منو
تبليغات



 


اخبار و اطلاعیه های مؤسسه

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)
1397/9/11 يكشنبه رئیس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین اصفهان: اگر مسئولان عمل صالح داشته باشند، دشمنان نمی توانند مردم را از انقلاب جدا کنند رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان گفت: امروز اگر کارگزاران نظام، عمل صالح داشته باشند ترامپ و صد برابر او هزار توطئه کنند نمی توانند حب انقلاب را از دل مردم خارج کنند، اما وا اسفا که بعضی از مسئولان درست عمل نمی کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، در جمع طلاب این مؤسسه، گفت: سه نوع ترفیع وجود دارد یک نوع آن ترفیع مکانی است. مانند مکان آسمان که نسبت به مکان زمین ارتفاع و رفعت و علو دارد.

وی ادامه داد: نوع دیگر آن رفعت اعتباری است مانند این که در رتبه های اداری یکی بر دیگری رفعت  و ترفیع مقام دارد یا حکم کارگزینیِ رتبه ی بالاتر دارد یا ترفیع علمی و دانشی دارد مثلا شخصی که دکترا دارد بر کسی که ارشد دارد، رفعت اعتباری دارد.

حجت الاسلام صافی افزود: نوع سوم ترفیع که ارزشی است، ترفیع معنوی است. آن کسی که ترفیع دهنده معنوی است خداوند متعال است. آیه 15 سوره غافر «
رفیع الدرجات ذوالعرش» می فرماید: خداوند رفیع الدرجات است. این ترفیع، ترفیع معنوی است؛ «رفعنا لک ذکرک» نیز از همین مقوله است.

وی در ادامه مباحث خود به عوامل ترفیع معنوی از دیدگاه قرآن و روایات پرداخت و گفت: در قرآن و در روایات پنج عامل ترفیع معنوی قابل شمارش است. اولین عامل بر اساس آیات قرآن توحید است آیه شریفه «
و جعل کلمة الذین کفروا السفلی و کلمة الله هی العلیا» ناظر به علو و رفعت و ترفیع در کلمة الله یعنی  در اعتقاد به خدا و در باورمندی به توان و عظمت و علوّ پروردگار است. نبی مکرم معنای توحید را برای ما بیان فرمودند: توحید به این است که «العلم بان المخلوق لا ینفع و لایضر و لا یعطی و لا یمنع» معنای توحید علم و باور به این معنا است که هرچه غیر خدا است نه نافع است و نه مضر نه معطی است و نه می تواند مانع باشد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین افزود: اگر این باور در ما شکل بگیرد که غیر خدا هیچ است و تنها خداست که می تواند به ما نفع رسانده و ضرری را دفع و یا اعطا کند و مانع شود، این باور، باور توحیدی است و موجب ترفیع معنوی ما می‌ شود. خداوندِ رفیع الدرجات، ما را در اثر این باور و اعتقاد راسخ بالا می برد. ثمره این باور توکل است.

وی ادامه داد: نبی مکرم(س) در سفر معراج سؤال می کند خدایا بافضیلت ترین اعمال چیست؟ خطاب می رسد:« التوکل علیّ» با فضیلت ترین اعمال توکل بر من است. توحید که ثمره اش توکل است علو می آورد.  تمام تلاش پیامبر(ص) این بود که این باور و این اعتقاد در جامعه مستقر شود.

حجت الاسلام صافی با بیان آیه ۱۶۲ سوره انعام «
قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُکي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ» گفت: تمام کارکرد نبی مکرم برای همین بود که الله در جامعه سیطره پیدا کند و این اعتقاد در اذهان مردم رسوخ پیدا کند. اگر این باور در ما رسوخ پیدا کند، رفعت پیدا می کنیم و خدا به ما ترفیع معنوی می دهد، در آن صورت طول و عرض اعمال ما دیگر مهم نیست.

وی علم و عمل صالح را دومین و سومین عامل ترفیع دانسته و گفت: «
یرفع الله الذین آمنوا و الذین اوتوا العلم درجات» خدا کسانی که برخوردار از علم و دانش هستند را ترفیع می دهد. اما نه هر علمی، بلکه علمی که زیرساخت ایمانی و توحیدی داشته باشد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین با اشاره به این نکته که عمل صالح در قرآن تعریف نشده، اما سه شاخصه برای عمل صالح در قرآن آمده است، گفت: اولین شاخص عمل صالح، قصد تقرب است. دومین شاخصه عمل صالح این است که ثواب بر آن مترتب باشد عمل مباح نباشد در زمره مستحبات و واجبات باشد و نوعی ثواب بر اساس آیات و روایات بر آن مترتب باشد.

وی ادامه داد: سومین شاخصه عمل صالح این است که عقیده انسان را تقویت کند. در واقع عمل با این سه ویژگی و راهبرد(قصد تقرب، ترتب ثواب و تقویت عقیده انسان) در زمره اعمال صالح قرار می گیرد. این عمل صالح موجب ترفیع معنوی ما می شود. نتیجه عمل صالح با این سه شاخصه آن است که مردم ما را دوست خواهند داشت.

حجت الاسلام صافی خاطر نشان کرد: امروز اگر در نظام اسلامی عمل صالح باشد ترامپ و صد برابر او هزار توطئه کنند نمی توانند حب انقلاب را از دل مردم خارج کنند، اما وا اسفا که بعضی از مسئولان چون اعمالشان این سه شاخصه را ندارد، باید بعضی از مردم را به سختی با انقلاب هماهنگ کنیم.

وی افزود: در دهه اول و دوم انقلاب به خاطر این که کارگزاران انقلاب اهل عمل صالح بودند و اهل حقه و فریب و نیرنگ نبودند، با یک اشاره امام ده ها هزار جوان عازم جبهه ها می  شدند و مردم نظام اسلامی را دوست داشتند، الان هم دوست دارند و بیشتر این دوست داشتن، مرهون نَفَس مقام معظم رهبری است. هنوز یک مرد پاک و خالص و باتقوایی در راس نظام وجود دارد که ویژگی های عمل صالح در رفتار و گفتار او تلألؤ دارد. برای همین اگر هنوز هم بارقه هایی از عشق به نظام در میان مردم وجود دارد مرهون امام راحل و مقام معظم رهبری و جمع اندکی از مسئولان و کارگزاران است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین در ادامه به چهارمین عامل رفعت معنوی انسان اشاره کرد و گفت: چهارمین ویژگی برای رفعت معنوی تواضع است؛ «
من تواضَعَ، رَفَعَهُ الله» کسی که تواضع کند خدا به او درجه می دهد.

وی با اشاره به عامل پنجم ترفیع، افزود: عامل پنجم ترفیع بر اساس آموزه های اسلامی و قرآنی و روایی، خودِ قرآنِ مبارک و عزیز است؛«
اقرأ و ارفع» یعنی تدبر در قرآن موجب ترفیع و رفعت معنوی ما می شود. هر چه با قرآن مانوس تر بشویم خداوند به ما درجه و اعتبار بیشتری می دهد. قرآن اعم از قرآن صامت و قرآن ناطق است. اهل البیت(ع) قرآن ناطق و ترجمان قرآن هستند.

حجت الاسلام صافی در پایان گفت: قرآن می فرماید «خود را از خدا و رسول پیش نیندازید و مقدم نشوید»، یعنی افراط و تفریط نکنیم. باید پای خود را بر جای پای پیامبر(ص) بگذاریم تا به اوج درجه و ترفیع و رفعت برسیم.



مشاهده در خبرگزاری حوزه





 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 134
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما