برگزیده شدن
برگزیده شدن دو اثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): دو اثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با عنوان: جایگاه وحی در فلسفه سیاسی تألیف حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم و کتاب دو جلدی سیمای دوازده امام در میراث مکتوب اهل سنت تألیف دکتر منصور داداش نژاد به عنوان اثر برگزیده نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه انتخاب شد. کتاب "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی" به قلم احمدرضا یزدانی مقدم از منظر برجسته‌ترین فیلسوفان مسلمان بررسی شده است‌ و در فلسفه سیاسی؛ نظریه‎های گوناگونی در باره وحی وجود دارد و حتی گاه یک اندیشمند چند نظریه در این باره دارد.
گفتنی است این کتاب به قلم احمدرضا یزدانی نگاشته شده است و نویسنده در آن به بررسی دیدگاه‎های ابن سینا، فارابی، صدرالمتالهین و سهروردی در خصوص وحی و فلسفه سیاسی می‎پردازد.
نظریه‎های وحی در فلسفه سیاسی با مباحث مربوط به جهان، انسان، اجتماع، سیاست، حکومت و قانون در ارتباط بوده و از آنها تأثیر پذیرفته و بر آنها تأثیر گذارده است.
وحی در لغت به معنای اشاره سریع و در اصطلاح به معنای ادراک و دریافت از غیب است. فلسفه سیاسی از آغاز به موضوع وحی توجه داشته و بنا بر نظر رایج در مطالعات فلسفه سیاسی اسلامی، بنای فلسفه سیاسی اسلامی بر تبیین وحی و نسبت آن با سیاست و حکومت است.
فارابی چند نظریه درباره وحی ارائه می کند. بر پایه برخی از این نظریه ها؛ وحی تنها بخشی از فلسفه سیاسی، آنهم بخش عملیاتی و بیرونی آن را پوشش می دهد. بر پایه برخی دیگر از نظریه ها؛ وحی همان کار ویژه فلسفه سیاسی را بر عهده دارد. بر پایه گروه سوم از نظریه ها؛ وحی از ما قبل فلسفه سیاسی تا ما بعد آن را در بر می گیرد.
ابن سینا مناسبات عمیقی میان وحی و شریعت از یک سو و فلسفه از سوی دیگر ترسیم می‏کند به طوری که فلسفه با راهنمایی و تأیید وحی و شریعت بوده و، به نوبه خود، وحی و شریعت را تحلیل  کرده و مراد و مقصود آن را درمی‏‎یابد؛ با تحلیل جدیدی که ابن سینا از حکمت عملی و حکمت مدنی ارائه می کند؛ شریعت، به مثابه فرآورده وحی، در جایگاه بخشی از فلسفه سیاسی قرار می گیرد بلکه قسیم فلسفه سیاسی به شمار می آید. نصیرالدین طوسی، بر پایه تفسیر متأخر ابن سینا از فلسفه و فلسفه سیاسی، شریعت به مثابه فرآورده وحی را قسیم فلسفه سیاسی قرار می‎دهد.
کتاب "جایگاه وحی در فلسفه سیاسی" از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت: ۳۰ هزارتومان منتشر شده است.


کتاب "سیمای دوازده امام (ع) در میراث مکتوب اهل سنت" از آغاز تا پایان سده دوازده قمری به قلم منصور داداش زاده در دو جلد تدوین یافته و در صدد ارائه دیدگاه اهل سنت درباۀ ائمۀ علیهم السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها است و طبیعی است که تفاوت های فراوانی در این باره با دیدگاه شیعیان وجود دارد.
جلد نخست کتاب در دو فصل شامل: مباحث مقدماتی» و «تک نگاشته ها» نوشته شده است. در قسمتی از جلد اول با عنوان شیوه تألیف «مقتل الحسین خوارزمی» می خوانیم:
خوارزمی در این کتاب همچون کتاب دیگرش «المناقب» روایات را به صورت مسند ارائه می کند. وی در برخی از موارد که به اطلاعات و کتاب ها دسترسی دارد، اما طریق روایی را نمی داند، روایات را بدون ذکر سلسله سند و با ذکر نام نگارنده اصلی اثر می آورد. مجموع روایات و گزارش های عرضه شده که برخی از موارد آن به سی صفحه می رسد، ۵۶۱ روایت است که هر یک دارای سندی است یا از کتابی نقل شده است. خوارزمی به ندرت به نقد و بررسی روایات یا اظهار نظر درباره آن ها می پردازد.

جلد دوم کتاب نیز با یک فصل به موضوع «نگارش های غیرمستقل دربارۀ ائمه (ع)» می پردازد.
تاریخ نگاری اهل سنت در موضوع زندگانی دوازده امام علیهم السلام از قرن ششم به بعد به موازات گسترش فرهنگی تشیع رشد کرد که حاصل آن پیدایش کتاب های مستقل در باب ائمه علیهم السلام بود؛ این حرکت به ویژه در ایران و در حوزه فارسی زبان، حرکتی همدلانه و متاثر از جریان تصوف بود.
این اثر مقدمه ای برای شناسایی اصول و گرایش های کلی حاکم بر تاریخ نگاری اهل سنت در باب زندگانی دوازده امام علیهم السلام است.
کتاب "سیمای دوازده امام (ع) در میراث مکتوب اهل سنت" از آغاز تا پاین سده دوازده قمری به قلم منصور داداش زاده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت: جلد اول: ۳۴۰۰۰ تومان و جلد دوم: ۶۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه این دو کتاب کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده و یا با تلفن: ۳۷۸۳۲۸۳۴-۰۲۵ تماس بگیرند.
کلمات کليدي
برگزیده
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 4808
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما