واعظی
1397/4/28 پنجشنبه در سومین نشست راهبردهای مساله محوری عنوان شد هشدار رییس دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به شکاف ميان نخبگان جامعه رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: در جامعه نخبگاني ما گسست ها و گسل ها رو به افزايش است و يک امر آن مسأله فقدان گفت و گو است و نياموخته ايم که گفت وگوهاي نخبگاني شکل بگيرد.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين احمد واعظي در سومين نشست راهبردي «مسأله محوري» ويژه مديران ارشد و اعضاي هيئت علمي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم که در مجموعه فرهنگي فردوس وسف برگزار شد، اظهار داشت: برگزاري نشست راهبردي با اين ترکيب منحصر به فرد است؛ جلسه اي در گذشته با حضور برخي از اعضاي هيئت علمي که مديريتي را در بخش هاي مختلف دفتر بر عهده داشتند برگزار شده بود، اما اين جلسه با حضور تمامي اعضاي هيئت علمي و مديران و افراد مؤثر در شعب و نهادهاي صفي دفتر تبليغات اسلامي است. 
وي گفت: اکنون کار مسأله محوري از مرحله جنيني عبور کرده و تجربياتي اندوخته شده که سبب مي شود اين نشست با مشارکت فعال حاضران در جلسه خير و برکاتي را داشته باشد. 
رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: ما هويتي فردي داريم و به خاطر عضويت در دفتر نيز هويتي سازماني داريم و اگر تک تک ما عضو دفتر هم نبوديم، به خاطر طلبه بودن و تعلقات ديني مان مسئوليت هاي فردي نسبت به اعتلاي کلمه الله و صيانت از مکتب اهل بيت(ع) داشتيم و نسبت به جامعه احساس مسئوليت کرده و نقش تاريخي خود را ايفا مي کرديم اما اکنون که جزو مجموعه اي هستيم، غير از هويت فردي، هويت تعلقي سازماني داريم. سازمان از پديده ها و دستاوردهاي وضعيت نوين زندگي بشر است که اگر بخواهيم يکي از دستاوردهاي برجسته مدنيت معاصر بشري را ذکر کنيم، پديده سازمان است تا مجموعه افراد براي تأمين اهداف خاصي با هم همکاري اجتماعي کنند. 
وي افزود: سازمان به علت اين که بر محور اهداف خاصي شکل مي گيرد، طبعا يکي از دغدغه هاي مهم اين است که چه مقدار از اهداف سازمان محقق مي شود و آحاد قرار گرفته در مجموعه، حيث تعلقي و هويت سازماني شان چه مقدار رو به افزايش است و افراد وظايف محوله را چطور انجام مي دهند. بايد به لحاظ هويت سازماني مان دغدغه داشته باشيم.
رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با هشدار نسبت به برخی از آسیب ها و ایرادات در جامعه و همچنین ذکر مصادیق آنان تصريح کرد: احساس مي شود که آن احساس تعلق و رشته هايي که مردم را به هم پيوند مي دهد، در حال شل شدن است، در هر جامعه اي عناصر کليدي وجود دارد که محور انسجام بخش جامعه هستند و اگر جامعه انسجام خود را از دست دهد، اين بالاترين خطر براي جامعه مي باشد و حتي احساس و استشمام بوي اين مسأله هم بد است.
وي گفت: بحث شکاف و جدايي ميان نخبگان جامعه (فکري، ديني، سياسي و...) از عناصری است که اکنون در جامعه ديده مي شود. در جامعه نخبگاني ما هم گسست ها و گسل ها رو به افزايش است و يک امر آن مسأله فقدان گفت و گو است و نياموخته ايم که گفت وگوهاي نخبگاني شکل بگيرد. اين فضاي گفت وگو مي تواند اين گسست ها را رفع و الفت ايجاد کرده و براي جامعه رشد ايجاد کند و وقتي رحمت در جامعه ايجاد مي شود که همکاري در جامعه باشد. 
رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: بايد اين هشدارها جامعه نخبگاني و جمع حاضر را حساس کند و جمع حاضر بهترين، بالاترين و بزرگترين سرمايه دفتر تبليغات اسلامي است که بايد به اين مسائل بينديشد و يک امر بسيار مهم در ناکامي ها، تلخ کامي ها، مصائب، مشکلات و بحران ها، اين است که در اين شرايط، بحران و مشکلات را به فرصت و پيروزي تبديل کنيم زیرا بدتر از واقعه عاشورا وجود نداشت اما حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) اين واقعه را به بزرگترين فرصت تاريخي و رسوايي دشمن و پيروزي خون بر شمشير تبديل کردند.
وي افزود: در اين مسأله محوري که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دنبال می شود، مراحلي گذشته است و تا حدي سازمان نسبت به اين حرکت باورمند شده و از ميان فهرست دردها مواردي را انتخاب کرده و به دنبال حل آن دردها مي باشيم. در ضعف هايي که فرهنگ و کشورمان از آن رنج مي برد، ما به عنوان دفتر تبليغات اسلامي از ميان فهرست مسائل، تعدادي را انتخاب کرديم و اين مسأله شکل گرفت و فعاليت هايي که به آن دست زديم، قصدهايي داشتيم که برخي محک زدن بودند که فعاليت هاي خردي بوده که در آن مقطع بيشتر از آن نمي توانستيم انجام دهيم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی خاطرنشان کرد: به تدريج در بخش هاي مختلف فضاي کشور نسبت به دفتر باورمندي هايي در حال شکل گرفتن است و وقتي که ميز طلاق شکل گرفت، خودمان بوديم اما به تدريج با ارتباط گيري با وزارت کشور، قوه قضاييه و بهزيستي به سمتي در حرکت هستيم که فعاليت خود را کشوري انجام دهيم يا وقتي که ميز وهابيت و مبارزه با جريان تکفيري را کليد زديم، به مسئولان ميز گفتيم که بايد توانايي خود را نشان دهيم که پايلوت خود را سيستان و بلوچستان قرار داديم و به تدريج شناخته شديم و اکنون در خوزستان آمده ايم و دستگاه هاي مختلف استان پاي کار آمده اند و در سطح بهتري اين کار را در اين استان انجام مي دهيم که در 10 استان به کمک اين ميز فعال هستيم، حتي در استان هايي که شعب و نمايندگي نداريم. 
حجت الاسلام والمسلمين واعظي اظهار داشت: دفتر تبليغات اسلامي حرکت رو به جلويي داشته است و موفق شديم از آن چارچوبي که هيئت امناء براي کار مسئله محوري دفتر ترسيم کرد، عبور کنيم. در جلسات هيئت امنا تصويب شد که دفتر بايد به سمتي حرکت کند که 70درصد فعاليت هايش قطبي شود که بر اساس بودجه ريزي عملياتي و آمار رسمي، از مرز 70 درصد عبور کرده ايم؛ اکنون هيچ فعاليت جديدي در دفتر کليد نمي خورد، مگر اين که از ميزها و قطب ها بجوشد.
وي گفت: فلسفه تشکيل اين نشست راهبردي اين است که مديران صفي(معاونان، رؤساي شعب و مديران صفي) گزارش محتوايي دهند، نه گزارش آماري؛ مديران صفي بگويند که جنس کاري که انجام مي دهند، چيست. ما بشر هستيم و هرکسي که به طور ناخودآگاه فکر مي کند که خود مرکز عالم است و کاري که انجام مي دهد، بهترين کار عالم است. 
رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم تصريح کرد: در کميسيون ها هيئت علمي شرکت مي کنند و نظر کارشناسي و ديدگاهي که دارند و کمکي که مي توانند بکنند و پيشنهادي که دارند، بگويند تا بلکه بتوانيم اين کار را جلو ببريم و ما که مسئوليتي را قبول کرده ايم، مسئول هستيم و اکر کسي نکته اي به ذهنش مي رسد و مي تواند بيان کند، اگر مضايقه کند معلوم نيست که قابل قبول باشد زیرا هدف اين جلسات آن است که اگر نقصي ديده مي شود، اين مشکلات گفته شود تا حل گردد.
وي افزود: بايد به خدا توکل کرده و به وعده هاي الهي و آيات نويد بخش، باور داشته باشيم و به امام زمان(عج) متوسل باشيم و اگر چيزي در عالم از قبولي اعمال ما بخواهد اتفاق بيفتد، تأييد حضرت حجت(عج) و دعاي ايشان لازم است و ان شاء الله خداوند همه ما را ياري کند. رکود و سقوط هر کسي ابتهاج دروني است و هر کسي فکر کند که مقدار کاري که انجا مي دهد غايت وظيفه اش است، سقوط انسان است و هميشه بايد خود را بدهکار حضرت حق و الطاف و عنايات خداوند متعال بدانيم. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما