اندازه از کتاب و فضای مجازی استفاده نمی کنند و به اندازه به دنبال رسانه و هنر نمی روند، همان طور که افراد برای خود رژیم غذایی قرار می دهند، لازم است که رژیم فرهنگی هم داشته باشیم.

* ابتذال سلیقه ها، مولود عدم تعادل در مصرف کالای فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی به هم ریختگی انسجام اجتماعی و ابتذال سلیقه ها را مولود عدم تعادل در مصرف کالا فرهنگی عنوان کرد و گفت: اکنون مصرف فضای مجازی در کشور ما، بالا و مصرف کتاب، پایین است؛ بنابراین دشمن برای ایجاد اختلال امنیتی در کشور ما بر روی نشریات کار نمی‌کند و به سراغ شبکه های موبایلی می رود و چون این فضاها عمق را از انسان می‌گیرند، دشمن به راحتی از این طریق اختلال اقتصادی و امنیتی ایجاد می‌کند.

* پایین بودن سطح مهارت استفاده از کالای فرهنگی در جامعه

وی ‏با بیان اینکه عدم درک پیام کالاهای فرهنگی در جامعه ما دومین مشکل اساسی در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی است، افزود: مهارت استفاده از کالای فرهنگی در کشور بسیار پایین است، یعنی فرد نمی داند که چه تأثیری از خواندن کتاب یا دیدن فیلم می گیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی تهران گفت: برای اینکه بتوانیم از خشونت در کار رسانه ای بهره ببریم، خیال کردیم که جایگزینی نوع آشکار آن ها با نوع مخفی یک نوآوری و هنر به حساب می آید، حال آنکه از این طریق، تخیل مخاطب را درگیر می کنیم و آثار مخرب ویژه ای را به او می رسانیم.

* انتقال مهارت در مصرف کالای فرهنگی به جامعه، هدف میز تخصصی سبک زندگی

وی هدف میز تخصصی سبک زندگی در دفتر تبلیغات اسلامی را آموختن مهارت در مصرف کالای فرهنگی دانست و بیان داشت: اصلاح الگوی مصرف کالاهای فرهنگی چیزی غیر از آموختن اخلاق معاشرت در خانواده و جامعه است و این موضوع یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب می باشد و ما هنوز نتوانستیم چند شخصیت کارتونی را به صورت مستقل ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی ‏با اشاره به کارکرد بالای شخصیت‌های کارتونی در شکل گیری شخصیت کودکان، تصریح کرد: کودکی که با مرد‌عنکبوتی زندگی کرده است، نمی تواند باورهای امثال ما را بپذیرد، غرب می‌گوید هدف از لیبرال دموکراسی مبارزه با قهرمان پروری است، اما همه شخصیت‌های فیلم‌های آن ها قهرمان هایی را به خورد کودکان ما می دهند و ما هنوز نتوانسته‌ایم یک شخصیت دختر کارتونی مناسب طراحی کنیم و فیلم‌‌‌های همان شخصیت های غربی را پخش می کنیم.

* لزوم شناسایی پیام های فرهنگی اولویت دار جامعه

وی شناخت، ساخت و مدیریت پیام در عرصه فرهنگی را سه موضوع بسیار مهم دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال 1382 و در دیدار با مدیران صدا و سیما این مسأله را مطرح کردند و تئوری مدیریت رسانه را بیان فرمودند؛ ابتدا باید پیام های با اولویت و دارای قابلیت کار رسانه ای را شناسایی کنیم.

رییس میز سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی افزود: در مرحله دوم باید ببینیم که این اولویت، به کدام ساخت رسانه ای می خورد و باید در کدام قالب کار شود، مدیریت پیام به معنای چینش پیام در جامعه و مرحله سوم از کار است که اهمیت خیلی زیادی هم دارد، افراط و تفریط در پخش کردن پیام فرهنگی و استفاده انحصاری از یک قالب رسانه ای برای این منظور، ضعف در مدیریت پیام را نشان می دهد.

* شناخت پیام از ساخت و قالب آن مهمتر است

وی با بیان اینکه شناخت پیام از ساخت پیام مهمتر است، ابراز داشت: عادت کرده ایم که پیام های کلیشه ای و قدیمی را به صورت مکرر و با ساخت های  نو و متنوع در اختیار مخاطب قرار می دهیم، در حالی که بیشتر از همه به شناخت پیام های اولویت دار نیازمند هستیم و در این زمینه نیازمند خلاقیت هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی ضعف اصلی در حوزه پیام فرهنگی را مربوط به شناخت پیام دانست و بیان داشت: جامعه از حوزه های علمیه انتظار تأمین محتوا دارد و باید در زمینه محتوایی و شناخت پیام نوآوری داشته باشیم و نباید وقتی صحبت از خلاقیت می شود، تعداد زیادی از طلاب حوزه های علمیه به سراغ دوره های کارگردانی بروند، خلاقیت در شناخت پیام نیاز ضرورت امروز حوزه ها برای کار فرهنگی است.

* ضعف در شناسایی پیام های اولویت دار، سبب ایجاد شکاف میان مردم و حوزه

وی با اشاره به فاصله گرفتن مردم از حوزه و دستگاه های فرهنگی به دلیل عدم انتقال پیام های مورد نیاز مردم به آن ها، گفت: اینکه مردم راه خود را بروند و ما هم مسیر خودمان را در پیش بگیریم، سبب می شود تا نتوانیم پیام های مورد نیاز مردم را شناسایی کنیم و بنابراین نمی توانیم با جامعه ارتباط مثبت برقرار کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی تهران با بیان اینکه مطابق استراتژی رهبر معظم انقلاب باید در حوزه فرهنگی مهاجم باشیم و نه مدافع، خاطرنشان کرد: برای حمله، نیاز به خلاقیت داریم.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما