پنجشنبه 9 فروردين 1403   12:24:43

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

نشست تخصصی روش های نوین تحقیقات کیفی در حوزه علوم اسلامی برگزار گردید

  • خلاصه :نشست تخصصی روش های نوین تحقیقات کیفی در حوزه علوم اسلامی به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست تخصصی روش های نوین تحقیقات کیفی در حوزه علوم اسلامی با ارائه وحید شریفی مدیر اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و دبیر علمی فاطمه معین به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست شریفی به معرفی روش تحقیق کیفی پرداخت و گفت: روش تحقیق کیفی شامل گردآوری و تحلیل داده های غیرعددی برای شناخت مفاهیم، دیدگاه ها و تجارب مختلف است. منظور از داده های غیرعددی مواردی مانند متن، صوت، تصویر یا ویدیو است. تحقیقات کیفی بر منابع دسته اول برای گردآوری اطلاعات و داده ها، اتکا دارند.
وی افزود: تحقیق کیفی، حوزه ای از روش پژوهش است که ویژگی مشترک انواع مختلف آن تحلیل داده های بدون ساختار می باشد. روش های تحقیق را از منظر نوع داده های تحقیق می توان به روش تحقیق کیفی و روش تحقیق کمی تقسیم بندی کرد. در روش تحقیق کیفی هدف شناسایی، طبقه بندی و استخراج مفاهیم براساس مطالعه متون یا مبتنی بر دیدگاه خبرگان است. بنابراین ابزارهای اصلی گردآوری داده ها در روش تحقیق کیفی مصاحبه یا مطالعات کتابخانه ای است. بسته به نوع تحقیق باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد.
مدیر اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت:  تحلیل کیفی، مجموعه فعالیت هایی چون مشاهده، مصاحبه و شرکت گسترده در فعالیت های پژوهشی است، که هرکدام به  نحوی محقّق را در کسب اطلاعات دست اول، درباره موضوع مورد تحقیق یاری می دهند. بدین ترتیب، از اطلاعات جمع آوری شده، توصیف های تحلیلی، ادراکی و طبقه بندی شده حاصل می شود. در روش مورد بحث دسترسی به اطلاعات؛ یعنی زندگی کردن با مردم مورد پژوهش، یادگیری فرهنگ آن ها، از جمله مبانی ارزشی، عقیدتی و رفتاری، زبان و تلاش برای درک احساس، انگیزش و هیجان های آن ها است. پژوهشگر کیفی، رفتار اجتماعی را به این دلیل درک می کند که خود را به جای دیگران قرار می دهد.
در ادامه شریفی به معرفی انواع روش تحقیق کیفی پرداخت و گفت: روش های کیفی مبتنی بر مصاحبه مانند تحلیل محتوا، تحلیل مضمون (تم)، روش داده بنیاد (گراندد تئوری) و پدیدارشناسی، روش های کیفی مبتنی بر تحقیق کتابخانه ای مانند مرور سیستماتیک، فرامطالعه، فراترکیب و فراتحلیل و روش کیفی مبتنی بر آینده یا آینده پژوهی از انواع روش تحقیق کیفی هستند.
وی در پایان افزود: مراحل تحقیق کیفی مبتنی بر مصاحبه شامل تعیین نوع مصاحبه،طراحی پروتکل مصاحبه،ثبت مصاحبه،کدگذاری مصاحبه، شناسایی، تلخیص و پالایش شاخص ها، غربالگری و پالایش شاخص ها و تهیه فهرست نهایی شاخص ها است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما