alavi
تقدير آيت‌الله علوي‌گرگاني از فعاليت‌هاي مركز اطلاعات و مدارك اسلامي آيت‌الله علوي گرگاني در ديدار با مسئولان مركز اطلاعات و مدارك اسلامي گفت: فعاليت شما در دفتر تبليغات اسلامي در حقيقت نوعي زمينه‌سازي براي فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي علما و فقها است و خدمت بسيار بزرگي محسوب مي‌شود.
آيت‌الله سيد‌ محمدعلي علوي‌گرگاني در ديدار رييس و تعدادي از اعضاي هيات علمي مركز اطلاعات و مدارك اسلامي با مفيد و ارزشمند دانستن فعاليت هاي دفتر تبليغات اسلامي اظهار داشت: دفتر تبليغات اسلامي طي سالياني كه از تأسيس آن مي‌گذرد فعاليت‌هاي گسترده و ارزشمندي را انجام داده و منشا خدمات خوبي بوده كه قابل‌تقدير است.
 
وي با اشاره به روايتي از اميرمومنان حضرت علي(ع) كه در پاسخ به سوالي در مورد اينكه علم چيست؟ مي فرمايند استماع، تعلم و نشر آن،افزود: همانگونه كه در پاسخ حضرت متوجه ميشويم علم تنها استماع و تعلم نيست بلكه بايد علوم را منتشر كرد كه كمتر به اين مساله توجه داشته ايم
 
استاد حوزه علميه قم در ادامه آيه شريفه «يبلغون رسالات الله» را مورد اشاره قرار داد و گفت: شما بايد طبق آيه شريف قرآن مبلغان رسالات الله باشيدو فعاليت هايي كه شما در مركز اطلاعات و مدارك انجام داده ايد صورتي از اين آيه شريفه است وهر كاري براي موفقيت بايد حساب شده، منظم و با علم و آگاهي انجام شود.
 
مرجع تقليد شيعيان افزود: دنيا به علم و قدرت وابسته بوده و جهان در آينده در اختيار كساني است كه در مسير پيشرفت علوم قرار دارند و هركس كه در اين مسير حركت كند به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته و قدرت بيشتري خواهد داشت.
 
وي در بخش ديگري از سخنان خود فراهم آوردن زمينه براي تسهيل و تسريع در امر پژوهش علوم ديني و قرآني را حايز اهميت دانست و گفت: تهيه دايره المعارف ها، اصطلاح نامه ها و نرم افزارهاي فقهي و اسلامي زمينه را براي علم آموزي طلاب و تبليغ دين فراهم مي آورد.
 
آيت الله علوي گرگاني تصريح كرد: زمينه براي فعاليت و تحقيق در عرصه علوم و معارف ديني و الهي بسيار گسترده بوده و همه طلاب و علماي حوزه هاي علميه بايد با احساس مسئوليت نسبت به اين امر اهتمام ويژه اي داشته باشند.
 
وي با اشاره به برنامه ها و اقدامات مركز اطلاعات و مدارك اسلامي خاطرنشان كرد: موضوع‌بندي و تهيه فهرست ها و نمايه ها براي علوم مختلف بسيار مهم و تأثيرگذار است و علماي قديم نيز به اين مسئله توجه داشته اند.
 
آيت الله علوي گرگاني در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از ابزار نوين روز براي تبليغ دين بيان داشت: فعاليت شما در دفتر تبليغات اسلامي در حقيقت نوعي زمينه‌سازي براي فعاليت‌هاي تحقيقي و پژوهشي علما و فقها است و خدمت بسيار بزرگي محسوب مي‌شود.
 
وي تصريح كرد: رشد و گسترش علوم و معارف اسلامي در سطح جهان مرهون انقلاب اسلامي، مجاهدت امام راحل(ره) و خون پاك شهيدان است.
 
استاد حوزه علميه قم بر تبليغ معارف اسلام ناب و آموزه هاي ديني در جامعه تأكيد كرد و گفت: امروز مسئولان در هر پست و مقامي كه هستند بايد به گونه اي خدمتگزار مردم باشند كه آحاد جامعه حلاوت اسلاميت و نعمت نظام اسلامي را درك كنند.
 
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين يعقوب نژاد رييس مركز اطلاعات و مدارك اسلامي با اشاره به سير مديريت دانش در دنيا به فعاليت هاي اين مركز اشاره و اظهار داشت :مركزاطلاعات و مدارك اسلامي به صورت رسمي كار خود را از سال 84 با هدف ساماندهي و نمايه سازي علوم اسلامي اغاز نمود
 
وي با اشاره به سابقه نمايه سازي در دفتر تبليغات اسلامي بعنوان پيشگام اين امر در كشور ادامه داد:در گذشته در اين مركز بيشتر نمايه سازي مجلات و نشريات و روزنامه ها با توجه به اطلاعات مذهبي صورت مي گرفت و البته در كنار آن به مباحث اجتماعي و سياسي هم پرداخته مي شد و بعد از نمايه سازي بحث اصطلاحنامه ها مطرح شد و علت اصلي سوق به سمت اصطلاحنامه، انسجام بخشيدن به نمايه سازي بود تا موضوعات و اطلاعات از نظم خاصي برخوردار شود.
 
وي افزود: با كنكاش هايي كه در زمينه نحوه تدوين اصطلاحنامه ها انجام داديم متوجه شديم در زبان فارسي اصطلاحنامه اي وجود ندارد و اگر هم باشد ترجمه اي هستند كه به حوزه دين ارتباطي ندارند.
 
حجت الاسلام والمسلمين يعقوب نژاد اضافه كرد: ابتدا كار را در حوزه هايي آغاز كرديم كه مي دانستيم كسي در اين حوزه ها فعاليتي نكرده و بالطبع ادعايي نيز نمي تواند داشته باشد و به همين دليل به سراغ «علوم قرآن»رفتيم كه اين كار در سال 76 در يك جلد و با بيش از 4000 اصطلاح با مراجعه به 200 منبع منتشر شد و اولين اثر مركز بشمار مي رود.
 
وي افزود: از ديگر اصطلاحنامه ها مي توان به «فلسفه اسلامي» در 2جلد با حدود 21000 اصطلاح، «اصطلاحنامه اصول فقه» در يك جلد با 5000 اصطلاح، «اصطلاحنامه منطق» در يك جلد با 4000 اصطلاح، «اصطلاحنامه كلام اسلامي» در دو جلد با 15000 اصطلاح، «اصطلاحنامه اخلاق» با 5000 اصطلاح اشاره كرد و هم اكنون در بازار تحقيق و پژوهش موجود است و در اختيار محققان و كساني است كه مي خواهند در باب نمايه سازي از اين ابزار استفاده كنند.
 
رئيس مركز اطلاعات و مدارك اسلامي، در بخش ديگري از صحبت هاي خود به موضوع فرهنگنامه ها پرداخت: فعاليت دوم مركز، فرهنگنامه ها است و در اين خصوص لازم است بگويم، در تدوين اصطلاحنامه ها بايد يك برگه مستند از اصطلاح وجود داشته باشد تا روابطي كه به تصويب شوراي علمي اصطلاحنامه مي رسد در آن درج شود.
 
حجت الاسلام يعقوب نژاد اضافه كرد: بنابراين در راستاي اصطلاحنامه ها، فرهنگنامه ها هم آماده خواهد شد و با اين كار، با يكي از مشكلات فرهنگنامه نويسي كه انتخاب مدخل ها و پرونده مدخل ها بود، روبرو نشديم و چون اين مشكل با وجود اصطلاحنامه قابل حل بود و ما هر مرحله را آماده داشتيم يعني علاوه بر مدخل ها هم آدرس ها در اختيارمان بود و هم به صورت تفكيك شده جاي متن ها مشخص شده بود.
 
وي خاطرنشان كرد: يكي از اين فرهنگنامه ها و اولين فرهنگنامه مركز كه از كار هاي فاخر مركز اطلاعات و مدارك اسلامي بشمار مي آيد و در نمايشگاه هم مورد عنايت مقام معظم رهبري قرار گرفت، «فرهنگنامه اصول فقه» است كه در روز سوم نمايشگاه، تيراژ اول آن به اتمام رسيد.
 
رييس مركز اطلاعات و مدارك اسلامي ادامه داد: اين فرهنگنامه شامل 6000 مدخل است كه 3000 مدخل از آن، مدخل اصلي است و بقيه مدخل هاي ارجاعي را تشكيل مي دهند.
 
وي تصريح كرد: فعاليت بعدي مجموعه كه براي كاربردي شدن اصطلاحنامه ها لازم و ضروري است «نمايه سازي» است و تا كنون در اصول فقه، علوم قرآني، كلام اسلامي، منابع هسته، شناسايي و نمايه سازي شده است. حجت الاسلام يعقوب نژاد در پايان خاطرنشان كرد: يكي ديگر از فعاليت هاي مركز، «فهرستنويسي الكترونيكي» كتابهاست به اين صورت كه تمام اطلاعات موجود در كتاب به صورت الكترونيكي وارد سيستم مي شود.
 
حجت السلام و المسلمين حسن زاده عضو هيات علمي مركز نيز در اين ديدار به ارايه گزارشي از پايگاه تخصصي اصول فقه پرداخت.
 
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 3651
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما