موسوعة العلّامة الشیخ محمد الحسین آل کاشف الغطا (آثارکلامی) موسوعة العلّامة الشیخ محمد الحسین آل کاشف الغطا (آثارکلامی): ۱۴ مجلد، در سال 13۹۶ به چاپ رسيد و در سال 13۹۷ شایسته تقدیر سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گردید.
فهرست موسوعه
المدخ     المدخل الأوّل: الإمام کاشف الغطاء حیاته و آثاره
المدخ     المدخل الثاني: عقود حیاتی، الرحلة الحجازیّة و الحرکة الجهادیة
1.    ج1-3: الدین والإسلام أو الدعوة الإسلامیّة 
2.    ج4: أصل الشیعة وأُصولها
3.    ج5: الفردوس الأعلی
4.    ج6: جنّة المأوی
5.    ج7-9: المطالعات و المراجعات، الردود و النقود 
6.    ج10: الدروس الدّینیة - الوجیز في أُصول الدین
7.    ج11: الآیات البیّنات في قمع البدع و الضلالات و کتاب التوضیح
8.    ج12: الفهارس


خلاصۀ کتاب 
علّامه شیخ محمد الحسین آل كاشف الغطا در جهت گسترش و تثبیت فرهنگ و معارف اهل بیت:، در حوزه نجف تحولات نوینی را در روش‌ها و شیوه‌های عرضه علوم دینی ایجاد كرد و با توجه به رویکرد حوزه بر فقه و اصول، جایگاه مناسب‌ تری را برای علم كلام و فلسفه در حوزه آموزشی نجف ایجاد كرد. ایشان علاوه بر به‌کارگیری این شیوه نوین، با قلم و بیان در عرصه‌های مختلف علمی، دینی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به فعالیت پرداخت.
وی هماره با انحرافات و بدعت‌های مذهبی وهابیت، بهائیت، مسیحیت، و مادی‌گراها به مبارزه برخاست و آثار مبارکی به یادگار گذاشت که مجموعه کلامی از جمله آنهاست. 
۱. المدخل الأوّل: الإمام کاشف الغطاء حیاته و آثاره = این کتاب در هفت بخش: زندگی‌نامه علمی، سیاسی، اخلاقی... و آثار علمی کاشف الغطا نگاشته شده است.
۲. المدخل الثاني: عقود حیاتی، الرحلة الحجازیة و الحرکة الجهادیة= این مدخل مشتمل سه آثار خود نوشته کاشف الغطا پیرامون زندگی‌نامه و سفر‌های علمی، سیاسی و جهادی است.
۳. الدین والإسلام ج 1:  شامل 3 فصل است 1. إثبات صانع 2. إثبات توحید و ادله آن3. عدل الهی 
۴. الدین والإسلام ج 2:  فصل چهارم آن در برهان وجوب بعثت و نبوت، عصمت انبیا، معجزه و... است.
۵. الدین والإسلام ج 3: درباره زندگانی پیامبر اعظم و از پنج مسلک تشکیل شده است: 1. دلایل نبوت پیامبر 2. به بیان ارهاصات بدو تولد تا بعثت 3. از بعثت تا هجرت به مدینه 4. از هجرت تا رحلت 5. معجزات.
۶. أصل الشیعة و أُصولها: این اثر در سال 1350‌ھ. با هدف پاسخگوئی به توهین‌ها، تهمت‌ها و افتراهای برخی مغرضین و جاهلین نسبت به شیعه و لغزش‌های جرجی زیدان و همچنین جوابی به سمپاشی‏های مجامع علمی، فرهنگی مصر به ویژه نوشته‌های احمد امین مصری است 
این اثر به دو بخش تقسیم شده: بخش نخست پیرامون پیدایش و گسترش تشیع و بخش دوم درباره افکار و عقاید شیعه است
۷. الفردوس الأعلی: این جلد شامل مسائل و نکات مهم اعتقادی، فقهی، فلسفی، تفسیری و اسرار برخی از عبادات و سؤال‌های ارسالی به ایشان است.
۸. جنّة المأوی:  مجموعه‌ای است متشکل از سخنرانی‌ها، مقاله‌ها و تعدادی سؤال و جواب که بیشتر حول مباحث چهارده معصوم: است.
۹. المطالعات و المراجعات و الردود و النقود ج1:  رد کاشف الغطاء بر نقد امیر ریحانی و انستاس کرملی به کتاب الدین و الإسلام و پاسخ به نامه‌های امین ریحانی در این باره و... .
۱۰. المطالعات و المراجعات و الردود و النقود ج 2: نقد کتاب تاریخ آداب اللغة العربیّة نوشته جرجی زیدان و... است.
۱۱. المطالعات و المراجعات و الردود و النقود ج3: دربردارندۀ ده رسالۀ نقد کاشف الغطاء در موضوعات مختلف است مانند: عین المیزان في رد رساله میزان الجرح والتعدیل جمال الدین قاسمی، نقد بر کتاب نظام الطلاق في الإسلام احمد محمد شاکر، نقد بر کتاب مقائیس اللغة و... 
۱۲. الدروس الدینیّة والوجیزة :  دارای سبکی نو و مختصر بوده، در سه باب تنظیم شده است. باب نخست شامل 18 درس است با عناوین: حقیقت ایمان، ایمان صحیح، إثبات صانع، توحید صانع و نظریه وحدت وجود، عدل اعتقادی، معاد جسمانی، نبوت، صفت پیامبران و أئمه دوازده‌گانه.
باب دوم در فروع دین است با22 درس که از احکام آب آغاز و با بحث خمس پایان می‌یابد.
باب سوم از هفت درس تشکیل شده و مباحثی چون آداب و اخلاق، دروغ، اسراف، صحت و سلامتی، میانه‌روی در غذا خوردن و... را شامل می‌شود. 
الوجیزة في أُصول الدین : رساله مختصری در باره اصول دین  است.
۱۳. الآیات البیّنات والتوضیح:  کتاب اول لآیات البیّنات في قمع البدع و الضلالات حاوی چهار رساله باارزش و مهمّ از رساله‌های کاشف‌الغطاست به نام‌های المواکب الحسینیّة؛ نقض فتاوی الوهابیّة؛ ردّ الطبیعیّة و خرافات البابیّة. 
کتاب دوم التوضیح في بیان حال الإنجیل:به بررسی دقیق و علمی انجیل و حقیقت مسیح از نگاه قرآن و اناجیل می‌پردازد و تناقضات و افسانه‌های نادرست کشیشان و آشنایی با نویسندگان اناجیل را به طور منطقی، ریشه‌ای و مستند بررسی کرده است.
14.الفهارس: 1. فهرست آیات کریمه2. فهرست احادیث شریفه 3. فهرست اسماء معصومین: 4.فهرست کتاب‌ها در متن 5. فهرست اعلام 6. فهرست اماکن و بقاع متبرکه 7. فهرست ادیان 8.فهرست جماعات و قبائل9. فهرست اشعار 10. فهرست مصادر تحقیق.







 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1486
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما