حجت‌الاسلام یوسفی مقدم:

عدالت، امانتداری و ثبات شخصیت مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه التزام به عدالت مهم‌ترین عامل بقای هر نظام و از ویژگی‌های مهم رئیس‌جمهور است، تأکید کرد: قرآن کریم داشتن برنامه، التزام به عدالت، امانتداری، ثبات شخصیت، نوآوری و توانمندی را از ویژگی‌های مدیران جامعه اسلامی دانسته است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد شاخص‌های مدیر اصلح از دید قرآن کریم، گفت: انسان گاهی در انتخاب بین قبیح و حسن، ضلالت و هدایت، شر و خیر و طاغوت و ولایت الهی مردد است. در این صورت باید آنچه را انتخاب می‌کند مورد رضایت خداوند باشد. قرآن در آیه سوم سوره «انسان» فرموده است: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا. انسان شاکر است و راه خدا را رفته یا کفور است و راه مورد غضب خدا را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه در عرصه انتخابات چون صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان پذیرفته و تأیید شده است و ما قصد داریم از بین آنها انتخاب کنیم، انتخاب اصلح ملاک است، اضافه کرد: اولین ویژگی لازم برای رئیس‌جمهور و حتی اعضای شورای شهر این است که باید برنامه اجرایی به مردم ارائه بدهند؛ در شرایط فعلی که جمهوری اسلامی با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان در تعارض و درگیری است و دشمنان قصد نابودی نظام را دارند باید برنامه‌ای کلان و متناسب با شرایط کشور عرضه کند.

داشتن برنامه؛ اولین ویژگی نامزد ریاست‌جمهوری
یوسفی مقدم با بیان اینکه برخی سمت می‌گیرند ولی چون برنامه ندارند وقت مردم و عمر آنها را نابود می‌کنند و این سرمایه قابل برگشت نیست، اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه زمر در آیات ۱۷ و ۱۸ «زمر» فرموده است: «وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»؛ مراد از طاغوت در اینجا هر معبودی غیر از خداوند است. ملت ایران با رأی نظام اسلامی از تبعیت از طاغوت عبور کرده و آیه در ادامه فرموده است که به بندگان من بشارت بده کسانی که قول را می‌شنوند و بهترین آن را برمی‌گزینند. قول مصداق برنامه‌های اجرایی نامزدهای ریاست جمهوری است.
وی افزود: طبق این آیه موظف هستیم که همه اقوال را بشنویم و بهترین آن را انتخاب کنیم؛ عقل می‌گوید باید در مقام انتخاب برنامه حسن و احسن، احسن را انتخاب کنیم. کسانی که احسن را انتخاب کنند صاحب خردند زیرا عقل انسان را به گزینش برتر دعوت می‌کند. وقتی انسان بیمار شد تا حد ممکن باید به پزشک فوق تخصص و متخصص و در صورت فراهم نبودن امکانات به پزشک عمومی مراجعه کند. پس تخصص در انتخاب اصلح اهمیت دارد. 

توانمندی مدیریتی
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اضافه کرد: ویژگی دیگر نامزد ریاست‌جمهوری توانمندی است؛ اگر فردی متخصص باشد ولی توانمندی مدیریت نداشته باشد یا توانمند باشد ولی تخصص لازم را نداشته باشد مشکل‌آفرین است؛ در آیه ۲۴۷ «بقره» فرموده: «قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا»؛ در اینجا علت انتخاب طالوت، داشتن قدرت علمی و جسمی است؛ مردم معترض بودند که چرا طالوت را برای ما برگزیدی، او که ثروت ندارد ولی قرآن ملاک را قدرت علمی و جسمی می‌داند؛ یعنی طالوت هم تخصص و هم توانمندی داشت.
یوسفی مقدم بیان کرد: طبق آیه خداوند پادشاهی را برگزیده است و اگر برای ما هم رهبر و پیامبر  برگزیند باید اطاعت کنیم ولی آیه معتقد است که اگر کسی تخصص و توانمندی داشت، اصلح است. همچنین ویژگی دیگر آن است که نامزد ریاست‌جمهوری باید تجربه مدیریت کلان داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود. علاوه بر این شرایط فعلی کشور نیازمند فردی بابصیرت و تیزهوش است که به مسائل بین‌المللی نگاه ژرفی دارد. زادة فی العلم و الجسم دال بر توانمندی و توان مدیریتی و داشتن تجربه است. 

امانتداری، خلاقیت و ثبات شخصیت
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار کرد: ویژگی دیگر مدیر اصلح، امانتداری است. اگر مدیری کارآمد، توانمند و متخصص باشد ولی امانتدار نباشد، خیانت‌های بزرگی به کشور می‌کند. ممکن است کسی در ظاهر امانتدار دیده شود ولی چون دید وسیعی به مسائل ندارد، نمی‌تواند امانتدار باشد. قرآن فرموده است که امانات را به اهل آن بسپارید؛ مدیر باید وفای به عهد کند و اگر وعده داد عمل کند. یوسف پیامبر(ص) وقتی می‌خواست که سمت امور مالی مصر را بگیرد فرمود که من حفیظ هستم و امانت مردم را حفظ می‌کنم و علم و دانش لازم را دارم. ویژگی دیگر مدیر، خلاقیت است. امروزه نیازهای بشر به سبب سرعت تحولات اجتماعی تغییر می‌کند. رئیس‌جمهور باید خلاق باشد وگرنه کشور از نظر فرهنگی، اقتصادی و علمی عقب خواهد افتاد. 
یوسفی مقدم ادامه داد: ویژگی دیگر ثبات شخصیت است. باید مواضع او برای مردم قابل درک و پیش‌بینی باشد و به اعتلا و ارتقای کشور بینجامد؛ کسانی که در هر لحظه به رنگی درمی‌آیند به سرنوشت کشور لطمه می‌زنند. قرآن فرموده است کسانی که گفتند قالوا ربن الله ثم استقاموا؛ یعنی کسانی که ربوبیت خدا را در تمام ابعاد پذیرفته‌اند و خداوند بر آنها ملائکه می‌فرستد تا دچار خوف و حزن نشوند. خداوند در آیه ۲۵۰ «بقره» فرموده: «وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ». بردباری و ثبات قدم در راه رسیدن به اهداف الهی یکی از ویژگی‌های مهم رئیس‌جمهور است.

التزام به عدالت؛ عامل بقای نظام
یوسفی مقدم اظهار کرد: التزام به عدالت اجتماعی هم از دیگر ویژگی‌های اوست؛ باید کشور از نظر مالی و رفاهی توسعه یابد، ولی اگر توسعه در خدمت عدالت نباشد چه سودی برای مردم دارد؟ این کار فقط فاصله فقیر و غنی را زیاد می‌کند. بنابراین هر طرح و برنامه توسعه‌ای باید مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد. امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرمود که تو باید چیزی را که حق و مورد رضایت عموم مردم است، پیگیری کنی. همچنین حضرت استدلال کرده است که خشم عمومی مردم، خشنودی خواص را از بین می‌برد، اینکه ما خواص را راضی و عموم مردم را ناراضی کنیم باعث خشم مردم می‌شود و این استدلال از عوامل بقای حکومت است و قرآن به التزام به عدالت اجتماعی تأکید می‌کند.
یوسفی مقدم تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح، قاطعیت و مشورت است؛ تصمیم رئیس‌جمهور نه تنها بر کشور بلکه در فضای بین‌المللی هم مؤثر است. بنابراین باید اهل مشورت و در تصمیم‌گیری قاطع باشد نه اینکه دچار سستی و تساهل و تسامح شود. در روایات تأکید شده است که امام علی(ع) در نامه به مردم مصر فرمود که من کسی را به سوی شما می‌فرستم که در روزهای وحشت نمی‌خوابد و در لحظه‌های ترس از دشمن رو برنمی‌گرداند و در خروش بر بدکاران از شعله‌های آتش تندتر است؛ او مالک اشتر است؛ مالک در برابر اجحاف به حق مردم تماشاگر نیست و قاطع است
منبع:اخبار پژوهشکده فرهنگ و معارف قران

06:401400/3/27
تعداد بازدید: 695
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 696
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما