پنجشنبه 9 فروردين 1403   14:09:45

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در گفت و گویی تبیین شد:

هشدار به برخی رسانه ها درباره ایجاد بدبینی نسبت به نهادهای حوزوی

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: وقتی عده ای هستند که با بی تقوایی اعتماد مخاطب را به نهادهای حوزوی سلب کرده و بدبینی و تردید ایجاد می کنند، در حوزه اثر بخشی، آثار و علائم موفقیت را در نتیجه کار رسانه های حوزوی نمی بینیم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سید مجید ظهیری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: پیام دینی در گفتمان انقلاب اسلامی شامل سیاست دینی، نظام های اجتماعی دینی، سلامت معنوی جامعه دینی و بسیاری از این قبیل مولفه ها می باشد.
وی با بیان این که اهمیت رسانه در انتقال پیام در دنیای ارتباطات و عصر انفجار اطلاعات بر کسی پوشیده نیست، افزود: توجه به چگونگی این انتقال پیام و روش های نوین ارتباطی در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ از حیث محتوای پیام، معارف دینی و الهی که با سعادت دنیا و آخرت فرد مرتبط هستند، از اهمیت و اولویت بالاتری دارند.

* ضرورت برخورداری از اصول و قواعد استاندارد جهت انتقال پیام دین
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه بعد از شناخت ضرورت و اهمیت انتقال پیام دینی، نقش رسانه ها به عنوان شبکه های ارتباطی با مخاطب به طور واضح و متمایز رخ می نماید، تصریح کرد: حال اگر رسانه و روش های آن از اصول و قواعد استاندارد برخوردار باشند، این انتقال به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.
وی اخلاق رسانه را از اصول رسانه ای دانست و افزود: هر چه رسانه ها از اصول و قواعد استاندارد رسانه ای فاصله بگیرند، پیام را ضایع کرده و مخاطب را سر در گم نموده ایم.

* تلاش های مجاهدانه رسانه های دینی برای تحقق رسالت انتقاد پیام دین

ظهیری اظهار داشت: شبکه های رسانه ای متعدد و متنوع، چه به شکل مستقل و چه به شکل وابسته به نهادها، تلاش های مجاهدانه ای برای تحقق رسالت انتقال پیام دینی انجام می دهند؛ یعنی در قسمت ایجابی قضیه به حد اشباع، پیام دینی رسانه ای شده است. 
وی گفت: در همین فضای رسانه ای که دشمنان اسلام، نظام و انقلاب به صورت سازماندهی شده و شبانه روزی و با بودجه های غربی - سعودی یکسره در حال تخریب هستند، به خوبی وضعیتشان روشن است و از دشمن جز دشمنی انتظار نمی رود و مخاطب نیز تخریب های آنان را به عنوان سخن دشمن قضاوت می کند.

* گروه های معدودی به نام اسلام، فضای ارتباطی اصحاب رسانه دینی با مخاطب را آلوده می کنند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه افراد و گروه هایی معدود، اما سیاه نما و بد اخلاق، در درون گفتمان انقلاب اسلامی و به نام اسلام و ارزش ها، فضای ارتباطی اصحاب رسانه دینی با مخاطب را آلوده می کنند، تصریح کرد: این افراد همچون قطره ای سرکه، ظرف بزرگ شیر گوارا و حیات بخش را فاسد می نمایند. 
وی افزود: اگر چنین افراد و گروه هایی با لباس ها و عناوین حوزوی و دینی، این بد اخلاقی و خلاف اصول اخلاق رسانه ای رفتار کردن را دامن بزنند، آسیب مضاعف می شود. 
ظهیری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال جاری چند بار افراد و گروه ها را به رعایت اخلاق و تقوی در گفتگوها، قضاوت ها، نقدها و مطالبات دعوت کردند؛ عمده مخاطب این سخنان مهم ایشان مربوط به فضای مجازی است؛ ایشان فرمودند به صورت هم ناخن نکشید، به اندک چیزی یکدیگر را غیر انقلابی نخوانید، به نام نقد و مطالبه پرخاشگری نکنید، مسوولین نظام را تخریب نکنید و بسیاری مضامینی از این قبیل.

* وجود بد اخلاقی های فضای مجازی در گفتمان انقلاب آسیب زاست

وی با بیان اینکه در ابعاد مختلف پیام دینی، تولید محتوای رسانه ای در حد اشباع انجام شده و در شبکه های ارتباطی موجود می باشد، گفت: آنچه مخاطب را سر در گم می نماید، آسیبی است که بد اخلاق های فضای مجازی در درون گفتمان انقلاب ایجاد نموده اند. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بهترین محتواهای فکر دینی در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را این و سایر بخش های محتوایی دفتر تبلیغات اسلامی و نیز نهادهای همسو در گام اول انقلاب تهیه نموده اند و در شبکه های ارتباطی، رسانه های دیجیتال و اپلیکیشن های متنوع وجود دارد و در دسترس مخاطب است.

* غیر انقلابی خواندن نهادهای حوزوی به جرم نبودن در جریان خاص

وی با اشاره به اینکه ما در بخش ایجابی تولید محتوای دینی و نیز وجود رسانه های استاندارد و مطلوب برای رساندن آن پیام و محتوا به مخاطب اشباع شده ایم، افزود: وقتی عده ای در دیوار سفید لکه ای ایجاد می کنند، نهادهای حوزوی انقلابی، اساتید و اندیشمندان تولید کننده آن محتواها را به جرم نبودن در باند و گروه یا جریانی خاص، غیر انقلابی می خوانند و اندیشه هایشان را انحرافی معرفی می کرده و به بزرگان انقلاب و علمای حوزه توهین می کنند و در ظاهری صالح چنین تخریب هایی را انجام می دهند، مخاطب سر در گم می شود، محتوا را به دیده تردید می نگرد و در نهایت اثر بخشی لازم را در جامعه نمی بینیم. 
ظهیری با بیان این که در زمینه ابزارهای رسانه ای در وضعیت خوبی هستیم، اظهار داشت: از حیث تولید محتوا اشباع شده ایم، اما اثر بخشی را آنچنان که مطلوب است، نمی بینیم. چرا که افراد از درون تهی و بد اخلاقی فقط در گردنه های فضای مجازی نشسته اند و منتظرند که کسی کاری نو و تحولی انجام دهد و وظیفه خود می دانند که تخریبش کنند. 
وی گفت: اگر می خواهیم اثر بخشی زحمات رسانه ای در انتقال پیام دینی به مخاطب را ببینیم، باید برای این افراد و گروه ها در فضای مجازی تفکر کنیم. 

* ایجاد بد بینی نسبت به نهادهای حوزوی مانع مشاهده موفقیت در کار رسانه های حوزوی 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به میزان موفقیت رسانه های حوزوی در انتقال پیام دینی، تصریح کرد: رسانه های حوزوی چه در بعد خبری و چه در بعد تولید محتوا، در قالب های رسانه ای بسیار موفق هستند. ولی وقتی عده ای هستند که با بی تقوایی، سیاه نمایی و دروغ پراکنی اعتماد مخاطب را به نهادهای حوزوی، اندیشمندان دینی و حتی هنرمندان و جامعه هنر و ادبیات دینی سلب کرده و در او بدبینی، تردید و سر در گمی ایجاد می کنند، در حوزه اثر بخشی، آثار و علائم موفقیت را در نتیجه کار رسانه های حوزوی نمی بینیم. 
وی با بیان اینکه رسانه های حوزوی خوب اند و این را با اطلاع عرض می کنم، خاطرنشان کرد: برخی چون نتایج مطلوب را نمی بینند، به اشتباه فکر می کنند که نقیصه ای در رسانه های خوب حوزوی وجود دارد ولی وضعیت رسانه ای حوزه ها قابل قبول است اما اگر اثر بخشی را نمی بینیم، باید آن افراد معدود در فضای مجازی را با تقنین قوانین جدید و یا اجرای همین قوانین موجود، محدود نماییم.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما