بابایی
1396/12/9 چهارشنبه رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر نگرش امت‌وار نوشته نشده است رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر نگرش امت‌وار نوشته نشده است و برداشت رویکرد تمدنی از قانون اساسی کار سختی است. 


به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‎الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی در مراسم رونمایی از کتاب «عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایران» که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد اظهار داشت: 19 سال است که در حوزه مطالعات تمدنی کار تیمی انجام می‌دهیم و کارهای متعددی نیز در این مدت انجام شده است. در تدوین این اثر تیمی، سعی داشتیم که مسئله‎های تمدنی خود را در سطح جمهوری اسلامی و جهان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه چهار نقطه چالشی در خصوص غیریت غربی در فرآیند تمدنی جمهوری اسلامی ترسیم شده است، گفت: یکی از نقاط چالشی در این راستا، خصم تمدنی است که مبتنی بر غرب می باشد؛ دومین نقطه چالشی، آشوب و فتنه غرب است که شامل نظام صهیونیستی می باشد؛ نقطه چالشی سوم، نفاق تمدنی بوده که همان جریان تکفیری است؛ دیگر نقطه چالشی، نقطه ضعف تمدنی بوده که مربوط به دنیای اسلام است.

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نقطه تمرکز در «عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایران»، رویکرد خصم تمدنی است. در مقاله «غیریت غربی در فرآیند جمهوری اسلامی» آمده است که خصومت ما با غرب از حیث تمدنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: یادآوری این نکته ضروری است که نظریه دشمنی و اینکه دشمنی کردن و یا دشمن بودن و دشمن داشتن، یک ضرورت برای تمدن اسلامی نیست، بلکه در دیدگاه مسیحیان و یهودیان نیز این مسأله وجود دارد.

* تمدن کلان‌ترین نظام تعاملات و مناسبات انسانی است

حجت‎الاسلام والمسلمین بابایی با بیان این که  اظهار داشت: در تعریف تمدن که کلان‌ترین نظام تعاملات و مناسبات انسانی است و ماهیت تمدن را روشن می کند، همواره مقاومت‌های بزرگی در مقابل شرورات اتفاق می‌افتد و اگر تمدن نتواند این مقاومت‌های بزرگ را اعمال کند، نمی‌تواند هویت خود را به درستی بیابد.

وی گفت: در مذاکرات قانون اساسی سه نوع دیدگاه نسبت به تمدن در میان نویسندگان قانون اساسی وجود دارد؛ یکی از آن‌ها نگرش امت‌وار است که بیشتر در نگاه شهید بهشتی مشاهده می‌شود. در دیدگاه دوم، نگاه به تمدن از امت به وحدت میان مسلمانان تقلیل پیدا می‌کند که این دیدگاه مورد نظر رییس مجلس قانون اساسی وقت بود. در دیدگاه اخر نیز که که مد نظر آیت الله مشکینی است، نگاه به تمدن به‌معنای وحدت میان شیعه و سنی است.

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری مبنی بر نگرش امت‌وار نوشته نشده است و برداشت رویکرد تمدنی از قانون اساسی کار سختی است، تصریح کرد: اگر به بحث غیریت نیز ورود شده است، از آن رو است که اصول روابط خارجی ما به مثابه یک کشور بحث شده است و مسئله امت مطرح نشده است.

وی افزود: در کارنامه عملی غیریت غربی در فرآیند تمدنی جمهوری اسلامی، مواردی مانند مواجهه خصمانه با تمدن غرب و آورده‌ فرهنگی، علمی، سیاسی و نظامی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد در برخی از آن‌ها آورده‌هایی داشته‌ایم و در برخی نیز نتوانستیم از سلطه تمدن غرب خارج شویم. در صف فرهنگی شاخصه‎هایی وجود دارد، اما متأسفانه هنوز برخی از کالاهای مبتذل غربی در جامعه ما رواج دارد.

حجت‎الاسلام والمسلمین بابایی با بیان اینکه نکته‌ای که بین فرهنگ و حوزه سیاست مورد تأکید است، بحث امنیت هستی‌شناختی می باشد، اظهار داشت: امنیت فیزیکی به معنای در وضعیت جنگ‌نبودن، تعدی نکردن، حفاظت از فیزیکی و معیشت است اما امنیت هستی‌شناختی در حقیقت امنیت هویتی مردم است.

وی گفت: غیریت و مقابله ما با غرب هرچند امیت فیزیکی کشور را در مقاطعی بر هم‌زده است، اما به نوعی امنیت هستی شناختی ایجاد کرده و حس استقلال را در ما احیا نموده است. حیات بدون غرب و مقابله غیریت با آن، پیشرفت در پرتو دین را در باور ما ممکن ساخته است.

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ما به جهت تاریخی همیشه از دیدگاه غربی ها خصم محسوب شدیم و عموما تخاصم از طرف غربی ها ایجاد شده است. در برخی مقاطع آن‌ها ما را به عنوان بربریت می‌دانستند؛ این تخاصم از قرون وسطی در جنگ های صلیبی وجود داشت و پس از آن نیز جنس تخاصم‌ها متفاوت شد.

وی خاطرنشان کرد: امنیت غربی تنها در غرب است و فقط برای آن‌ها امنیت ایجاد می‌کند اما همین سربازانی که به موجب آنها امنیت ایجاد می‌شود، در شرق برای مردم نامنی ایجاد می‌کنند. با وجود اینکه غرب در غرب برخی ناامنی و بی‌عدالتی‌ها را شامل می‌شود، اما بی‌عدالتی‌ها و ناامنی‌های متاثر از غرب در شرق، به صورت متفاوت‌تر و غیر مدرن‌تر اتفاق می‌افتد.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما