پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:39:21

(مهار تورم، رشد تولید)

print

دبیر علمی همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» تشریح کرد:

سیر تطور تبیین‌های فلسفی و عرفانی از آموزۀ معاد جسمانی

  • خلاصه :دبیر علمی همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» گفت: با بیان مختصری از مبانی سه دستگاه فلسفی در تاریخ اندیشه اسلامی(فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و حکمت متعالیه)، به تأثیر این مبانی در تبیین آموزۀ معاد جسمانی پرداخت و گفت: ابن سینا بر معاد روحانی استدلال می‌کند ولی دستگاه فلسفی او توان اثبات معاد جسمانی را ندارد و خود بدان معترف است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان پناه در افتتاحیه همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در سخنانی به سیر تطور تبیین‌های فلسفی و عرفانی از آموزۀ معاد جسمانی پرداخت.

وی با بیان مختصری از مبانی سه دستگاه فلسفی در تاریخ اندیشه اسلامی(فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و حکمت متعالیه)، به تأثیر این مبانی در تبیین آموزۀ معاد جسمانی پرداخت و گفت: ابن سینا بر معاد روحانی استدلال می‌کند ولی دستگاه فلسفی او توان اثبات معاد جسمانی را ندارد و خود بدان معترف است.

دبیر علمی همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» تصریح  کرد: شیخ اشراق با توجه به تأکید نصوص دینی بر جسمانی‌بودن معاد، تا حدودی توانست جسمانی‌بودن معاد را تبیین فلسفی کند ولی به طور کامل از عهدۀ تبیین آن بر نیامد تا اینکه ملاصدرا با جمع‌اوری هشت دسته نصوص دینی و با دسته‌بندی چهار مؤلفه توانست تبیین معقولی از معاد جسمانی در دستگاه فلسفی حکمت متعالیه دست یابد.

وی افزود: ملاصدرا اولاً صور بهشتی را به صورت تقدّری و صوری تبیین کرد و گفت شکل‌مندی و اندازه‌داشتن صور بهشتی را اثبات فلسفی کرد؛ ثانیاً گفت این صور جوهری‌اند، یعنی ما در بهشت با حقایق جوهری در ارتباطیم؛ ثالثاً این حقایق صوری جوهری نه در دنیا، بلکه در نشئه آخرت هستند و آخرت ورای دنیاست؛ رابعاً از متون دینی بر می‌آید که بدن اخروی همین بدن دنیوی بعینه است.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه اظهار داشت: در واقع، صدرا با یک تلاش اجتهادی فیلسوفانه در سطح عالی معارف دینی در فهم متون دینی گام برداشت و توانست در مرحله بعدی با تأثیرپذیری از عرفان، و مبتنی بر چندین اصل به اثبات معاد جسمانی بپردازد.

وی گفت: البته از آنجا که ملاصدرا فصل اخیر انسان را جنبه الوهی او می‌دانند قائل‌اند در هر مرتبه وجودی که این فصل اخیر حاضر باشد، بر اساس اصل اتحاد عاقل و معقول یا عمل و عامل، هویت واحد انسانی و کمالات او محفوظ است و اینهمانی بدن دنیوی و اخروی حفظ می‌گردد؛ یعنی وقتی نفس عمل در جان ما می‌نشیند، هویت ما ساخته می‌شود و این هویت است که بهشت یا جهنم ما را می‌سازد؛ او معتقد است این هویت جوهری با قوه خیال محقق می‌گردد.

دبیر علمی همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» تصریح  کرد: درا با ابزراهای فلسفی‌اش توانست حقایق نصوص دینی، عینیت و تقدر اعمال را حفظ کند؛ یعنی توانست اثبات فلسفی کند که باطن ما در روز قیامت ظاهر می‌شود و سیرت دنیایی ما به صورت ظاهر اخروی درآید و این نکته‌ای است که او از قرآن الهام گرفته است که می‌فرماید: «یوم تبلی السرائر»؛ بنابراین ملاصدرا به کمک نزدیک به 20 اصل فلسفی تلاش کرد معاد جسمانی را به اثبات فلسفی برساند و به نظر می‌رسد وی در این تلاش فلسفی کامیاب بوده است.

این همایش تا 14 اسفندماه 1399 با ارائه مقالات پذیرفته‌شده و رونمایی از 15 اثر ذیل همایش ادامه می‌یابد.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما