پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی - فقه سیاسی معرّفی گروه فقه سیاسی
دانش سیاست در اسلام، دارای گرایش های متعدّدی است و می توان با عنایت به دانش های متعدّد اسلامی مانند فقه، فلسفه، کلام یا تفسیر قرآن، رویکرد سیاسی اسلام، را مورد عنایت قرار داد. فقه سیاسی به مثابه یکی از اساسی ترین گرایش های دانش سیاست اسلامی را می توان به خاطر محوریّت فقه در فهم اسلام، دارای سابقه بیشتر و تأثیری مضاعف در حوزه های علمیّة نسبت به سائر گرایش های دانش سیاست اسلامی دانست. از همین روست که بحث ولایت فقیه به مثابه محور نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت، در فقه شیعه و ذیل مباحث فقهی، مورد بحث قرار گرفته است. 
تأکید بر فقه سیاسی در حوزه های علمیّة، وجود میراث قوی از مباحث سیاسی در کتب فقیهان و ابتنای نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبانی فقه سیاسی موجب شد که نظام معرفتی پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی در گرو ایجاد گروه فقه سیاسی باشد. از این روی، تأسیس گروه فقه سیاسی، همزاد تأسیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بوده است. بلکه شاید بتوان گروه فقه سیاسی در این پژوهشکده را أوّلین گروه اندیشه سیاسی با محوریّت فقه سیاسی در کشور اسلامی ایران پس از انقلاب به شمار آورد. 
این امر جدا از اهتمام طلابّ جوان و دغدغه مند حوزه علمیه به ضرورت تبیین مبانی فقهی نظام جمهوری اسلامی ایران و باز تولید میراث غنی فقه سیاسی شیعه، به ساختار معرفتی گروه های این اندیشکده مستند بود و طراحان پژوهشکده، ضمن اهتمام به فقه سیاسی، بخشی اساسی از پژوهش در گستره اسلام پژوهی سیاسی را برعهده فقه سیاسی نهادند. 
این گروه علمی که همینک دارای سه عضو هیئت علمی و یک پژوهشگر ثابت است به مدد گروه وسیعی از محقّقان که از یک سو به بدنه حوزه عملیّه متّصل بوده و از سوی دیگر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در طول بیست سال سابقه پژوهشی خویش، (از سال 1373 تا 1394) در تحقیق و پژوهش، توفیقات بسیاری کسب کرده است. حجم زیاد و موثّری از کتب و مقالات تولید شده در این گروه علمی، آن را در ترازی مثبت و کارآ قرار داده و برگزیده شدن بیست و پنج اثر از تولیدات این گروه، مهر تأییدی بر این مدّعاست. 
در این گروه علمی، علاوه بر مباحث فقه سیاسی، مباحث تفسیر سیاسی قرآن و تدوین روایات سیاسی مبتنی بر مجامع روایی معتبر شیعه نیز مورد عنایت قرار گرفته و تحقیقاتی در این عرصه، در حال انجام است. 

 
قلمرو پژوهشی گروه فقه سیاسی*
 الف) حوزه‌های پژوهشی
     1 – فلسفه فقه سیاسی (توصیفی و تجویزی)
     2 – جامعه‌شناسی فقه سیاسی
     3 – تاریخ فقه سیاسی
     4 – آسیب‌شناسی و نقد فقه سیاسی
     5 – مطالعات تطبیقی
     6 – مسائل و مباحث فقه سیاسی
     7 – تفسیر سیاسی قرآن **

ب) اولویت‌های موضوعی
     1 – نظام سیاسی شیعه
     2 – ولایت فقیه
     3 – شناسایی و نقد هویت موجود فقه سیاسی
     4 – مسائل جمهوری اسلامی 


*. براساس مصوبه جلسه شماره 11 – 83 – 20 مورخه 16/4/1383 شورای پژوهشی.
**. تا تبدیل به یک گروه مستقل، در این گروه قرار دارد.
کلمات کليدي
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی- گروه های پژوهشی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 9183
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما