پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:11:39

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد:

کتاب «ساختار سیاسی جامعه اسلامی از منظر قرآن» در حال تدوین است

  • خلاصه :مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین کتاب «ساختار سیاسی جامعه اسلامی از منظر قرآن» خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام خبر تدوین کتاب «ساختار سیاسی جامعه اسلامی از منظر قرآن» اظهار داشت: نظریه اصلی این پژوهش کشف اصول حاکم بر نهادسازی سیاسی اسلامی است.

وی با بیان این که ساختار بحث متناسب با دوره زمانی پیش و پس از بعثت طراحی شده است، گفت: برای فهم مأموریت پیامبر گرامی اسلام(ص) باید دوره پیشا بعثت به درستی فهمیده شود؛ ساختار حاکم بر روابط در شبه جزیره عربستان پیش از اسلام بر مبنای قبیله و شعب، جاهلیت، عصبیت، حمیت و... راه گشای فهم آن دوران است؛ قبیله‌گرایی به اختلاف و واگرایی گرایش دارد و برای مدیریت جامعه به همگرایی نیاز است؛ بدین منظور، وجود باورها و احکام مشترک زمینه اصلی همگرایی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل توحید در برابر جاهلیت قرار می‌گیرد.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خلافت آدم(ع)، نبوت، امامت و اعتبار ولایت تکوینی و تشریعی برای برخی از انسان‌های برگزیده در راستای اجرایی کردن شریعت توحیدی در زندگی آدمیان است؛ برای پیاده‌سازی و اجرایی کردن این مفاهیم در جامعه اسلامی باید نهادسازی و ساختار سازی نمود.

وی افزود: محقق در این اثر بدین نتایج دست یافته که متن فعلی قرآن کریم می‌تواند مبنای فهم و کشف گزاره‌های گوناگون از جمله گزاره‌های سیاسی از قرآن قرار گیرد و برای احیای فرهنگ و تمدن اسلامی، یا بازسازی آن، یا بازساخت آن و یا ایجاد تمدن نوین اسلامی از آن استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که برای فهم گزاره‌های سیاسی قرآن روش‌های گوناگونی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از آن‌ روش ها، فهم معنای اصطلاحات کلیدی همچون خلافت، ولایت، نبوت و امامت است.

وی گفت: با در نظر گرفتن سیاق آیات، زمینه اجتماعی و سیاسی عصر نزول و توجه به نیازها و الزامات عصر مدرن فهم معنای این اصطلاحات می‌تواند راهگشای بنیادی برای کشف نظریه قرآن در باره ساختار سیاسی و اصول حاکم بر نهادسازی سیاسی گردد.

مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این اثر که پروژه ای غیرقطبی است، به همت فاضل گرامی سید علی سادات فخر در حال تحقیق است که در 290 صفحه و در سه فصل منتشر خواهد شد.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما