نشست خبری

نشست خبری
1396/4/20 سه‌شنبه جشنواره کتاب نوآوری‌های قرآنی کشور فراخوان شد/ «طنین وحی»؛ کاری ابتکاری از حوزه علمیه جشنواره کتاب نوآوری‌های قرآنی کشور از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست خبری که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، از فراخوان نخستین جشنواره کتاب نوآوری‌های قرآنی کشور خبر داد و گفت: این جشنواره از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری کارگروه قرآن و تبلیغ شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و با هدف شناسایی و حمایت از نوآوری‌های قرآنی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعد از ارسال مجموعه نوآوری‌هایی موسسات، مراکز و نهادها در زمینه قرآنی، این نوآوری‌ها در قالب کتابی چاپ همچنین در سامانه‌ای عرضه می‌شود و از نوآوری‌های برتر نیز تجلیل خواهد شد و در واقع این کتاب مرجع اصلی نوآوری‌های قرآنی کشور خواهد بود‌.

قطبی با اشاره به راه های ارتباطی برای ارسال این نوآوری‌ها بیان کرد: علاقه‌مندان به ارسال آثار باید شناسنامه مالک نوآوری شامل؛ مشخصات کامل حقوقی و حقیقی، توضیحات پیرامون نوآوری مانند وجه نوآورانه، امتیازات به دست آمده  و ... همچنین مستندات شامل عکس، گواهی‌نامه، اعتبارنامه و رتبه‌ها و ... را حداکثر تا پایان مردادماه امسال به نشانی www.Morsalat.ir ارسال کنند.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به محورهای ارایه شده در این فراخوان عنوان کرد: آموزش و یاددهی قرآن کریم؛ روش‌ها، الگوها، رسانه‌ها و تکنولوژی، چاپ و نشر مفاهیم، مضامین، داستان‌ها و موضوعات قرآنی، رویدادهای رقابتی و مسابقات استانی، ملی و بین‌المللی قرآن کریم، محافل و مجالس شامل؛ خانگی، دانش‌آموزی، دانشجویی، عمومی و جزءخوانی و کرسی تلاوت و ...؛ رسانه‌های نوین و تولیدات چندرسانه‌ای؛ تزئینات و هدایای قرآنی؛ جاذبه‌های گردشگری قرآنی از جمله محورهای این فراخوان هستند.

قطبی بیان کرد: تجلیل و تکریم مفاخر و اصحاب قرآن؛ نرم‌افزارها، گجت‌ها و ابزارهای تسهیل و افزایش سطح دسترسی به منابع و محتوای قرآنی؛ برنامه‌های قرآنی محیط‌های اداری، کارگری، درمانی و آموزشی؛ روش‌های توزیع، ارسال و مراسلات، خدمات فروش و تسهیل در خرید کالا و محصولات قرآنی، فناوری‌های نوین در حوزه کالا و محصولات قرآنی؛ رویدادها و اقدامات حوزه ایده‌پردازی، استارت آپ؛ فن بازار و حمایت از هسته‌های فناور؛ سامانه‌ها و سیستم‌های سازمان بخش مدیریت، نظارت، ارزیابی و اطلاعات و آمار و ...؛ اخبار و اطلاع‌رسانی و پوشش‌های خبری رویدادهای قرآنی؛ استانداردسازی و رویه بخشی به خدمات، کالاها، محصولات و فعالیت های قرآنی از دیگر محورهای این فراخوان محسوب می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به محورهای دیگر این فراخوان تصریح کرد: مستندسازی و تجربه‌نگاری سوابق، دیدگاه‌ها و نظریات حوزه ترویج قرآن؛ اسطوره‌سازی، شخصیت‌پردازی و الگوسازی های قرآنی؛ برنامه های حوزه ادبیات و فرهنگ عامه، داستان، شعر، رمان و ...؛ فعالیت‌های ناظر به حوزه تولید و تربیت منابع انسانی عرصه قرآنی؛ کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های اشتغال و اقتصاد قرآنی؛ توسعه، ترویج و تاسیس آیین‌ها، مناسک و عادات‌واره‌های فرهنگی و اجتماعی قرآنی و توسعه، ترویج و طراحی بازی و اسباب‌بازی‌های قرآنی، محلی و بومی و آپارتمانی و .... دیگر محورهای تشکیل‌دهنده این فراخوان هستند همچنین کسانی که در محورهایی غیر از این مجموعه دارای نوآوری هستند می‌توانند نوآوری خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی ادامه داد: دریافت اطلاعات مربوط به نوآوری به صورت دومرحله‌ای خواهد بود و در مرحله اول، مراکز و اشخاص، کلیات نوآوری‌های خود را به نشانی وب‌سایت ارایه شده ارسال خواهند کرد و بعد از تایید کلیات مرحله دوم اطلاعات آنان دریافت و مورد داوری قرار خواهد گرفت.

 رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به صنایع فرهنگی، خلاقیت و نوآوری در مباحث فرهنگی بیش از گذشته اهتمام داشته باشند عنوان کرد: هر کدام از نوآوری‌های قرآنی که در کشور صورت گرفته و شاید بالغ بر صدنوآوری باشد قابلیت تبدیل به یک جرسان رسانه‌ای را دارد.

وی با بیان اینکه روزی عصر صنعت و کشاورزی و روزی عصر دانایی بود، ادامه داد: دنیای امروز عصر نرمینگی است یعنی جوامعی که به خلاقیت و نوآوری و ظهور ایده‌های نوآورانه اهتمام دارند جوامعی پیشرو و بالنده و پیشتاز خواهند بود و جوامعی که هر چند در دوره‌ای صنعتی بوده‌اند ولی نتوانند همگام با تحولات دنیا دست به نوآوری و خلاقیت بزنند عقب می‌افتند.

قطبی با تاکید بر اینکه امروز تحول، فکرپایه و براساس خلاقیت است تصریح کرد: یکی از مسایل خوب و قابل تقدیری که در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفت و به عنوان سندبالادستی در زمینه فرهنگی عنوان شد بحث توجه به فناوری‌های نرم در کنار فناوری‌های سخت بود زیرا تا پیش از این ما به مقوله فناوری‌های نرم مانند فناوری‌های علوم انسانی توجه نکرده بودیم اما چند سالی است که این مسئله در کشور مورد توجه واقع شده است.

رئیس دفتر تبلیغات سلامی اصفهان با بیان اینکه فناوری نرم، هویت‌ساز است عنوان کرد: این فناوری به ارایه سبک، الگو و مدل در زمینه های فرهنگی، هنری و ... می پردازد زیرا آفرینشگری و تحول و نوآوری عامل پیشرفت کشور است و به خصوص در کشور ما که با نگاه اکمل شیعه و با ادعای هیمنه قرآنی اداره می‌شود زمانی این ادعا محقق خواهد شد که در حوزه‌های نرم و هویت‌ساز متمرکز شویم و اگر در زمینه فرهنگی نوآوری و خلاقیت نداشته باشیم ناکام خواهیم ماند.

 قطبی با بیان اینکه یکی از مهمترین عرصه‌های فرهنگی که باید مورد توجه قرار گیرد اخلاق، معرفت و فرهنگ و فکر قرآنی است بیان کرد: در این زمینه شاهراه‌های فرهنگ‌ساز وجود دارد که یکی از آن‌ها عرصه ادبیات، هنر و ... است که بعضا توسط دفتر تبلیغات اسلامی در این مسایل کارهای نوآورانه‌ای نیز انجام شده است از جمله برپایی جشنواره شعر قرآنی کودک که آثار خوبی در این زمینه تولید شد.

وی از برپایی آئین و سنت جزءخوانی قرآن کریم به عنوان یک نوآوری در ترویج قرآن اظهار کرد: یکی از کارهای شایسته جهاد دانشگاهی در زمینه قرآن در کنار سایر فعالیت‌های آن مانند ایجاد خبرگزاری قرآنی، ایجاد مرکز رشد و فناوری‌های هنری است که از طرح‌های نوآورانه قرآنی حمایت می‌کند و باید از این نهاد قدردانی شود.

قطبی، ارتباطات شهری و تبلیغات محیطی را یکی دیگر از عرصه‌هایی برشمرد که می‌تواند محمل خوبی برای کارهای قرآنی باشد به برخی نوآوری‌های قرآنی دیگر اشاره کرد و ادامه داد: الان شاید بالغ بر ده روش آموزش قرآن کریم در کشور وجود داشته باشد که برخی از این روش‌ها واقعا نوآورانه است زیرا هم زمان آموزش را کوتاه می‌کند و هم ماندگاری یادگیری را افزایش می‌دهد.
طرح‌های ابتکاری حوزه

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پاسخ ایکنا در مورد اینکه آیا حوزه علمیه فعالیت‎های نوآورانه‌ای در زمینه قرآنی داشته است با بیان اینکه ما از همه طرح‌ها خبر نداریم عنوان کرد: یکی از کارهای بسیار خوبی که از سوی حوزه علمیه اصفهان در حال انجام است و روزهای آخر خود را سپری می‌کند تولید نرم‌افزار طنین وحی است که تمامی ترجمه قرآن کریم به صورت نمایشی ارایه خواهد شد و کارهای هنری آن نیز با استفاده از هنرمندان برجسته کشور صورت گرفته است.

وی یکی دیگر از ظرفیت‌هایی را که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، بحث تزئینات قرآنی عنوان و اظهار کرد: هم اکنون براساس آمارهای ارایه شده سالانه بیش از دوهزار میلیارد تومان سوغات از سوی مردم ایران از مشهد خریداری می‌شود که این آمار زیادی است ولی ۷۵ درصد این کالاها، چینی است همچنین در زمینه المان‌های محیطی و شهری نیز کارهای قرآنی کمی صورت گرفته است.

لزوم اسطوره‌سازی قرآنی

قطبی یکی از کارهای لازم در زمینه فعالیت‌های قرآنی را اسطوره‌سازی در این مسئله عنوان کرد و گفت: متاسفانه شخصیت‌های قرآنی ما که در کودکی الگو و نمونه در اذهان مردم بودند در بزرگسالی رها شدند در حالی که باید از طریق کتب درسی، انیمیشن و ... از این افراد الگو برای جوانان می‌ساختیم.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی در مورد معرفی نوآوری‌های قرآنی در فضای بین‌المللی تصریح کرد: کار در این زمینه منوط به ارسال طرح‌های نوآوری و بررسی آن‌هاست تا متناسب با هر طرح گستره‌ای تعریف شود.

قطبی ادامه داد: کارهایی مانند ترجمه نمایشی قرآن کریم با عنوان طنین وحی از جمله کارهایی است که می‌تواند به صورت طرحی نوآورانه در سطح بین‌المللی معرفی شود و مخاطبان جهان اسلامی داشته باشد همان طور که برخی بخش‌های خصوصی در کشور در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کنند و تولیدات خود را به کشورهای عربی می‌فروشند و درآمد خوبی از این منظر کسب می‌کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از رایزنی با مجمع جهانی شهرهای اسلامی خبر داد و بیان کرد: تلاش ما بر این است که برخی طرح‌های قرآنی توسط این مجمع در سطح جهانی ثبت شود که در صورت ترجمه طنین وحی به زبان‌های دیگر یکی از موارد همین موضوع است.

قطبی به نوآوری دیگری از سوی یکی از طلاب حوزه علمیه اشاره کرد و ادامه داد: این طلبه تفسیر باران را در ۲۰ جلد برای جوانان و نوجوانان دارد که ادبیات آن واقعا نوآورانه است.

۲۵ جلسه مشاعره قرآنی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان همچنین از دو طرح دکتر اسماعیل آذر در زمینه شعر قرآنی خبر داد و افزود: یکی از کارهای فاخری که وی به همراه تیمی انجام دادند احصاء اشعار قرآنی شعرای فارسی زبان بود که در مجموعه‌ای چندجلدی بالغ بر ۱۲ هزار صفحه جمع‌آوری شده است. 

قطبی عنوان کرد: ۲۵ جلسه مشاعره قرآنی نیز توسط ایشان ضبط شده و تا یک ماه آینده از صدا و سیما پخش خواهد شد.


جهت مشاهده گزارش تصویری نشست، اینجا کلیک کنید.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما