آرم پژوهشگاه
1397/4/17 يكشنبه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي پيش نشست «بررسي داده کاوي و نقش آن در سازماندهي اطلاعات» برگزار شد پيش نشست «بررسي داده کاوي و نقش آن در سازماندهي اطلاعات» به همت پژوهشکده مديريت اطلاعات و مدارک اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، پيش نشست «بررسي داده کاوي و نقش آن در سازماندهي اطلاعات» در پژوهشکده مديريت اطلاعات و مدارک اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با حضور رييس و مديران پژوهشکده و اساتيد دانشگاهي اين حوزه برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه علي ميرعرب(مدير گروه پژوهشي اشاعه اطلاعات و دانش) به طرح بحث و بيان ضرورت ميل به داده کاوي در نظام سازماندهي اطلاعات اشاره و تصريح کرد: داده کاوي به بهرهگيري از ابزارهاي تجزيه و تحليل دادهها به منظور کشف الگوها و روابط معتبري که تاکنون ناشناخته بودهاند اطلاق ميشود.
وي افزود: اين ابزارها ممکن است مدلهاي آماري، الگوريتمهاي رياضي و روشهاي ياد گيرنده (Machine Learning Methods) باشند که به صورت خودکار و بر اساس تجربهاي که از طريق شبکههاي عصبي (Neural Networks) يا درختهاي تصميمگيري (Decision Trees) به دست ميآورند کار خود را بهبود ميبخشد.
مدير گروه پژوهشي اشاعه اطلاعات و دانش، با تبيين نقش مهم تواناييهاي فني در داده کاوي به عوامل ديگري مانند چگونگي پيادهسازي و نظارت که ممکن است نتيجه کار را تحت تأثير قراردهند اشاره کرد و بيان داشت: يکي از اين عوامل کيفيت دادهها است که بر ميزان دقت و کامل بودن آن دلالت دارد؛ عامل دوم ميزان سازگاري نرمافزار داده کاوي با بانکهاي اطلاعاتي است که از سوي شرکتهاي متفاوتي عرضه ميشوند و عامل سومي که بايد به آن اشاره کرد به بيراهه رفتن داده کاوي و بهرهبرداري از دادهها به منظوري است که در ابتدا با اين نيت گردآوري نشدهاند. 
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين عبدالرحيم سليماني بهبهاني(رييس پژوهشکده مديريت اطلاعات و مدارک اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) پرسشهايي را در خصوص امکان و دقت دادهکاوي در کاوش و استخراج دانش در حوزههاي علوم اسلامي مطرح کرد.
سپس محمود حسنزاده(رييس اداره پژوهش پژوهشکده مديريت اطلاعات و مدارک اسلامي) به چالشهاي پيش روي دادهکاوي پرداخته و اذعان داشت: دادهکاوي هيچگاه جاي تحليل انساني را نميتواند بگيرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين نجيبي (مدير گروه تدوين سازمانهاي دانش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي) به بيان ديدگاههاي خود در زمينه دادهکاوي و کمک آن به اخذ اصطلاحات از منابع و نمايهزني منابع بر اساس اصطلاحات تاييد شده پرداخت.
وي با اشاره به لزوم حرکت به سمت نمايهسازي ماشيني تصريح کرد: اگر دادهکاوي بتواند در زمينه نمايهسازي منابع و اخذ اصطلاحات حتي با دقت 70 درصد به محققان و پژوهشگران کمک کند باعث بهبود در سرعت و دقت کارها خواهد شد.
در ادامه اين نشست، مهدي اسماعيلي(عضو هيات علمي دانشگاه کاشان) گفت: وظيفه داده کاوي، کاويدن و استخراج از منابع عظيم داده است تا اطلاعات گران بهايي که در حجم انبوهي از اطلاعات سطحي پنهان شده است را استخراج کنيم؛. «داده کاوي» ترجمه عبارت «Data Mining» و به معناي «کاويدن معادن داده» است.
وي با بيان تفاوت اصلي داده کاوي و علم آمار خاطرنشان کرد: اين تفاوت در حجم داده هاي مورد تحليل، روش مدلسازي داده ها و استفاده از هوش مصنوعي است.
اين استاد دانشگاه بيان داشت: خروجيهاي داده کاوي ميتواند تلنگر خوبي براي محققان و پژوهشگران باشد تا جنبههاي مختلف کشف دانش از منابع و دادهها را در نظر بگيرند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما