وزیرارتباطات
1395/6/3 چهارشنبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: ضرورت تدوین نفشه راه برای تولید محتوای فاخر دینی متناسب با فرهنگ مردم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید نقشه راهی برای تولید محتوای فاخر دین متناسب با فرهنگ مردم ما تدوین شود که در این مسیر با تشکیل کارگروه های ویژه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار شد، سیاست های تدوین برنامه های فرهنگی به صورت کارشناسی توسط صاحبان نظر ارائه شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمود واعظی عصر سه شنبه در دیدار فعالان فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن همایش های غدیر با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت مستقیم در حوزه تولید محتوا ندارد افزود: در دولت تدبیر و امید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت داوطلبانه به موضوع تولید محتوای فاخر وارد شد و در این مسیر همکاری های خوبی با تمام دستگاه های اجرایی به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی بحث تولید محتوا در فضای مجازی به عمل آمد.
وی در خصوص وضعیت شبکه های پیام رسان فعال در ایران، بیان کرد: ما قبول نداریم که باید تلگرام به فعالیت در کشور ما ادامه دهد بلکه باید چند شبکه اجتماعی ملی در فضای مجازی ایجاد و تقویت شود تا مردم احتیاج خود به اطلاعات را از پایگاه های پیام رسان داخلی تامین کنند.
وی ادامه داد: از نظر امنیتی هم درست نیست که اطلاعات ۲۰ میلیون کاربر ایرانی در خارج از کشور ذخیره شود و آنها هر زمان که بخواهند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند.
واعظی گفت: به منظور جلوگیری از تقابل میان کاربران جوان شبکه های اجتماعی با دولت فعلا این شبکه ها مسدود نشدند چرا که تجربه نشان داد در صورت مسدود شدن کاربران به شبکه های اجتماعی دیگری روی می آورند.
وی با اشاره به اینکه ما منتظر تولید و ارتقا شبکه های پیام رسان داخلی هستیم، افزود: شبکه های پیام رسان داخلی با استفاده از ظرفیت های شبکه ملی اطلاعات که فاز اول آن در هفته آینده افتتاح می شود، توان رقابت با پیام رسان های خارجی را پیدا خواهند کرد.
وی ادامه داد: باید نقشه راهی برای تولید محتوای فاخر دین متناسب با فرهنگ مردم ما تدوین شود که در این مسیر با تشکیل کارگروه های ویژه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار شد، سیاست های تدوین برنامه های فرهنگی به صورت کارشناسی توسط صاحبان نظر ارائه شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید به تولید محتوا به عنوان درآمد پایدار نگاه کرد که افراد می توانند از طریق آن کسب درآمد کنند و در همین راستا قانون های مناسبی در کمیسیون تنظیم مقررات وضع شد.
وی افزود: برای اینکه تولید محتوا بازاری شود و در دسترس همگان قرار گیرد تعرفه هادر این بخش به حداقل رسید و دیتا سنترهایی را در شهرهایی همچون قم قرار دادیم و تعرفه ها را بسیار کاهش دادیم به حدی که بیش از شش هزار میلیارد ریال از درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این راه کاهش یافت.
وی ادامه داد: بحث تولید محتوا اساس کار است و اگر به موضوع تولید محتوای فاخر توجه نشود نه تنها در جریان افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت خدمتی انجام نشده است بلکه باید گفت در صورت مدیریت نشدن محتوا، ابزاری نامناسب برای انجام کارهای خلاف در دسترس مردم قرارمی گیرد.
واعظی در خصوص فیلترینگ هوشمند، گفت: در بحث فیلترینگ هوشمند و صیانت اجتماعی کار سنگینی انجام شد، البته این جنگ سایبری است که بین ما با دشمنان جهانی در حال انجام است که ما مسدود می کنیم، دشمن باز می کند و ما دوباره آن را مسدود می کنیم و این روند ادامه دارد.
وی با اشاره به اهمیت فناوری های ارتباطی در پیشرفت جامعه، افزود: امروز حوزه ارتباطات لبه تکنولوژی است و چون در کشورهای غربی شرکت های بزرگی در این زمینه فعالیت می کنند و بسیار ثروتمند شده اند رقابت در این بخش با آنها اندکی سخت است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دیدگاه های مطرح پیرامون فیلترینگ فضای مجازی، گفت: در این حوزه بر سر لزوم فیلترینگ اتفاق نظر و اراده وجود دارد و مساله اختلافی ممکن است بر سر روش ها باشد، عده ای می گویند همه سایت ها را ببندید و اشکالی ندارد که محققان دسترسی به سایت ها نداشته باشند و این افراد اگر بتوانند می گویند اینترنت هم نمی خواهیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر نظر عده ای که خود بنده هم جز آن هستم این است که فیلترینگ هوشمند داشته باشیم که افراد بتوانند به مطالب مفید مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و مطالب غیر اخلاقی از دسترس آن ها خارج شود.
وی با اشاره به اینکه حمایت های مالی و معنوی از نهضت تولید محتوای فاخر انجام خواهد شد، ادامه داد: اعتقاد بنده این است که کارشناسان مذهبی در شهر مقدس قم باید به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث محتوا کمک کنند تا شاهد اینترنت پاک و سالم در کشور باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نخستین روز از هفته دولت در سفر به شهر مقدس قم علاوه بر دیدار و گفت و گو با مراجع و علما، در نشست صمیمی با فعالان حوزوی فضای مجازی شرکت کرد.
در جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالان فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تعدادی از کارشناسان حوزوی رسانه های نوین به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود برای تولید محتوای فاخر اسلامی در شبکه مجازی پرداختند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما