مریجی
1397/9/11 يكشنبه معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: کتابداری از شریف ترین شغل ها است معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به شرافت کتابداری، این شغل را فرصتی بی بدیل برای بهره های معنوی دانست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در دومین همایش «کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با بیان این که هر کسی در عالم باید کاری را انجام دهد، گفت: مهم این است که کاری که انجام می‌دهیم، بدانیم که آیا کار هدف از زندگی است و یا زندگی هدف از کار می‌باشد.

وی با بیان این که اگر هدف، زندگی کردن باشد برای انسان مهم نخواهد بود که چه کاری انجام دهد ولی اگر هدف کار کردن باشد در این جا ماهیت کار مهم می شود، افزود: کتابداری و مسؤولیت کتابخانه، کار بسیار شریفی است و سروکار انسان در این شغل شریف با علم و عالم است و انسان فرصت طلب می تواند نهایت بهره را از این شغل شریف ببرد.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که مخاطبان و مراجعین عرصه کتابداری کسانی هستند که یا عالم می‌باشند و یا در مسیر کسب علم قرار دارند، افزود: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به ابوذر که پرسید آیا شرکت در تشییع جنازه یک عابد ارزشمندتر است یا حضور در محضر عالم، فرمودند که حضور در مجلس علم ولو برای لحظاتی ارزشمندتر از حضور در تشییع جنازه هزار شهید است و امیرالمؤمنین(ع) هم می فرماید کسی که به یک عالم احترام بگذارد، در حقیقت خداوند را احترام گذاشته است.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) در ادامه روایت فرمودند نگاه کردن به صورت عالم بهتر از آزاد کردن هزار عبد است و نشستن در مقابل عالم در مجلس علم بالاتر است از قیام هزار شب برای خواندن نماز شب که در هر شب هزار رکعت نماز بخواند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند نشستن در برابر عالم بهتر از کسی است که همراه پیامبر(ص) در هزار جنگ شرکت کند، اباذر پرسید که مذاکره علمی آیا از ختم قرآن هم بهتر است؟ ایشان فرمودند که نشستن در جلسه مذاکره علمی از 12 هزار ختم قرآن بهتر است زیرا در مذاکره علمی انسان حرام خدا را از حلال خدا می فهمد؛ سپس ادامه دادند که جلوس نزد مذاکر علم از عبادت یک سال که روزهایش را روزه بگیریم و شبها را شب زنده داری کنیم، بهتر است.

وی افزود: کتابداری به معنی این است که انسان به جای این که عکس علما را در طاقچه بگذارد، مغز علما را در طاقچه بگذارد و اگر ناهمواری و سختی هم در مسیر کتابداری وجود دارد، انسان باید این ناهمواری ها را به خاطر شرافت کاری که دارد، تحمل کند و این بسیار ارزشمند است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تخصصی بودن رشته کتابداری اظهار داشت: هیچ کس بهتر از کسانی که در صحنه هستند، نیازها را درک نمی کند، بنابراین بهتر است نماینده کتابداران و مسؤولان کتابخانه ها، عضو کمیته کتاب دفتر تبلیغات اسلامی باشند تا در بحث نیازهای کتابخانه ها بهتر عمل شود.

وی اظهار داشت: اگر این جلسات ادامه پیدا کند و به صورت رسمی یا غیر رسمی تبادلات، ایجاد و تجربیات به مدیران انتقال داده شود، کمیته کتاب و مدیران تصمیم گیرنده بهتر می توانند در بحث بودجه‌بندی عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با اشاره به این که اگر هدف انسان مشخص باشد انسان به بیراهه نمی رود، گفت: اگر هدف انسان دنیا باشد، مانند کسی است که پیش پای خود را نگاه می کند و همیشه راه خود را کج می رود ولی اگر هدف انسان هدف متعالی آخرت و خشنودی پروردگار باشد، هرگز مسیر را کج نمی رود و به مقصد می رسد.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما