لك زایی
1395/12/1 يكشنبه رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: امام خمینی جهانی می اندیشید و به فکر همه دنیا بود اگر بخواهیم سیاستمان روزمره و مبتذل نشود و دشمنان ما را دچار مشکل نکنند، باید به حکمت متعالیه رو بیاوریم، به همین دلیل امام جهانی می‌اندیشید و نه تنها به فکر ملت ایران بلکه به فکر مردم دنیا بود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی در نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با طرح این سؤال که آیا از خود امام(ره) شاهدی داریم که حکمت متعالیه بر شخص ایشان و انقلاب تأثیر گذاشته باشد؟ اظهار داشت: حسنین هیکل که فردی جهانی بود، در پاریس با امام مصاحبه کرده و می‌پرسد علاوه بر پیامبر(ص) و امام علی(ع) و قرآن، شما تحت تأثیر چه کتب دیگری بودید که امام راحل در پاسخ فرمودند: «شاید بتوان گفت در فلسفه، ملاصدرا، از کتب اخبار، الکافی و از فقه، جواهر» از این رو کتاب ۴۰ حدیث امام همه از الکافی است؛ در فلسفه هم اگرچه از کتاب نامی نیاورده ولی ملاصدرا را مطرح نموده و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که امام خمینی(ره) چکیده فلسفه ملاصدرا و حکمت متعالیه است.
وی افزود: تفکر راهبردی و راهبری راهبردی، مهمترین مطلبی است که می‌توان از حکمت متعالیه گرفت؛ ملاصدرا در اشراق اول در کتاب شواهدالربوبیه خود به این سؤال پاسخ می‌دهد که خداوند چه انسانی را به عنوان نبی انتخاب می‌کند و برای همین منظور انواع انسان‌ها را تشریح کرده است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: وظیفه ذاتی دولت، تأمین و تولید امنیت است و انسان نیز مهمترین دغدغه‌اش امنیت می باشد؛ ملاصدرا با لحاظ بقاء و امنیت، انسان‌ها را تقسیم کرده که تقسیم‌بندی ابتکاری است، می‌فرماید که دسته‌ای از انسان‌ها، مانند پروانه هستند و چیزی را که تجربه می‌کنند به حافظه نمی‌سپارند و بارها به کانون خطر می‌افتند تا نهایت در آتش می‌سوزند؛ برخی نمی توانند خودشان امنیت خود را تأمین کنند؛ مانند کسانی که معتاد می‌شوند یا کودکانی که نمی‌توانند به دلیل ناتوانی خود را از مخاطرات محفوظ بدارند.
وی تصریح کرد: از دید ایشان دسته دیگری از انسان‌ها مانند طیر و پرنده هستند؛ یعنی اگر به آنان آسیب برسد، به یادشان می‌ماند که از کجا در معرض خطر و آسیب قرار گرفته‌اند؛ لذا به نقطه آسیب‌رسان بر نمی‌گردند.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: انسان چیزهایی را فراتر از حس و خیال و وهم درک می‌کند و آینده‌نگری هم دارد و تفاوت انسان با حیوان نیز در این است؛ لذا از تهدیداتی که در آینده ممکن است متوجه او شود، اجتناب می‌کند؛ یعنی نه اینکه خطر به او برسد و بعد بخواهد از آن اجتناب کند.
وی افزود: این مرحله، یعنی آینده‌نگری برای کسانی است که نگاه راهبردی داشته‌اند و این آینده‌نگری هم نگاه به آینده عاجل و زودرس و زودگذر نیست، بلکه تهدیداتی را که نه تنها در دنیا، بلکه ممکن است در آخرت متوجه انسان شود، درک می‌کند و طوری رفتار می‌ نماید که بقای ابدی او در خطر نیافتد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تفکر راهبردی ملاصدرا به ما می‌گوید آیا به فکر بقاء ابدی مردم خود هستید یا نیستید؛ اگر به فکر بقاء ابدی مردم هستید باید به فکر امنیت آنان باشید که دولت مهمترین وظیفه‌اش تأمین امنیت است؛ لذا نبی هم برای تأمین امنیت دنیوی و اخروی مردم، دولت‌سازی می‌کند؛ زیرا بدون دولت نمی‌تواند امنیت تأمین کند.
وی تصریح کرد: بنابراین امنیتی مورد نظر است که بقاء دنیا و آخرت انسان را تأمین کند؛ لذا انبیاء و اولیاء و فقها از این سنخ انسان‌ها هستند که نه تنها تهدیدات دنیوی و اخروی متوجه خود را، بلکه تهدیدات متوجه مردم را نیز دور می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: حکمت متعالیه در تکوین، استمرار انقلاب از طریق اشراب راهبری راهبردی؛ یعنی همان امامت نقش داشته و دارد؛ زیرا حکمت متعالیه باید به این سؤال پاسخ دهد که چه کسی باید امام و رهبر جامعه شود تا ایمان و امنیت ایجاد کند؛ زیرا هر قدر ایمان بیشتر شود امنیت نیز بیشتر خواهد شد.
وی گفت: اگر بخواهیم سیاستمان روزمره و مبتذل نشود و دشمنان ما را دچار مشکل نکنند، باید به حکمت متعالیه رو بیاوریم، به همین دلیل امام جهانی می‌اندیشید و نه تنها به فکر ملت ایران بلکه به فکر مردم دنیا بود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: برخی می‌گویند کشورهای دیگر به ما چه ربطی دارد در حالی که اگر کسی بینش الهی داشته باشد، می‌خواهد همه انسان‌ها در بقاء ابدی باشند و به فکر همه مردم است.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما