مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی

عیار تمدنی جمهوری اسلامی

آورده‌های تمدنیِ جمهوری اسلامی چه بوده و آن را چگونه می‌توان محاسبه کرد؟ این سؤال، پرسش مرکزی در این کتاب است که پژوهشگران تمدن پاسخ آن را در سه ضلع نظریات پشتیبانِ انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن، اسناد بالادستی به‌وجودآمده در گذشتۀ نظام اسلامی و کارنامۀ عملی و تجربۀ تمدنی شکل‌گرفته در جمهوری اسلامی، و در هشت مسئلۀ تمدنی با رویکرد «امت‌محور» جستجو کرده‌اند.
عنوان اثر: عیار تمدنی جمهوری اسلامی
به کوشش: محمدرضا بهمنی
تهیه: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
نوبت چاپ: اول، 1398
صفحات: 760More Colors...
قطع: وزیری، سلفون
قیمت: 1500000 ریال
کد: 561 

چکیده اثر
رفتار و عملکرد جمهوری اسلامی ایران با رویکردهای مختلفی از سوی صاحب‌‌نظران داخلی و خارجی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این طرح سیر تکوین و تکامل جمهوری اسلامی با رویکرد تمدنی مورد بررسی قرار گرفته است. طرح پژوهشی «عیار تمدنی جمهوری اسلامی» به عنوان مرحله نخست کلان‌‌پروژه «برنامه‌‌های تمدنی جمهوری اسلامی ایران» در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی است که «بازخوانی رویش‌‌ها و چالش‌‌های حدود چهار دهه حیات جمهوری اسلامی ایران در مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی» را در دستور کار خود قرار داده است. پرسش مهم این است که «نقاط قوت و ضعف سیر تکوین و تکامل حرکت تمدنی جمهوری اسلامی ایران چه بوده است؟»
با توجه به گستردگی مفهومی در حوزه مطالعات تمدنی، این طرح با رویکرد تمدنی امت¬محور به بررسی مسئله¬های تمدنی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و برای این منظور نیز پس از مفهوم‌شناسی «امت» از منظر المیزان، ابعاد سه¬گانه هویت، اسلامیت و عقلانیت را به عنوان چارچوب مفهومی اختیار کرده است. در این مرحله کلان¬پروژه مذکور، ذیل ابعاد سه‌گانه فوق، هشت مسئله تمدنی جمهوری اسلامی ایران استخراج شده و هر مسئله توسط محققان محترم همکار طرح در قالب یک مقاله علمی و پژوهشی بررسی و تحلیل قرار گردیده است.
کارِ گروهی، مسئله¬محوری و رفت و برگشت میان «عرصه نظر» و «صحنه عمل» از ویژگی¬های روشی طرح محسوب می¬شود؛ به¬طوری¬که در تحلیل تمدنی هر مسئله، علاوه بر مباحث تئوریک، محققان با مراجعه به «اسناد اعم از اقوال یا اسناد و قوانین رسمی» و «افعالاعم از رفتارهای کارگزاران و دستگاه‌‌های حاکمیتی و گزارش¬های عملکردی موجود» جنبه¬های عینی رفتار جمهوری اسلامی را بررسی کرده¬اند. به عبارت دیگر تحلیل تمدنی هر مسئله، مشتمل بر تحلیل از سه بعد نظر ، سند و عمل بوده است. از سوی دیگر با عنایت به چندرشته‌ای و پیچیده‌بودن تحقیق در این موضوعات، این طرح به صورت گروهی و مباحثه‌ای انجام شده است که در آن هریک از اعضای تیم تحقیق علاوه بر کار فردی در موضوع تعیین¬شده، حاصل تحقیقات خود را در چند مرحله به گروه ارائه کرده است تا علاوه بر نقد، بررسی و پیشنهادهای جمعی، روح حاکم بر نوشته‌ها هماهنگ شده، شکل‌گیری مطالعات چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای تسهیل گردد و پژوهش به شکل یک مجموعه یکپارچه و نظام‌مند درآید.
مواجهه جمهوری اسلامی ایران با تمدن غرب، جمهوری اسلامی و جریان مقاومت در جهان اسلام و مدیریت اقوام و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران سه مسئله مورد بررسی ذیل مقوله هویت است که محققان تلاش کرده¬اند در هر مورد قوت¬ها و ضعف¬های عملکرد جمهوری اسلامی را بررسی و تحلیل کنند. همچنین در بعد اسلامیت، دو مسئله اسلامی‌سازی علوم انسانی در جمهوری اسلامی و نیز رفتار امت‌‌ساز جمهوري اسلامی ایران در مناسک حج تحلیل و بررسی گردیده است. در بعد سوم چارچوب مفهومی یعنی عقلانیت، مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران، الگوی توسعه و پیشرفت در اسناد جمهوری اسلامی و دوگانگی نهاد علم در جمهوری اسلامی ایران سه مسئله¬ای است که محققان به تحلیل تمدنی عملکرد جمهوری اسلامی ایران پرداخته¬اند. ذکر این نکته ضروری است که بررسی تأثیر عملکرد جمهوری اسلامی در فراز و فرود جایگاه امت در جهان اسلام برای عیارسنجیِ تمدنی هر موضوع تعیین¬کننده بوده است.


 
منبع:اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
كلمات كليدي : آثار علمی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی , محمدرضا بهمنی

تاریخ خبر: 1398/11/29 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 203 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 204
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما