جمعه 10 فروردين 1403   15:48:41

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

خرمشهر را آزاد کردیم اما علوم انسانی همچنان اسیر است

  • خلاصه :رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که توانستیم خرمشهر را از دست دشمن آزاد کنیم اما نتوانستیم علوم انسانی را آزاد کنیم، گفت: ما می خواهیم با آن علوم انسانی جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و بنیاد آن هم بر ساختن انسان نیست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت های حوزوی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: مشکل بزرگ امروز جهان اسلام این است که به لحاظ فکری، توسط افکار غیر وحیانی اشغال شده است.

وی با بیان این که ما توانستیم خرمشهر را از دست دشمن آزاد کنیم اما نتوانستیم علوم انسانی را آزاد کنیم، گفت: هم اکنون تفکر حاکم بر جهان اسلام، تفکر غیر وحیانی است و این طور نیست که از محضر قرآن کریم، استفاده لازم را ببرد، در حالی که دین آمده است که حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به نفوذ علوم انسانی غیر اسلامی در جوامع اسلامی، تصریح کرد: ما می خواهیم با علومی، جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و بنیاد آن هم بر ساختن انسان نیست.

وی با بیان این که اگر امام راحل، ایران را از اشغال سیاسی آزاد کرد و اگر در 8 سال دفاع مقدس نگذاشتیم تا ایران گرفتار اشغال نظامی شود، اما اشغال علمی همچنان ادامه دارد، افزود: رشته های دانشگاهی غیر از رشته های علوم قرآن، مبنا و محتوایی غیر اسلامی دارد؛ برای مثال علم اقتصاد، علوم سیاسی و... اینگونه است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که اگر بخواهیم در جامعه اسلامی تمدن سازی کنیم، بدون استفاده از آیات الهی و قرآن، امکان پذیر نیست، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، تمام هم و غمَّش این بوده و هست که زیرساخت علمی نجات علوم انسانی از اشغال فکری دنیای غرب را فراهم کند؛ که این بخش های باقیمانده کار هم کمک نهادهای دیگر را می طلبد و هم از سوی دیگر، دانشگاه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند.

وی با بیان این که در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی این دفتر، 14 دانشنامه تخصصی قرآن و فرهنگنامه رونمایی شده است، گفت: هر کدام از این محصولات، نتیجه تلاش 30 ساله دوستان و همکاران ما است، و نظیر هم ندارد؛ به هر حال، این اشغال فکری را جایی باید برایش فکر کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در زمینه علوم انسانی متوجه اشغال فکری دنیای غرب نیستیم و متأسفانه نظریات آنان را بدون نقد مطرح و ترویج می کنیم، تصریح کرد: این پژوهشگاه با همکاری صدها محقق، در حال برپایی کرسی های ترویجی و نقد نظریه است تا این اشکالات در حد امکان برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: نوع مراکز قرآنی کشور به دنبال توسعه فعالیت های صوری و ظاهری قرآنی هستند که از جمله آنها بحث مسابقات است؛ در حالی که قرآن کتاب سبک زندگی و نقشه راه و کتاب هدایت است و باید توازن میان مسائل ظاهری قرآن و محتوای غنی آن، ایجاد کرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما