اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
یادداشت ها و مقالات
یادداشتی از دکتر حبیب الله بابایی
اربعین، راهی به آن سوی تمدن
مدتهاست درد این پرسش آزارم میدهد که آیا دین به مثابه وحی الهی میتواند با تمدن به مثابه یک تجربه بشری، تحققی جامع پیدا کند؟
آیا تمدن انسانی اساسا میتواند با تمدن الهی برابری کند، یا آنکه نه، دین بزرگتر از تمدن است و امورات دینی و الهیاتی را نه میتوان در چارچوب تمدن محدود کرد و نه میتوان آن را با قناعت بر رویکرد تمدنی به طور جامع شناخت؟ تجربه متعدد اربعین امروز، به رغم کاستیها و آسیبهای فراوانی که در آن هست، حدس و گمانی را در ذهنم تقویت کرده و فرضیهای را در نظرم برجسته ساخته است و آن اینکه نه فقط دین بزرگتر از قالب تمدنی است، بلکه گاهی برخی از مناسک دینی هم میتواند چنان رونق بیابد که ابعادی فراتر از قالبهای مرسوم تمدنی پیدا کند. اربعین میتواند مصداقی از این مناسک معنوی و دینی در دنیای امروز باشد که ابعادی فراتر از تمدنهای مرسوم دارد.
در اربعین امروز، نظام مناسبات انسانی به گونهای رقم میخورد که مثل و مثال آن را نمیتوان در تجربه تمدنی بشر پیدا کرد، نه در نظام اندیشهای مدرن و نه در نظام مدنی و تمدنی مغرب زمین. اگر در اربعینِ عصر غیبت نکات و نقاطی وجود داشته باشد که در ادبیات تمدنی امروز شناختهشده نباشد و در تاریخ تمدنها هم نمونه و مصداقی نداشته باشد، آنگاه در اربعین عصر ظهور، نقطههای فراتمدنیِ بسیاری خواهد بود که نگرش تمدنی و قالب تنگِ تمدنشناسی نخواهد توانست آن را تجربه کند و یا بشناسد. اگر تنها گوشهای از یک امر مناسکی و معنوی مانند اربعین قابلیت گنجایش در قالبهای مطالعات تمدنی را نداشته نباشد، آنگاه چگونه میتوان مابقی عناصر دینی و عرصههای اعجاز برانگیز آن را با ادبیات و متدلوژی تمدنی فهمیده و یا آن را عینیت بخشید؟ در این باره توجه به شاخصهای امروزین تمدن و تطبیق آن با شاخصهای اجتماعی و احیانا تمدنی در اربعین میتواند اندکی از این فاصلهها را معلوم سازد. شاخصهای مترقی انسانی در نظام مناسبات انسانیِ اربعین (آن هم در جامعه به ظاهر عقبماندۀ عراق امروز) با شاخصهای انسانی نظام مناسبات مدرن در جوامع پیشرفته فرقهایی دارد که در این نوشته کوتاه به برخی از آنها اشارهای کوتاه میکنم.
در تمدن مدرن سکولار، مناسبات انسانی بر پایۀ آسایش و رفاه عمومی شکل میگیرد، در حالی که در مناسبات انسانی در اربعین، اساسا آسایش در حاشیه، و آرامش در متن و مرکز است. آنچه برای زیست انسانی غرب اهمیت دارد، توجه به تأمین زندگی در همین زمان و همین مکان (here and now) است، در حالی که در اربعین، زندگی و آسایش اینزمانی و اینمکانی برای زائر اهمیتی ندارد و او با کمترین آسایش و بلکه با تحمل رنجهای فراوان در صدد کسب آرامشی بیشتر است. جالب اینکه این رنج هر میزان بیشتر میشود و زائر خستهتر میشود و به حرم نزدیکتر، آرامش او بیشتر و عمیقتر میشود.
پیادهروی اربعین
نکته دیگر و تفاوت دیگر بین فرایند تمدنی در غرب، با فرایند اجتماعی و عرفانی در اربعین را با مقدمهای از استاد مطهری بیان میکنم. استاد مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، برای هر انسانی دو من قائل میشوند، «من علوی» و «من سفلی». وی در مورد من علوی و اشتراک آن با من علوی دیگران میگوید:
انسان دارای مراتب وجودی است که در عالیترین مراتب وجودی بالاتر از فرشته و در درجات پایینتر جمادی بیش نیست. در درجات متعالی وجودش، میان «من»ها تباینی نمیبیند به این معنی که میان خود با افراد دیگر، من و مایی نمیبیند. این «من» همان است که قرآن آن را «نفخت فیه من روحی» (حجر، ۲۹)[۱] معرفی کرده است و در این مرحله است که تفاوتها دیگر به چشم نمیآید. یکدستی در عالم ظهور و بروز میکند. «ما تَرى فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُت» (ملک، ۴)[۲] اما در مراتب جمادی، «منِ» هر کس (که همان من طبیعی انسان است) در مقابل «من»های دیگر قرار میگیرد و گویی حفظ این «من» مستلزم نفی «من»های دیگر است. اینجاست که اختلافات پیش میآید. این همان مرتبه از وجود است که خودخواهی و خودپرستی و این قبیل مسائل در آن درجه محقق میشود و طبق تعلیمات دینی در مبارزه و جهاد با آن سفارشات مؤکدی وارد شده است. (مطهری، ۱۳۷۹، ص ۲۴۵-۲۶۱)
هر قدر انسان در جهاد با نفس موفقتر باشد و از مرتبه خودِ طبیعیاش فاصله بگیرد، به خود متعالیاش نزدیکتر میشود و این باعث رقیقتر شدن نفس و توسعۀ آن در نسبت با دیگران میشود. دور شدن از خود طبیعی، در واقع از بین بردن فاصلهای است که بین من و دیگران وجود دارد و نزدیک شدن به خود متعالی در واقع دیدن روح دیگران در کنار خود است. با شکستن حبابی که اطراف هر «منِ طبیعی» را فرا گرفته، «من»های همه به هم میپیوندد و با هم یک من عِلوی مشترک را تشکیل میدهند. در واقع حجاب بین آنها از بین رفته و واقعیت همه که همان «روحی» (حجر، ۲۹) مشترک دمیده شده از سوی خداوند است، متجلی میشود. در مسیر اربعین، این من عِلوی مشترک به طور پیوسته و مداوم زنده است و همواره بر من طبیعی و سِفلی غلبه دارد. غلبۀ من علوی بر من سِفلی و طبیعی، به خاطر کشش و نیروی محبتی است که در دل زوار نسبت به حسین بن علی علیه السلام موج میزند. از سوی دیگر، منهای عِلوی در فرایند اربعین، منِ علویِ کلی و بزرگی را در مقیاس یک امت بهوجود میآورند که مختصات و شاخصهای آن بسیار متفاوت است از یک جامعه و یا حتی تمدنی که امروز مرسوم و معمول است. اساسا رنج و زحمت معنوی در اربعین، منهای سفلی افراد را زاهد و خسته میکند و طمع دنیوی را در آنها از بین میبرد، در مقابل منهای عِلوی و الهی مشترک را در آنها زندهتر و تعالی مشترک انسانی را بیشتر و بیشتر مینماید.
گفتنی است در تمدن عرفی و سکولار غرب، تساهل و مدارا بین منهای سفلی و مادی ایجاد میشود و بدین وسیله از تضاد و تزاحم بین افراد جلوگیری میشود، در حالی که مدارا و آشتی در اربعین میان منهای علوی و معنوی (یا همان من بزرگ و مشترک علوی) بهوجود میآید. جامعه مدرن، جمع منهای مادی و سفلی است که از هم بیگانهاند و همین بیگانگی آنها را در آستانۀ تنش و برخورد قرار داده است، در حالی که جمع اربعینی، جمع منهای علوی و مشترک است که در آن هر کسی منِ خود را در منِ دیگران جستجو میکند، آسایش خود را در آسایش دیگران، و حیات خود را در حیات دیگر زوار دنبال میکند. همینطور تساهل مدرن، تساهلی است برای کنترل خشونت و جلوگیری از حرکت غضبآلود در جامعهای که افراد یکدیگر را گرگ تلقی میکنند (رویکرد سلبی)، ولی تساهل در برابر کمیها و کوتاهیهای زوار و یا خدام، نه برای کنترل خشونت، بلکه برای خدمت و معنویت و تقرب به امام حسین(ع) رخ میدهد (رویکرد ایجابی). از سوی دیگر، تساهل در جامعه مدرن برخاسته از به رسمیت نشاختن یکدیگر به عنوان فردی با کرامت و حرمت انسانی است، در حالی که در جامعه اربعین، تساهل نسبت به یکدیگر برآمده از معرفت الله است که از طریق تعارف و شناخت دوسویۀ یکدیگر (لتعارفوا) حاصل میشود.
نکته دیگر اینکه تمدن مدرن و خاصا پستمدرن غرب، تمدنی است که در آن کثرت فرهنگی (multiculturalism) اصل و اساس است. در تمدن سکولار، اصل با کثرت است و وحدت زمانی موضوعیت پیدا میکند که فقدان آن به بینظمی و ناامنی منجر شود. در حالی که در اربعین که در آن تنوعات فرهنگی و مذهبی فراوانی وجود دارد، اصل با وحدت است و این وحدت نیز نه به طور جبری و قسری بلکه به طور طبیعی و در وضعیت محبت و معنویت در تعلق به شخصیت کاریزمای امام حسین علیه السلام به وجود میآید. به بیان دیگر، حب مشترک حسینیان و محبوب کاملی همچون حسین بن علی(ع)، در این مسیر، صراطی را ایجاد میکند که در آن سُبُل فراوان الهی (سبل سلام) جمع میشوند و در سُبُل بودنشان تزاحم و تعارضی بین خود احساس نمیکنند. نکته اینکه، هر میزان تعدد و تنوع فرهنگی در این راه بیشتر شود، در پرتو محبت جمعی، وحدت و هویت اجتماعی رنگینتر و عمیقتر میگردد.
عنصر مهم دیگری که در گذشته تمدن اسلامی بوده است و امروزه با اربعین رنگ و بوی بسیار متفاوتی به خود گرفته است، رحلهها و یا سفرهای علمی (مدرسه سیاره علامه حلی)، اقتصادی، و معنوی (حج) است. در امروز دنیای مدرن غرب نیز چنین رحلاتی وجود دارد که بخشی از آن علمی و دانشگاهی است؛ به گونهای که برخی از دانشگاههای امروز، دانشگاههایی روی آب (research sheep) هستند که تعلیم و تعلم در آن، در سفر و در دیالکتیک بین نظر و عمل رخ میدهد، ولی پیادهروی معنوی اربعین (رحلۀ معنوی) نه در حج امروز مصداق دارد و نه در سفرهای علمی موجود. در سفر اربعین نه فقط مقصد، بلکه این سفر و حرکت موضوعیت دارد و اینکه برخی بایستند و خدمت کنند و دیگران سفر کنند و حرکت داشته باشند، و اینکه نظام خادم ـ زائر نه فقط بعد از رسیدن به کربلا بلکه قبل از آن در راههای منتهی به کربلا شکل بگیرد، و اینکه نه فقط در کربلا، بلکه در نقطههای دور از کربلا نیز سیر و سلوک معنوی انجام یابد و مناسبات انسانی در هر نقطه منتهی به کربلا تعالی و ترقی پیدا کند.
علاوه بر عناصر فوق، البته سازههای مهم دیگری در مسیر اربعین دیده میشود که از آن جمله میتوان به عنصر «سبقت در کار خیر» (فاستبقوا الخیرات) و «سرعت در کسب فیوضات معنوی» (سارعوا الی الخیرات) اشاره کرد که بدون شک در ساخت امواج اجتماعی در مقیاس تمدنی و بلکه جهانی بسیار مهم و کلیدی است. اینها همه از نقطههای بسیار درخشان و قابل توجه در اربعین است که آن را فراتر از فرایندهای معمول تمدنی قرار میدهد.
با همه این ظرفیتها، آسیبهای جدیای هم در مسیر اربعین وجود دارد که هر یک میتواند نظم این حرکت بزرگ را مختل کرده و آن را عاملی در عقبماندگی، انحطاط و اختلاف امت اسلامی قرار دهد. اگر این آسیبها به درستی شناسایی نشوند و تدبیری برای آن اندیشیده نشود، این حرکت قدسی، عرفی میشود و این وحدت و انسجام به تشتت و تفرق میکشد. امروزه به رغم اینکه متن اربعین، متنی مقدس و معنوی است، حواشی نامقدسی در آن وجود دارد که باید هر یک را تدبیر کرد. ایرانیان به لحاظ فرهنگی باید قبل از اربعین آموزش ببینند که توهم شیطانی «عرب بیفرهنگ» را از خود دور کنند، در دریافت پذیرایی و مهماننوازی عراقیها شکرگزار باشند و آموزش ببینند که دست خالی به منزل عراقیها وارد نشوند، کودکان عراقی را تکریم کنند، و عراقیها را به وقت زیارتشان از ایران و شهرهای مقدس خدمت کنند. همینطور همه باید نسبت به مرام و منطق امام حسین علیه السلام و حقیقت اربعین معرفت بیشتری پیدا کنند، اندیشمندان در این مورد بیشتر فکر کنند و تحلیلهای اصیل و بهروزی داشته باشند، تا اربعین اربعین بماند و نظام مناسبات انسانیِ آن توسعه و تکامل پیدا کند. از این رهگذر میتوان راهی را گشود فراتر از آنچه امروز به تمدن شناخته میشود و مدلهای سکولار آن را بر ما تحمیل و تعریف میکنند. این راه میتواند چشمانداز انسانیِ متفاوتی را فراروی ما بگشاید و شاید آمدن موعود آخرالزمان را آسان نماید. آمین!
پانوشتها:
«از روح خود در آن دميدم»
« در خلقت رحمان (پروردگار متعال) تفاوتى نمىبينى.»
منبع:
سایت مباحثات
کلمات کليدي
حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
,
اخبار مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
چرا نهاد علم در ایران فاقد مسئله است؟
چگونه رفتارهای اخلاقی وزن تمدنی پیدا میکنند
تنوع زبانی و عدالت معرفتی از ضرورتهای دانشگاه تمدنساز است
کوثر و معنای تمدنی آن ( دکتر حبیب الله بابایی)
لزوم توجه به امیدهای شکل گرفته در گذشته تمدن اسلامی
ضرورت توجه بیشتر به گفتوگوهای الهیاتی
حج فرصت خوب هماندیشی است
نقش فیلسوف در خلق معنا و شکلگیری تمدن اسلامی
خوانش تمدنی از قرآن به یکباره اتفاق نمیافتد
فهم تمدنی قرآن متعهد به حل مسائل اجتماعی است
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
1134
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما