نقد مستند روز الست

نقد مستند روز الست
1395/8/1 شنبه با نقد مستند «الست»؛ سومین کارگاه نقد مستند اشراق برگزار شد سومین کارگاه نقد مستند اشراق با نقد مستند «الست» با حضور هنرمندان حوزوی به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، سومین کارگاه نقد مستند اشراق با نقد مستند «الست» با موضوع ابراز ارادت اهل تسنن به امام حسین(ع) با حضور کارگردان، کارشناس مذهبی و ناقد این مستند و هنرمندان حوزوی برگزار شد.
در این کارگاه، بنکدار منتقد مستند «الست» اظهار داشت: این کار به لحاظ ساختاری شروع خوبی دارد و از المان های تصویری به خوبی استفاده کرده است و مهم ترین وجه کار، دقت در تدوین مستند است که ریتم منظم و مُتَکسِّری دارد و با این که فیلم کوتاه است، اما گیرا بوده و این نشان از تدوین خوب فیلم است.
وی گفت: در این مستند از موسیقی خوبی استفاده شده که اگر بتوانیم در نوع مستندها تقسیم بندی های مرسومی که می شود، می تواند جزو مستندهای مردم شناسی قرار بگیرد که توانسته از ظرفیت های این مستند به خوبی استفاده کند.
منتقد مستند «الست» تصریح کرد: در این مستند از روال معمولی که در مستندها برای معرفی شخصیت ها وجود دارد، فاصله گرفته است و توانسته با تصویری که از بحث های مردمی و نذر و نذورات و موسیقی و خوشنویسی دیده می شود، از فضای کلیشه ای معرفی شخصیت فاصله بگیرد که سبب جذابیت فیلم شده است و انتخاب هوشمندانه تیتراژ پایانی سبب شده که مخاطب به زودی فضا را ترک نکند.
وی گفت: در مستند باید خط روایی مشخصی وجود داشته باشد که در این فیلم دیده می شود، اما چند شخصیت در این مستند وجود دارد که باعث عدم شخصیت روایی می شود. 
بنکدار اظهار داشت: حضور بخشی از شخصیت ها انسجام روایی را از دست داده است. به نظر می رسد که در این فیلم بیش از حد از زیر نویس استفاده شده است و وقتی که بخشی از فیلم، مقصود را نشان می دهد، نیازی به وجود زیر نویس نیست و تصویر گویای مطلب است و بیش از حد بودن وجود زیر نویس، مخاطب را اذیت می کند.
در ادامه این کارگاه، حجت الاسلام والمسلمین حسن نطنزی، کارشناس حوزوی اظهار داشت: در ابتدای این فیلم خانمی که عنوان روژ الست را به کار می برد و توضیحاتی را ارائه می دهد، دیگر تا انتهای فیلم نشان داده نمی شود و احساس می شود لازم بود که باز هم این کارشناس اهل سنت باز هم نشان داده می شد. 
وی گفت: بهتر بود که در این فیلم تصاویری از ماموستاها نشان داده می شد و نظرشان را درباره ابراز ارادت اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) بیان می کردند. 
این کارشناس حوزوی با بیان نقد خود تصریح کرد: یکی از موضوعات که به فرهنگ ما نزدیک است، شعری بود که مولوی کُرد در این مستند درباره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیان کرد و جا داشت که بیش از این مقدار به این موضوع پرداخته می شد. 
در ادامه، یزدان پرونده کارگردان مستند «الست» درباره علت ساخت این مستند اظهار داشت: ارتباط نزدیکی با مردم اهل سنت کردستان داشتم و دارم، ارادت اینها را به اهل بیت(ع) می دیدم؛ اگر کسی به کردستان برود، مشاهده می کند که مردم کردستان برای درگذشت نزدیکان و اقوام خود، سیاه پوش نمی شوند، اما برای شهادت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) عزاداری می کنند و احساس کردم که به تصویر کشیدن این صحنه ها می تواند مؤثر باشد، به ویژه امروزه که برخی به دنبال شکاف انداختن بین شیعه و سنی هستند و این شد که طرحی را آماده و مستندی تحت عنوان «الست» تهیه کردیم.
وی گفت: علت این که تا انتهای فیلم سخن مردم می گفتند، این بود که عامه مردم نظرشان را درباره امام حسین(ع) بیان کنند، نه این که از زبان کارشناسی سخنی را بشنویم و از این طریق به صورت مستقیم نظر مردم را درباره موضوع مد نظر به تصویر بکشیم.
کارگردان مستند «الست» در پاسخ به نقد مطرح شده تصریح کرد: از حضور و به تصویر کشیدن ماموستاها ترس داشتم که برخی با دیدم مستند بگویند که در این فیلم ماسوستاهای حکومتی را آورده اند که حکومت به اینها پول می دهد تا حرف هایی درباره اهل بیت(ع) بزنند و بیشتر علاقه داشتم که این ابراز علاقه و محبت نسبت به اهل بیت(ع) از زبان عامه مردم بیان شود. 
پرونده ضمن بیان مشکلات بر سر راه تهیه این مستند اظهار داشت: بیش از این امکان پرداختن به موضوع مستند وجود نداشت و معذوراتی بر سر راه بود که به تصویر کشیدن تا به این حد هم مشکلاتی را به وجود آورد که به عنوان مثال بعد از ساخت این مستند، مجسمه مولوی کُرد را با اسپری سیاه کردند و به خانه خانمی که در این مستند صحبت کرد و نشان داده شد، آسیب رسانده شد و بیش از این امکان نداشت که پرداخته شود. 

 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما