دکتر نجف لک زایی:

آیت‌الله امینی مهمترین وظیفه سیستم اداری را زمینه‌سازی برای اسلامی زیستن می‌دانست

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن تجلیل از شخصیت آیت‌الله امینی، اظهار کرد: ایشان معتقد بود سیستم اداری باید زمینه برای اسلامی زیستن شهروندان را ایجاد کند تا فضائل قرآنی در جامعه تحقق یابد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۱۹ خردادماه در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله امینی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: آیت‌الله امینی در زندگی شخصی و اداری خود حساسیت زیادی به ساده‌زیستی داشت و زندگی او از طریق حق‌التألیف اداره می‌شد.
وی افزود: در بحث مشی سیاسی، انتظاری که ایشان از همه کارگزاران نظام اسلامی داشتند، این بود که هم خودشان آراسته به فضائل اخلاقی باشند و هم زمینه اسلامی زیستن شهروندان آماده شود.
لک‌زایی به ذکر نمونه‌ای در این عرصه پرداخت و افزود: مثلاً اگر ما به عنوان شهروندان به یک اداره مراجعه کنیم، دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ اول اینکه اگر فردی، اخلاقی و قانونمدار باشیم، کارمان به راحتی راه می‌افتد و نیازی نیست رشوه بدهیم و دروغ بگوییم، اما اگر ببینیم برای آنکه بخواهیم کارمان راه بیفتد، باید رشوه بدهیم و دروغ بگوییم و قانون را دور بزنیم، این سیستم اداری مناسب اخلاقی زیستن شهروندان نیست.
لکزایی بیان کرد: در حکومت اسلامی تنها کافی نیست که کارگزاران حکومت صادق باشند و وفای به عهد کرده و اهل خلاف نباشند، بلکه ساختارهای حکومتی هم باید فضائل را ترویج و رذائل را منع کند؛ یعنی اگر کسی دروغ گفت، باید هزینه زیادی بپردازد؛ اگر وقتی ثابت شود که فردی رشوه داده، هزینه‌های سنگینی باید بدهد و نه عکس آن.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اهتمام آیت‌الله امینی به این بود که زندگی در سطوح شخصی، اداری و حکومتی، اخلاقی باشد که نقش حکومت و دستگاه تعلیم و تربیت و نهاد اقتصاد و ... در اینجا خیلی مهم است. ایشان از این بابت درد دل بسیار داشت و آنها را در خطبه‌های نماز جمعه هم بیان می‌کرد؛ همچنین بر اینکه به فکر محرومان و فقرا باشیم، بسیار تأکید داشت.
لکزایی اظهار کرد: ایشان دغدغه زیادی داشت که ساز و کاری فراهم شود که اخلاق دینی و خیرخواهی، ایثارگری، نورانی بودن و دوری از ظلمت و تاریکی، صداقت و وفای به عهد و در یک کلمه فضائل قرآنی در جامعه نهادینه شود؛ به همین دلیل وقتی انتخابات می‌شد و بداخلاقی و تخریب‌ها را می‌دیدند، بسیار آزرده‌خاطر می‌شد و برای او دردناک بود، ولی احساس می‌کرد کاری نمی‌تواند انجام دهد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: برای کاستن از بداخلاقی‌های انتخابات، منشور اخلاقی هم از سوی محققان حوزه تهیه شد، ولی همچنان با مشکل عدم رعایت و کمتر رعایت شدن مباحث اخلاقی روبرو هستیم.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی , آیت الله امینی

تاریخ خبر: 1399/3/26 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 1574 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1575
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما