پنجشنبه 30 فروردين 1403   11:12:10

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «فرهنگ چند معنایی، روایتی دیگر از اسلام» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «فرهنگ چند معنایی، روایتی دیگر از اسلام» نوشته توماس باور و ترجمه غلامرضا خدیوی منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی(تبلیغ نیوز)، کتاب «فرهنگ چند معنایی، روایتی دیگر از اسلام» نوشته توماس باور و ترجمه غلامرضا خدیوی توسط پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
در چکیده این کتاب آمده است: 
برای غرب فرصت مغتنمی بود تا پس از فروپاشی شوروی نقش دشمن بزرگ غرب را اکنون به "اسلام" واگذار کند. صرف نظر از زمینه‌های اجتماعی تاریخی فرهنگی سیاسی که منشأ این جنبش‌ها بود؛ یک سؤال اساسی مطرح بود و آن اینکه نسبت "اسلام" با آن جریانات چیست. اثر توماس باوِر پاسخی به این سؤال است.
هدف محقق نشان‌دادن این امر است که متفکران و علمای اسلام تا حدود قرن 10 هجری در ارکان تفکر و علوم اسلامی یعنی در علوم قرآنی، حدیث، فقه و ادبیات دینی و عرفی این دوره فرهنگ بی‌بدیلی را خلق کردند که محقق آن را "فرهنگ چندمعنایی" نامیده و معتقد است این فرهنگ بیش از هر فرهنگی در طول تاریخ قابلیت مدارا با فرهنگ های دیگر را داشته است اما این فرهنگ چندمعنایی با هژمونی مدرنیته غرب و فرهنگ تک‌معنایی آن به شدت سرکوب گردید و مسلمانان نیز از همه طیف‌ها به این سرکوب دامن زدند.
روش تحقیق، روش «مطالعات فرهنگی» است که محقق، یک متن فرهنگی را صرفاً بخاطر محتوای آن و از چشم‌اندازی امروزی مطالعه نمی‌کند، بلکه به عنوان نمادی از گفتمان و تفکرانسان‌های یک عصر مورد مطالعه قرار می دهد و می‌خواهد بداند انسان ها در یک دوره تاریخی، خود و جهان خود را چگونه درک و دریافت می‌کردند؛ منابع مورد مراجعه نویسنده، آثار دست اول در حوزه‌های علوم قرآنی و قرائت، تفسیر، فقه و حدیث و نیز ادبیات آن دوره است. 
توماس باوِر با تسلط و اشرافی که بر زبان و ادبیات عرب دارد، با بررسی متون دست اول علمای طراز اول اسلام از ابن‌ الجزری تا ابن حجر عسقلانی و فخر رازی سیوطی و...(این فقط چند نام از حوزه‌ها ی مختلف علوم اسلامی است) و با کشف "فرهنگ چندمعنایی" در ارکان اصلی‌ترین حوزه‌های فکری اسلامی در این دوره به این نتیجه می‌رسد که جریانات افراطی که امروزه با نام "اسلام" و ادعای در دست داشتن حقیقت مطلق سر برآوردند. بیش از آنکه ریشه در فرهنگ چندمعنایی و مدارای اسلامی داشته باشند، حاصل روایتی مدرنیستی و تک‌معنایی از اسلام هستند که در حقیقت آئینه تمام نمای تفکر تک‌معنایی و نامداراگر مدرنیته غربی‌اند. 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما