منو
تبليغات



 


اخبار و اطلاعیه های مؤسسه

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1397/10/1 شنبه حجت الاسلام و المسلمین قطبی مطرح کرد؛ تمرکز دفتر تبلیغات اسلامی به پژوهش‌های فناورانه رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به موفقیت عرصه‌های مختلف کشور با اتکا به پژوهش، گفت: به طور جدی نیازمند افزایش تعامل میان حوزه و دانشگاه هستیم، یعنی عرصه‌های علمی دینی، انسانی، علوم پایه و علوم تجربی باید به یک پیوند برسند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در نشست خبری تبیین دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،، با گرامیداشت هفته پژوهش، با بیان اینکه در کشور هرکجا به پژوهش اهمیت داده شده است، شاهد رشد و تعالی و دستاوردهای مهم بوده‌ایم، گفت: فعالیت‌های پژوهشی در حوزه هایی نظیر نانو تکنولوژی، صنایع فضایی، صنایع دفاعی و موشکی، عرصه بهداشت و پزشکی و سلامت به لطف فعالیت پژوهشی دستاوردهای مهمی داشته‌ایم که در جهان مشهور و قابل احترام شده است.

وی ادامه داد: پژوهش‌های حوزه علمیه عمدتا از صنف تفسیری است که به تفسیر کلام وحی، قرآن و سیره ائمه معصومین(ع) است، در این زمینه در جهان اسلام اقدامات خوبی انجام شده است و شخصیت‌های علمی بزرگ جهان اسلام اقدامات خوبی در این زمینه داشته‌اند.

حجت الاسلام قطبی پژوهش‌های پایه را نوع دیگری از پژوهش برشمرد و اظهار کرد: این پژوهش‌ها به دنبال یافته‌های جدید برای بشریت هستند که زیربنای دیگر پژوهش‌ها خواهند بود، نوع سوم پژوهش‌های معطوف به مدیریت است که از صنف پژوهش‌های آمایشی، پایشی، پیمایشی و آماری است، که برای اداره جامعه و انسان مفید است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پژوهش‌های فناورانه را بخش دیگر فعالیت‌های پژوهشی عنوان کرد و افزود: پژوهش‌های فناورانه در نقش جامع علمی آموزشی کشور به دو دسته فناوری‌های سخت و نرم تقسیم می‌شود. پژوهش در حوزه فناوری سخت پرداختن به مباحث تولید و صنعت و مدیریت برطبیعت است تا ابزار و فن و قالبی را در اختیار انسان قرار دهد.


پژوهش فناوری نرم گره گشای پیوند میان فقه و قانون
وی ادامه داد: دسته دوم از فناوری‌ها، مربوط به حوزه نرم است که ناظر به مدیریت ذهن و رفتار انسان بوده و به دنبال بهرگیری از ذهن انسان است، در این حوزه ضعف‌های بسیاری داریم، در نقشه جامع علمی کشور تکلیف شده به همه نهادها و دستگاه‌های علمی و پژوهشی برای تمرکز بر حوزه پژوهش در زمینه فناوری‌های نرم و ما در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تلاش کرده‌ایم تا توان پژوهشی خود را به کار بگیریم برای دستیابی به فناوری‌های نرم. یکی از عنوان دستاوردهای فناوری نرم تبدیل علوم به قانون است.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به اهمیت ایجاد پیوند میان فقه و قانون، تصریح کرد: این یک فناوری نرم است که یافته‌های پژوهشی خود را تبدیل به قانون کنیم تا در جامعه تضمین اجرایی پیدا کند، که در اصطلاح به آن فقه نظام گفته می‌شود و امروزه یکی از بروزترین مباحث دینی در حوزه‌های علمیه کشور است، فقه نظام به معنای تبدیل یافته‌های دینی به مباحث قانونمند و نظام‌مند است که در این حوزه کمی‌ها و کاستی‌های بسیاری داریم.

وی نظام سازی و خرده نظام ها را مرحله کنونی فناوری نرم در کشور دانست و اظهار کرد: به طور جدی نیازمند افزایش تعامل میان حوزه و دانشگاه هستیم، یعنی عرصه‌های علمی دینی، انسانی، علوم پایه و علوم تجربی باید به یک پیوند برسند و به لطف خدا نظام مقدس اسلامی برخلاف همه مشکلاتی که در پیش داشته است توانسته توسعه خوبی در این زمینه داشته باشد.


دستگاه‌های دولتی اعتبارات خود را به سمت پژوهش حوزه فناوری نرم بیاورند
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، اعتبارات پژوهشی خود را به سمت و سوی مباحث پژوهشی در حوزه فناوری نرم آورده و تلاش کنند تا از اعتبارات خود به خوبی استفاده کنند، اعتبارات پژوهشی اصفهان بیشتر از ظرفیت‌های پژوهشی اصفهان است و هرسال شاهد0 هستیم که اعتبارات پژوهشی توسط دستگاه‌های دولتی برگشت داده شده و مورد استفاده نخواهد شد علیرغم اینکه اعتبارات خوبی در این زمینه برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه انتظار می‌رود صدا وسیما توجه بیشتر و بهتری به پژوهش داشته باشد، عنوان کرد: دریغ از اینکه صدا و سیمای اصفهان به مسأله پژوهش توجه جدی و صحیحی داشته باشد و ظرفیت‌های لازم در این زمینه را برای پژوهشگران و صاحب نظران عرصه پژوهش فراهم کند، ایجاد پیوند و ارتباط میان پژوهشگران و دستگاه‌ها از وظایف صداوسیما است که متأسفانه توجه جدی به آن ندارند.

 





برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.


 



 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 182
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما