مطالعات نظام سازی قرانی عنوان کلان پروژه      مطالعات نظام سازی قرانی
مجری :     محمد صادق یوسفی مقدم 
ناظر :     مرکز توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی 
پژوهشکده :    فرهنگ و معارف قرآن 
گروه پژوهشی:      مطالعات تطبیقی 
خروجی :     مجموعه مصاحبه ها و نشست های مطالعات نظام سازی 
تاریخ شروع :    1395
تاریخ اتمام :    ادامه دارد

                                                                 
خلاصه ی کلان پروژه : 
يکی از ابعاد مطالعاتی مورد نياز جامعه و نظام اسلامی، کشف و تبيين ادبیات دانشی شکل گيری نظامات جامعه مبتنی بر معارف قرآن کريم است. از اين پژوهش‌ها به مطالعات نظام سازی قرآنی تعبير می‌شود. مطالعات نظام سازی قرآنی مجموعه مطالعاتی است که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقاء نظام های اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی و خرده نظام‌های آن مبتنی بر مفاهيم و معارف قرآنی می شود.
 در حال حاضر بسياری از مطالعات در حوزه های علوم و معارف قرآنی در قالب تحقيقات بنيادی در مراکز حوزوی و دانشگاهی انجام می‌شود که می‌تواند با اتخاذ رويکرد مناسب به عنوان حلقه‌هایی از مجموعه و سلسله به هم پيوسته مطالعات نظام سازی قرآنی محسوب شود؛ اما به دليل فقدان یک نگاه نیاز محور، نظام ساز و ساخت یافته، این موضوع پر اهمیت جايگاه شايسته خود را پیدا نکرده است. 
نوآوری  : ازنواوری های  مطالعات نظام سازی قرآنی، کشف نظام، تبیین و اجرای و در نهایت حاکميت روح قرآن بر نظام‌های فرهنگی، اقتصادی، سياسی و اجتماعی کشور و خرده نظام های آنها است.
در راستای دستیابی به این هدف ، گام مقدماتی انجام مصاحبه های علمی و برگزاری نشست های تخصصی مقرر گردید. که بر اساس آن گردآوری ،تبیین و تحلیل آراء اندیشمندان عرصه های مرتبط با موضوع نظام-سازی قرآنی شکل خواهد گرفته و زمینه سازی همایش ملی توسعه مطالعات نظام سازی قرآنی فراهم خواهد آمد..


 
منبع: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
کلمات کليدي
کلان پروژه ها, کلان پروژه های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 810
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما