منو
تبليغات



 


آیین نامه آموزش و تهذیب

مجموعه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها
(شامل دستورالعمل‌های آموزشی، پژوهشی، مالی، انضباطی)
مؤسسهٔ آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)
وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 

دیباچه
قال علی(ع): «أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم...»
تلاش برای ایجاد فضاها و عرصه‌های مطلوب علم‌آموزی در سطوح عالی علمی، خدمتی است به پویندگان راه علم‌آموزی که از همان ابتدای تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، به آن توجه شده است و امروز با گذشت بیش از دو دهه تلاش و احساس مسئولیّت در قبال طلاب و فضلای حوزهٔ علمیّهٔ اصفهان، این سند افتخاری است که با ارتقاء رتبه علمی، معاونت آموزش دفتر موفق به کسب مجوز تأسیس مؤسسهٔ آموزشی تخصصی از سوی شورای گسترش حوزه‌های علمیّه شده است. برپایی رشته‌های علمی که در آن‌ها مکتب نورانی اهل‌بیت معرفی و ترویج می‌شود از افتخارات مجموعهٔ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و مؤسسهٔ آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) است که امیدواریم مورد توجه خداوند قادر متعال قرار گیرد انشاء‌الله.
با توجه به اینکه قانون، پیوند دهندهٔ لایه‌های گوناگون جامعه است ونقش و جایگاه مهمی در جامعه ایفا می‌کند، مجموعه‌های آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند قوانین و مقررات خاص خودشان هستند. بدین منظور کتاب مجموعه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) شامل دستورالعمل‌های آموزشی، پژوهشی، مالی و انضباطی در راستای ارتقاء آیین‌نامه قبلی تدوین و در شورای آموزش این مؤسسه به تصویب رسید و برای اجرا به بخش‌های مختلف مؤسسه ابلاغ شد.
امید است با تلاش همکاران محترم در اجرای این دستورالعمل‌ها، گام‌های مؤثر و مفیدتری در راستای خدمت به طلاب و روحانیون محترم برداشته شود انشاءالله.
عبدالرسول احمدیان
رییس مؤسسهٔ آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)
 
معرفی مؤسسهٔ آموزش عالی حوزوی علامهٔ مجلسی(ره)
مؤسسهٔ آموزش عالی حوزوی علامهٔ مجلسی(ره)، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با مجوز رسمی شورای عالی حوزه‌های علمیّه کشور در سال 1391 تأسیس و اهداف زیر را پیگیری می‌نماید:
1. شناخت مستمر مخاطبان و بازیابی نیازها و معضلات فرهنگی و دینی نظام و اقشار جامعه برای هدفمندی و کارآمدسازی آموزش‌ها و پژوهش‌های دینی؛
2. ارائهٔ آموزش‌های موردنیاز برای تربیت فضلا در عرصهٔ تبلیغات ‌اسلامی و فعالیت‌های ‌پژوهشی دینی؛
3. نظریه‌پردازی و اندیشه‌سازی در عرصهٔ علوم و معارف اسلامی به‌منظور تأمین نیازهای فکری‌ـ‌دینی جهان معاصر؛
4. حمایت و ارائهٔ تسهیلات زیرساختی مالی در موارد لزوم برای فعالیت‌های تبلیغی، آموزشی و پژوهشی درحوزهٔ فرهنگ دینی؛
5. ارتقاء و توسعهٔ تحصیلات عالی تخصصی حوزوی با تأکید بر پژوهش‌محوری؛
6. تربیت محققان، مدرسان و متخصصان صالح با توجه به نیازمندی‌های دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر مراکز حوزوی، دانشگاهی و طبقات اجتماعی مختلف کشور.
الف) رسالت
مؤسسه، نهادی حوزوی آموزشی است که با توجه به نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی، نقش واسط فعّال میان حوزه‌های علمیّه را به‌عهده دارد و رسالت اصلی خود را توسعه و تکمیل ظرفیت‌های آموزش‌های رسمی حوزه در راستای تعمیق و گسترش دانش و معرفت اسلامی و تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی قرار داده است.
ب) مخاطبان
طلاب و روحانیون و نخبگان حوزه، مبلغان، محققان، مدرسان، مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگ دینی، خانواده‌های طلاب و روحانیون، مخاطبان اصلی این مؤسسه هستند.
ج) عرصهٔ فعالیّت
عرصهٔ فعالیّت مؤسسه، علوم و معارف اسلامی، علوم انسانی مرتبط، فنون و دانش‌های تخصصی مهارتی کاربردی است.
د) سیاست‌ها
1. فعالیّت در راستای جذب نخبگان حوزوی؛
2. استانداردسازی و رسمیّت‌بخشی به فعالیّت‌های موفق و مورد نیاز مطابق با مأموریت‌ها؛
3. توسعهٔ فعالیّت‌های علمی بین‌رشته‌ای، کاربردی و مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات مکرر و صریح ایشان مبنی بر بازنگری و بومی‌سازی رشته‌های علوم انسانی؛
4. آزادسازی ظرفیّت سازمانی با بازسازی ساختار سازمانی و نیروی انسانی و تعامل و ارتباط علمی با سایر مراکز معتبر علمی کشور؛
5. ورود به حوزه‌های دارای مزیت نسبی و همسو با اهداف و مأموریت‌ها و عدم ورود در حوزه‌های کم بازده و حیطه‌های دارای متولی توانمند و دارای مزیت‌های پایدار؛
6. پرهیز از سطحی‌نگری، بسط و تعمیق نگاه روشمند و حفظ استانداردهای علمی حوزوی و در اولویت قراردادن گرایش‌های تخصصی‌تر و تحصیلات تکمیلی در آموزش‌های حوزوی.
 
فصل اوّل: کلیات و کلید واژه‌ها
دوره‌های آموزشی: دوره‌هایی که شامل تعداد معینی واحد درسی هستند و طلبه باید در یک مقطع زمانی معین از طریق سیستم آموزشی در کلاس‌ها شرکت نموده و مطابق ضوابط آیین‌نامه، دوره را با موفقیت به اتمام برساند.
دفتر: دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیه قم، شعبهٔ اصفهان که در این آیین‌نامه به‌اختصار، «دفتر» نامیده می‌شود.
مؤسسه: مؤسسهٔ آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) با مجوز تأسیس از شورای گسترش حوزه‌های علمیّه به شمارهٔ 374مورخ 22/1/91 که در این آیین‌نامه به‌اختصار «مؤسسه» نامیده می‌شود.
اهداف دفتر تبلیغات اسلامی: تبیین و گسترش باورها، بینش‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعهٔ دانش و معرفت اسلامی.
مأموریت‌های دفتر: مسائل و موضوعاتی که از سوی هیئت امنای دفتر، تصویب و تأیید شده است. فعالیّت‌ها و برنامه‌های دفتر در راستای حل این مسائل و پرداختن به محورهای آن، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.
دورهٔ رسمی: دوره‌های آموزش عالی رسمی، دارای برنامه مصوب وزارت علوم یا شورای عالی حوزه است و پذیرش آن از طریق آزمون سراسری انجام میگیرد و به فارغ‌التحصیلان مدرک رسمی حوزوی یا دانشگاهی اعطا می‌شود. دوره‌های یادشده با همکاری حوزههای علمیّه و دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام نور و جامع علمی کاربردی اجرا می‌شود که به دانش‌آموختگان، مدرک سطح یک، سطح دو، سطح سه و سطح چهار در حوزه و  کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در دانشگاه اعطا میشود.
دورهٔ کاربردی: دوره‌های غیررسمی که به‌منظور افزایش مهارت‌های پژوهشی، تبلیغی یا ارتقاء دانش تخصصی طراحی شده‌اند و محتوای دوره، منطبق با سرفصل‌های دوره‌های رسمی نیست و به‌عنوان دورهٔ کوتاه‌مدت مدنظر گرفته می‌شود که پس از گذراندن این دوره، به طلبه مدرک داخلی مؤسسه اعطا می‌شود.
گواهی احراز طلبگی: گواهی اشتغال به تحصیل طلبه که از سوی مرکز مدیریت حوزهٔ علمیّه یا یکی از مدارس علمیّه صادر میشود و شامل نامه یا کارت طلبگی مرکز مدیریت یا کارت مرکز خدمات حوزه علمیّه است.
ضمانت‌های مالی: سند مالی یا تعهد کتبی رسمی که طلبه برای تضمین رعایت آیین‌نامه آموزشی انضباطی مؤسسه و تعهدات خاص هر دوره نزد مؤسسه می‌سپارد.
شورای علمی گروه: شورایی متشکل از مدیر گروه و تعدادی از استادان هیئت علمی یا مدعو که به‌منظور بررسی محتوای علمی دوره‌های آموزشی یا مباحث علمی مرتبط با گروه و دوره‌ها تشکیل می‌شود.
درس نظری: درسی که در کلاس ارائه می‌شود. به ازاء هر واحد نظری، یک ساعت درس شامل 45 دقیقه کلاس و 15 دقیقه استراحت در نظر گرفته می‌شود.
درس عملی: درسی که در کارگاه، آزمایشگاه یا به‌صورت مهارتی ارائه می‌شود. تعداد ساعت دروس عملی متفاوت و از 2 ساعت تا 5 ساعت (بر طبق سرفصل) در نظر گرفته می‌شود.
درس مطالعاتی: درسی که بدون نیاز به حضور در کلاس ارائه می‌شود.
 
فصل دوم: دوره‌های آموزشی
1) دورهٔ آموزشی در مؤسسه، دوره‌ای در یکی از رشته‌های علوم اسلامی یا علوم انسانی است که واحدهای درسی آن به‌صورت نظری و عملی برگزار می‌شود. این دوره‌ها در راستای اهداف و مأموریت‌های دفتر و حمایت‌های علمی و معنوی طلاب برگزار شده و طلبه پس از پذیرش، می‌تواند در این دوره‌ها شرکت کند.
2) طلاب به لحاظ مقررات آموزشی و انضباطی در دوره‌ها، تابع آیین‌نامه وضع‌شده در مؤسسه و آیین‌نامهٔ خاص هر دوره هستند.
3) مشخصات تمام دوره‌های آموزشی (اعم از عنوان دوره، تعداد کل واحد، شرایط فارغ‌التحصیلی و...) که فاقد مدرک رسمی است، در شورای آموزش تصویب و در نرم‌افزار جامع آموزش ثبت می‌گردد.
4) تا زمانی که طلبه در مؤسسه مشغول به تحصیل باشد، در صورت عدم تضاد با سایر بندهای آموزشی و انضباطی آییننامه، میتواند از تمام مزایایی که مؤسسه به طلاب ارائه مینماید، اعم از گواهی اشتغال به تحصیل و... برخوردار شود.
تبصره1: صدور مدرک پایانی در دوره‌های کاربردی از طریق مؤسسه صورت می‌پذیرد و در دوره‌های رسمی، حوزهٔ علمیّه یا مرکزی که مجوز رسمی اعطای مدرک را دارد، به فارغ‌التحصیلان مدرک اعطا می‌کند.
تبصره2: طلاب دوره‌های رسمی علاوه بر رعایت مقررات مؤسسه، موظف هستند آیین‌نامه مرکز صادرکنندهٔ مدرک را نیز رعایت کنند.
 
فصل سوم: نظام آموزشی
1) آموزش در دوره‌های مؤسسه، مبتنی بر نظام واحدی است و ارزش هر درس با تعداد واحدهای آن درس سنجیده می‌شود و قبولی یا عدم قبولی طلبه در یک درس به همان درس محدود است. هر واحد درسی، مقدار یا میزان درسی است که مفاد و محتوای آن به‌صورت نظری 16 ساعت و به‌صورت عملی یا مطالعاتی 32 ساعت در طول یک نیم‌سال تحصیلی محاسبه می‌شود. در صورتی که تعداد جلسات برگزارشده برای ارائهٔ محتوای یک مادهٔ درسی به‌سبب تعطیلات رسمی، به‌گونه‌ای باشد که درسی را با مشکل مواجه سازد، معاونت آموزش موظف است جلسات جبرانی برگزار کند.
تبصره1: در دروس یا دوره‌هایی که تعداد جلسات آن در سرفصل آموزشی آن دوره متفاوت است، باید همان تعداد جلسه را در طول یک نیم‌سال ارائه داده و آن را بر اساس واحد، محاسبه و ارائه نمایند.
2) هر سال تحصیلی مرکب از دو نیم‌سال تحصیلی و در صورت لزوم یک دوره تابستانی است و هر نیم‌سال تحصیلی شامل 16 هفته و هر دورهٔ تابستانی شامل 8 هفته آموزش است.
تبصره2: تعداد واحدهای قابل ارائه در دورهٔ تابستانی، حداکثر 8 واحد درسی خواهد بود.
تبصره3: دورهٔ تابستانی به‌عنوان نیم‌سال تحصیلی حساب نمی‌شود. نمرات دروسی که طلبه در دورهٔ تابستانی می‌گذراند، فقط در محاسبهٔ میانگین کل نمرات طلبه محاسبه می‌شود.
تبصره4: در صورتی که تعداد جلسات برگزارشده در یک ماده درسی به‌سبب پدیدآمدن مشکل از سوی مؤسسه یا استاد، کمتر از نصف حد نصاب لازم باشد، معاونت آموزش موظف است استاد دیگری را برای ادامه درس، انتخاب و دعوت نماید، در غیر این صورت آن مادهٔ درسی نیمه‌تمام تلقی شده و به تشخیص مدیر گروه باید آن درس در نیم‌سال تحصیلی بعدی ادامه یابد یا مجدداً ارائه شود.
3) کارگاه‌ها و نشست‌ها، متناسب با نیازهای طلاب، در هر زمانی برگزار می‌شوند، به شرط آنکه نظام آموزشی ترمی را برهم نزنند.
4) دروس تک‌درس با پیشنهاد مدیر گروه به معاون آموزش و تأیید رئیس مؤسسه اجرا می‌شوند.
5) تعیین ترتیب دروس، روش تدریس، جابه‌جا کردن ریز مواد در یک درس و انتخاب منابع، مشروط به رعایت ضوابط هر دوره  بر عهدهٔ مدیر گروها است.
 
فصل چهارم: ثبت‌نام و انتخاب واحد
1) داوطلبان شرکت در دوره‌های آموزشی مؤسسه باید در زمان اعلام‌شده از سوی مؤسسه اقدام به نام‌نویسی اوّلیه نموده و در آزمون‌های ورودی و مصاحبه شرکت نمایند.
2) همهٔ پذیرفته‌شدگان نهایی، موظفند در زمان اعلام‌شده از سوی مؤسسه برای ثبت‌نام نهایی و انتخاب واحد به دفتر آموزش مراجعه نمایند.
3) ثبت‌نام در هر دوره آموزشی به‌منزله پذیرش تمام شرایط عمومی و اختصاصی مربوط به آن دوره است.
4) شرایط ثبت‌نام و ورود به دوره‌های آموزشی مؤسسه:
الف. مجازبودن به تحصیل از نظر قوانین و مقررات کشور؛
ب. داشتن گواهینامهٔ پایان دوره مورد تأیید شورای عالی حوزه (برای آموزش‌های حوزوی) یا وزارت علوم (مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛
ت. پذیرفته‌شدن در آزمون ورودی و مصاحبه؛
ث. سپردن تعهد خدمت بر اساس ضوابط و قوانین آموزش رایگان یا پرداخت شهریه مطابق تعرفه و مقرراتی که از طریق مراجع ذی‌ربط صادر می‌شود.
تبصره1: در دوره‌های داخلی مؤسسه مطابق شرایط همان دوره عمل می‌شود.
5) همهٔ پذیرفته‌شدگان نهایی موظف به تشکیل پرونده آموزشی هستند. مدارک لازم برای تشکیل پرونده به شرح زیر است:
الف. تکمیل فرم ثبت‌نام (حاوی اطلاعات شخصی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی طلبه)؛
ب. دو قطعه عکس 4*3؛
ت. رونوشت کارت ملی؛
ث. گواهی تحصیلی یا ارائه تصویر کارت طلبگی؛
ج. سپردن تعهد یا ضمانت‌های لازم مختص هر دوره؛
چ. رونوشت صفحه اوّل دفترچه حساب قرض‌الحسنه دفتر؛
ح. در صورت نیاز، مدرک مختص مورد نیاز هر دوره.
تبصره2: ثبت‌نام به شرط کامل‌بودن مدارک امکان‌پذیر است.
تبصره3: در صورتی که ثبت‌نام به‌صورت مجازی و از طریق سامانهٔ آموزش انجام شود، مدارک به‌صورت حضوری یا بارگذاری در سایت، به مسئولان ثبت‌نام ارائه می‌شود.
تبصره4: تصاویر مدارک اعم از کاغذی یا الکترونیکی، باید توسط کارشناس آموزش با اصل آن تطبیق و تأیید گردد.
6) پس از ثبت‌نام، به هر طلبه در هر رشته آموزشی، یک کد طلبگی ارائه می‌شود که در تمامی مراحل تحصیل، طلبه با این کد شناخته می‌شود.
7) کد تحصیلی طلبه به ترتیبِ ارقام از چپ به راست، بیان‌گر سال و نیم‌سال ورود، جنسیّت، مقطع تحصیلی و شماره ردیف طلبه در نرم‌افزار جامع آموزش خواهد بود.
8) واردکردن تمامی اطلاعات پرسنلی و رشتهٔ تحصیلی که طلبه در آن ثبت‌نام کرده و هم‌چنین مشخصات تحصیلی در دانشگاه مبدأ در نرم‌افزار جامع آموزش الزامی است.
9) مؤسسه می‌تواند در ازای ثبت‌نام طلاب در برنامه‌های آموزشی، از ایشان هزینهٔ ثبت‌نام دریافت نماید. تعیین مبلغ ثبت نام به‌عهدهٔ شورای آموزش مؤسسه خواهد بود.
10) همهٔ طلاب موظفند در هر نیم‌سال، در مدت زمانی که توسط مؤسسه اعلام می‌شود، برای ثبت‌نام و انتخاب واحد و ادامه تحصیل به دفتر آموزش مراجعه نمایند.
تبصره 5: اطلاع‌رسانی ثبت‌نام و انتخاب واحد از طریق تابلو و سایت مؤسسه انجام خواهد شد.
تبصره 6: عدم مراجعه بدون عذر موجّه یا عدم رعایت آیین‌نامه پس از ثبت‌نام، موجب محرومیّت از همان نیم‌سال و عدم مراجعه در دو نیم‌سال به‌منزله انصراف از تحصیل محسوب می‌شود.
تبصره 7: در صورت تأخیر با عذر موجه، طلبه حق انتخاب واحد و ادامه تحصیل را در آن نیم‌سال ندارد؛ ولی آن نیم‌سال جزء مدت مجاز تحصیل وی محسوب می‌شود.
تبصره 8: طلبه موظف است عذر موجه خود را در عدم نام‌نویسی، با دلایل مستند به‌طور مکتوب در اوّلین ماه بعد از آغاز هر نیم‌سال تحصیلی به معاونت آموزش مؤسسه اطلاع دهد.
تبصره 9: عدم مراجعه برای نام‌نویسی در نخستین نیم‌سال تحصیلی پس از اعلام نتایج آزمون، انصراف از تحصیل تلقی می‌شود.
11) وضعیت طلبه در نرم‌افزار جامع آموزش با توجه به نحوهٔ قطع ارتباط وی با مؤسسه تعریف و غیر فعّال می‌شود. گونه‌های مختلف قطع ارتباط عبارتند از:
اخراج: به دلایل زیر، طلبه نمی‌تواند در دورهٔ آموزشی مؤسسه ادامه تحصیل دهد و اخراجی محسوب می‌شود:
1. عدم رعایت قوانین آموزشی دوره و بررسی و رأی شورای آموزش به اخراج؛
2. عدم رعایت قوانین انضباطی مؤسسه و رأی کمیسیون انضباطی به اخراج؛
3. ابلاغ از سوی مراجع ذی‌صلاح مبنی بر ممانعت از تحصیل.
اتمام مهمانی: در صورتی که طلبه از مرکز دیگری به مؤسسه معرفی و یک یا چند درس خود را به‌صورت مهمان در مؤسسه گذرانده و به پایان رسانده باشد.
انتقال: در صورتی که پرونده علمی آموزشی طلبه از مؤسسه به مرکز علمی دیگری انتقال یابد.
انصراف: در صورتی که طلبه به‌صورت کتبی انصراف خود را از شرکت در دوره و ادامه تحصیل اعلام نماید و مراحل تسویه‌حساب با مؤسسه را طی نماید.
تعلیق: در صورتی که طلبه برای مدت زمان مشخص با تصویب شورای آموزش از ادامه تحصیل محروم شود. مدت سنوات محرومیت جزء مدت مجاز تحصیل محسوب می‌شود.
عدم مراجعه: در صورتی که طلبه در نیم‌سال دوم و بالاتر باشد و در زمان مقرر برای ثبت‌نام و انتخاب واحد مراجعه نکند.
فارغ‌التحصیل: در صورتی که طلبه تمام دروس یک دوره را با موفقیت به پایان رسانده باشد و مراحل تسویه‌حساب با مؤسسه را طی نماید.
مرخصی: در صورتی که طلبه با هماهنگی قبلی با معاون آموزش مؤسسه به صورت کتبی، در حد مجاز درج‌شده در دوره آموزشی اقدام به أخذ مرخصی نموده باشد.
حذف دوره: در صورتی که به هر دلیل امکان برگزاری دوره در مؤسسه فراهم نگردد و دوره برگزار نشود.
12) طلبه در یک زمان حق نام‌نویسی و ادامه تحصیل در بیش از یک رشته و در هر رشته بیش از یک گرایش در یک یا چند مرکز آموزشی را نخواهد داشت و در صورت تخلف، از ادامه تحصیل در یکی از رشته‌های انتخابی، محروم و سوابق تحصیلی وی باطل اعلام می‌شود. طلبه در این حال موظف است تمام هزینه‌های مربوط به رشتهٔ حذف‌شده را مطابق تعرفه‌های تعیین‌شده به مؤسسه بپردازد.
تبصره10: موارد زیر شامل این ماده نیست:
 تحصیل هم‌زمان طلاب در حوزه علمیّه و مؤسسه؛
 تحصیل هم‌زمان طلاب در دوره‌های کاربردی دفتر؛

فصل پنجم:
واحدهای درسی و طول مدت تحصیل
1) تعداد واحدهای درسی لازم برای گذراندن دوره‌های آموزشی، در دوره‌های رسمی بنا بر مصوبهٔ وزارت علوم یا شورای عالی حوزه علمیّه و در دوره‌های کاربردی متناسب با هر دوره توسط شورای آموزش مؤسسه تعریف و تصویب می‌شود.
2) هر طلبه می‌تواند در هر نیم‌سال تحصیلی، حداکثر 18 واحد درسی را انتخاب کند.
تبصره1: در دوره‌های کارشناسی، اگر طلبه‌ای در یک نیم‌سال میانگین کل نمراتش حداقل 17 باشد، می‌تواند با نظر معاون آموزش در نیم‌سال بعد حداکثر تا 24 واحد درسی را انتخاب کند .
تبصره2: حداقل واحد درسی هر دوره جزء شرایط اختصاصی آن دوره است.
تبصره3: در آخرین نیم‌سال تحصیلی، طلبه از رعایت شرط یادشده (حداقل واحد)، معاف است.
تبصره4: در دوره‌های بالاتر از 30 واحد، در صورتی که طلبه برای فارغ‌التحصیل‌شدن، فقط 2 واحد درسیِ باقیمانده داشته باشد با موافقت مدیر گروه و تا چهار واحد باقیمانده با تصویب شورای علمی گروه و هماهنگی با استاد مربوط می‌تواند امتحان آن درس را در طول نیم‌سال از طریق معرّفی به استاد بگذراند.
تبصره5 : در دوره‌های رسمی که اجازه این کار به مؤسسه داده نشده باشد، مرجع تعیین‌کننده موارد بالا، مرکزی است که مجاز به تعریف این موارد باشد.
3) چنانچه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در یک ماده درسی کمتر از حد نصاب لازم برای تشکیل کلاس باشد، کلاس مدنظر برگزار نخواهد شد و ثبت‌نام تا رسیدن به حد نصاب ادامه خواهد داشت.
تبصره 6: حد نصاب لازم برای تشکیل هر کلاس منوط به همان کلاس و شرایط آن است.
تبصره 7: چنانچه تا دو هفته پس از آغاز نیم‌سال تحصیلی، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان به حد نصاب نرسد، آن درس در آن نیم‌سال برگزار نخواهد شد و به نیم‌سال بعدی موکول خواهد شد.
 
فصل ششم: پذیرش واحدهای درسی
1) پذیرش دروس از مراکز آموزش حوزوی یا غیر حوزوی، فقط برای عدم شرکت در کلاس مربوطه، با رعایت شرایط زیر مجاز است:
الف. مرکز آموزش قبلی از نظر مقطع تحصیلی همخوان و کارنامه تحصیلی طلبه، مورد تأیید شورای علمی گروه ‌باشد؛
ب. کمیت و محتوای آموزشی دروس گذرانده‌شدهٔ طلبه، با دروس این دوره به تشخیص شورای علمی آن گروه، مشترک باشد؛
ت. نمرهٔ هر یک از دروس کمتر از 12 نباشد؛
ث. تأیید استاد مبنی بر جواز عدم حضور طلبه در کلاس.
2) پذیرش نمره دروسی که طلبه آن‌ها را در دیگر مراکز آموزشی گذرانده است با احراز شرایط زیر، قابل قبول است:
الف. مرکز آموزش قبلی و کارنامه تحصیلی طلبه مورد تأیید شورای علمی گروه ‌باشد؛
ب. محتوای آموزشی دروس گذرانده‌شدهٔ طلبه با دروس این دوره به تشخیص شورای علمی آن گروه، اشتراک محتوایی داشته باشد؛
ت. نمرهٔ هر یک از دروس کمتر از 14 نباشد؛
ث. تعداد واحد هر دو درس مطابقت داشته باشد؛
چ. از زمان گذراندن درس، بیش از دو سال نگذشته باشد؛
خ. مقطع درسی، با مقطع دوره جاری هم‌خوان باشد.
تبصره1: در بعضی از دوره‌ها، مانند زبان‌های خارجی به تشخیص مدیر گروه، بعد از امتحان تعیین سطح، نمره مذکور تأیید و قبول می‌شود.
 
فصل هفتم: ارزیابی تحصیلی
1) ارزیابی تحصیلی طلبه در هر درس بر اساس میزان حضور و فعالیّت در کلاس، تحقیق درسی و نتیجهٔ امتحان پایان نیم‌سال تحصیلی انجام می‌شود و استاد هر درس، مرجع ارزیابی طلبه در آن درس است.
تبصره1: در دوره‌هایی که به‌صورت مشترک با مراکز دیگر برگزار می‌شود، تعیین مرجع ارزیابی به عهده مرکز صادرکنندهٔ مدرک است.
2) نمره نهایی طلبه قبل از ثبت در نرم‌افزار جامع، باید به امضای استاد، مدیر گروه و معاون آموزش مؤسسه برسد. در غیر این صورت از اعتبار برخوردار نخواهد بود.
3) نمرات طلبه در هر درس به‌صورت عددی، بین صفر تا بیست تعیین می‌شود.
تبصره2: در دوره‌های زبان خارجی، ملاک ارزشیابی بین صفر تا صد خواهد بود.
4) حداقل نمرهٔ قبولی در هر درس نظری 12 و در دروس عملی 14 است؛ بر این اساس، در صورتی که طلبه نتواند نمرهٔ قبولی را کسب نماید، ملزم به انتخاب واحد و شرکت مجدد در کلاس و امتحان آن درس برای نوبت دوم، و در نوبت سوم با تشخیص مدیر گروه، و پس از آن با تشخیص شورای آموزش، موظف به شرکت مجدد در کلاس و امتحان آن درس است.
تبصره3: حداقل نمرهٔ قبولی در برخی دروس دوره‌ها، متناسب با ملاک ارزشیابی آن دوره قابل تغییر است.
تبصره4: نمرات تمام دروس اعم از قبولی یا مردودی در کارنامهٔ طلبه ثبت و برای محاسبهٔ میانگین، فقط نمرات دروس تخصصی منظور می‌شود.
تبصره5: اگر طلبه‌ای در یک درس اختیاری مردود شد، در صورت تمایل می‌تواند به‌جای آن درس از جدول درس انتخابی در برنامهٔ مصوب، درس دیگری را انتخاب کند.
تبصره6: چنانچه طلبه در یک ترم در سه ماده درسی یا هشت واحد آموزشی نمرهٔ کمتر از 12 کسب کند، ادامهٔ تحصیل وی منوط به نظر شورای آموزش، امکان‌پذیر است.
5) در پایان هر نیم‌سال تحصیلی و نیز در پایان دوره تحصیلی، میانگین نمرات طلبه در کارنامهٔ آموزشی درج می‌شود. برای محاسبهٔ میانگین نمرات، تعداد واحدهای هر درس در نمرهٔ آن درس ضرب می‌شود و مجموع حاصل‌ضرب‌ها، بر تعداد کل واحدهای أخذشده اعم از قبولی و ردی تقسیم می‌شود.
6) میانگین نمرات طلبه (اعمّ از قبولی و ردّی) در تمام نیم‌سال‌های تحصیلی نباید کمتر از 14 باشد، در غیر این صورت نام‌نویسی طلبه در نیم‌سال بعد به‌صورت مشروط خواهد بود که این امر باید به اطّلاع او رسانده شود.
7) طلبهٔ مشروط، در نیم‌سال بعد نمی‌تواند بیش از سه‌چهارم واحدهای ارائه‌شده را انتخاب نماید، مگر اینکه نیم‌سال آخر سال تحصیلی او باشد.
8) در صورتی که میانگین نمرات طلبه در دو نیم‌سال متوالی یا سه نیم‌سال متناوب، کمتر از 14 باشد، در هر مرحله‌ای که باشد از ادامه تحصیل محروم می‌شود.
تبصره7: کارنامهٔ تحصیلی طلبه‌ای که به‌سبب مشروطیّت از ادامه تحصیل محروم شده، در صورتی که در یکی از دوره‌های دیگر پذیرش شود که سر فصل آن دروس مشترک است، معتبر و قابل استفاده است و صدور کارنامهٔ تحصیلی برای سایر مراکز با ذکر قید «محرومیت از تحصیل» در کارنامه امکان‌پذیر خواهد بود.
تبصره8: مؤسسه موظف است موضوع مشروط‌بودن طلبه را هر بار به‌صورت کتبی به وی اطلاع دهد و یک نسخه از آن را در پروندهٔ طلبه ضبط نماید. با این وصف، قصور در اخطار به وی از طرف مؤسسه یا اظهار بیاطلاعی طلبه از این امر، مانعی در اجرای مقررات نخواهد بود.
 
فصل هشتم: حذف و اضافه و مرخصی اضطراری
1) طلبه می‌تواند در هر نیم‌سال تحصیلی، فقط در مهلتی کمتر از دو هفته پس از شروع نیم‌سال، حداکثر دو درس دیگر را اضافه یا حذف نماید، مشروط بر آنکه تعداد واحدهای انتخابی وی از حداکثر و حداقل مجاز تجاوز ننماید.
2) در صورت اضطرار، طلبه می‌تواند تا 5 هفته مانده به پایان نیم‌سال تحصیلی، فقط یکی از درس‌های خود را با تأیید شورای علمی گروه حذف نماید، مشروط بر اینکه اولاً، غیبت طلبه در آن درس بیش از سه‌شانزدهم مجموع ساعات آن درس نباشد و ثانیاً، تعداد واحد‌های باقیمانده وی، از حداقل مجاز کمتر نباشد.
3) هر طلبه در طول دوره تحصیلی در صورت ضرورت، با تشخیص و تأیید شورای علمی گروه می‌تواند حداکثر دو نیم‌سال متوالی یا متناوب از مرخصی اضطراری استفاده کند و مدت یادشده جزء حداکثر مجاز تحصیل طلبه محسوب خواهد شد.
4) طلبه‌ای که قصد انصراف از تحصیل دارد، باید درخواست انصراف خود را شخصاً به معاونت آموزش مؤسسه تسلیم نماید. این طلبه مجاز است فقط برای یک‌بار در فاصلهٔ یک ماه از تاریخ درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد. پس از انقضای این مهلت، حکم انصراف از تحصیل وی صادر می‌شود و طلبه پس از آن حق ادامه تحصیل در آن دوره را ندارد.
تبصره1: طلبه‌ای که از تحصیل انصراف داده است، موظف است به تمام تعهداتی که در دوران تحصیل سپرده است، عمل کند.
تبصره2: تحصیل مجدد طلبهٔ منصرف از تحصیل موکول به شرکت و قبولی در آزمون ورودی بر اساس ضوابط مربوط است.
 
فصل نهم: حضور و غیاب
1) حضور طلبه در تمام برنامه‌های آموزشی اعم از جلسات درسی، امتحانات، افتتاحیه و اختتامیه الزامی است. تمام کارگاه‌ها، نشست‌ها و اردوهایی که از سوی گروه یا مقام بالاتر الزامی اعلام می‌شود، مشمول این بند است.
تبصره1: تشخیص ضرورت برنامه‌های فرهنگی به‌عهدهٔ معاون آموزش است.
2) ساعات غیبت طلبه در هر درس نباید از سه‌شانزدهم مجموع ساعات آن درس تجاوز کند که در این صورت نمرهٔ طلبه در آن درس صفر در نظر گرفته می‌‌شود.
تبصره2: غیبت در نشست‌های درسی آموزشی، جزء حداکثر غیبت‌های مجاز هر درس محسوب می‌شود.
تبصره3: در برخی دوره‌ها مطابق با آیین‌نامه آن دوره، امکان تقلیل سه‌شانزدهم وجود دارد.
تبصره4: در صورتی که غیبت طلبه در هر درس بیش از سه‌شانزدهم باشد، ولی غیبت‌های وی موجّه تشخیص داده شود، آن درس حذف می‌شود.
تبصره5: چنانچه طلبه در دو هفتهٔ اوّل هر نیم‌سال، درسی را حذف نماید، غیبت‌های آن، در درسِ اضافه‌شده محاسبه خواهد شد.
3)  تأخیر در ورود یا تعجیل در خروج در جلسات درس بیش از ده دقیقه، یک غیبت و هم‌چنین تأخیر کمتر از ده دقیقه در سه جلسه، یک جلسه غیبت محسوب می‌گردد.
4) غیبت غیر موجّه در امتحان هر درس به‌منزلهٔ گرفتن نمره صفر در آن درس است.
تبصره6: در صورت غیبت موجّه، مدیر گروه می‌تواند با هماهنگی استاد مربوط، حداکثر تا یک هفته بعد، امتحان به‌عمل آورد و در صورت عدم امکان، طلبه باید در نیم‌سال بعدی در امتحان آن درس شرکت نماید.
تبصره7: تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودن غیبت در کلاس یا امتحان به‌عهده مدیر گروه و موافقت معاون آموزش است.
5) غیبت در جلسات درس و امتحان در موارد زیر موجّه محسوب می‌شود:
 بیماری خود یا خانواده با ارائهٔ گواهی پزشکی؛
 فوت بستگان درجه یک خود یا همسر حداکثر به‌مدت یک هفته؛
ازدواج حداکثر به‌مدت یک هفته؛
 استفاده از مرخصی برای انجام‌دادن امور تبلیغی با موافقت معاون آموزش صورت می پذیرد؛
 سایر موارد به تشخیص معاون آموزش مؤسسه خواهد بود.
 
فصل دهم: امور پژوهشی
الف) پایان‌نامه‌ها
1) در دوره‌هایی که پایان‌نامه تعریف شده است، طلبه پس از گذراندن دروس و تدوین تحقیق پایانی به دریافت گواهی پایان دوره یا معرفی به مرکز مربوطه برای دریافت دانشنامهٔ تحصیلی یا گواهی نائل می‌گردد.
2) تمام مراحل تدوین پایان‌نامه، طبق آئین‌نامهٔ پایان‌نامه همان دوره در مؤسسه اجرا خواهد شد.
3) در برنامه‌های پژوهشی اعم از پایان‌نامه‌ها و مقالات، فرآیندهای اداری و علمی مرتبط با آن، تابع مجموعه‌ای است که اقدام به صدور مدرک یا گواهی رسمی می‌نماید.
ب) برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی
4) نشست علمی، جلسه‌ای است که در آن حداقل یک استاد یا پژوهشگر به ارائهٔ بحث با موضوعی خاص و مشخص می‌پردازد و به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ می‌گوید.
5) اهداف برگزاری نشست‌های علمی عبارتند از:
1. ارایه مباحث و یافته‌های جدید در حوزه‌های مختلف علوم انسانی با رویکرد اسلامی؛
2. افزایش تبادل اطلاعات علمی؛
3. کمک به رشد و گسترش عرصه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی؛
4. تبیین، نقد و اصلاح داده‌ها و نظریه‌های علمی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی؛
5. تقویت روحیه پژوهش و نقد در طلاب پژوهشگر؛
6. افزایش و ارتقای توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی گروه؛
7. ارتقاء آگاهی‌های علمی طلاب در یک موضوع؛
8. ایجاد زمینه‌های ذهنی و موضوعات تحقیقی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی توسط طلاب.
6) کارگاه، یک برنامهٔ آموزشی فشرده است که با هدف انتقال دانش و کسب مهارت در موضوعی خاص به‌صورت عملی و با مشارکت تعداد محدودی شرکت‌کننده برگزار می‌شود.
7) در راستای ارتباط و تعامل با سایر مراکز حوزوی، طلاب سایر مراکز مجاز به شرکت در برنامه‌های پژوهشی مؤسسه نظیر نشست‌ها، کارگاه‌ها و... هستند؛ البته در صورتی که با سایر ضوابط و مقررات مؤسسه در تضاد نباشد.
8) همهٔ امور علمی نشست‌ها و کارگاه‌ها، اعم از تعیین موضوع، معرفی استاد، تعیین سطح مخاطبین و... به‌عهده گروه علمی برگزارکننده است.
تبصره1: در سایر موارد، پیشنهاد نشست در معاونت پژوهش و با همکاری گروه‌ها بررسی می‌شود و کیفیت اجرای آن توسط معاونت مشخص می‌گردد.
9) صلاحیت و توانایی علمی سخنران نشست و هم‌چنین چکیده و فهرست مباحث باید به تأیید گروه علمی برسد.
10) بیش از نیمی از ساعات برنامه کارگاه باید به شکل عملی اجرا شود.
11) مجری کارگاه موظف است قبل از تسویه‌حساب نهایی، گزارش برگزاری کارگاه و CD یا جزوه آموزشی را به معاونت پژوهش مؤسسه ارائه دهد.
 
فصل یازدهم: آیین‌نامه تشویق طلاب و روحانیون ممتاز
1) طلاب و روحانیون شایسته تشویق:
الف. در دوره‌های رسمی: نفرات اوّل تا سوم هر رشته در پایان هر نیم‌سال تحصیلی که معدل نیم‌سال تحصیلی ایشان کمتر از 17 نباشد.
ب. در دوره‌های زبان خارجی: نفرات اوّل تا سوم هر کلاس در پایان هر ترم که نمرهٔ نهایی ایشان کمتر از  90  نباشد.
تبصره1: تشویق زبان‌آموزان در قالب ارائه تخفیف در هزینه ثبت‌نام انجام می‌شود. میزان درصد تشویق نفرات اوّل تا سوم به پیشنهاد معاون آموزش و تأیید رییس مؤسسه مشخص می‌شود.
تبصره2:در دوره‌های زبان خارجی، طلبه‌ای که به طور متوالی در طول 3 ترم حائز رتبه اول شود، در پایان سال تحصیلی به‌طور ویژه تجلیل و تشویق می‌شود.
تبصره3: طلابی که تعداد غیبت ایشان بیش از دوشانزدهم کل دروس ترم باشد، مشمول تشویق نخواهند شد.
تبصره4: در صورتی که تعداد هر کدام از نفرات اوّل تا سوم، بیشتر از یک نفر باشند، به رتبه‌های بعدی تشویق تعلق نمی‌گیرد.
2) این آیین‌نامه مربوط به طلابی است که در حال تحصیل در دوره‌های آموزشی مؤسسه علامه مجلسی(ره) اصفهان باشند.
3) افرادی که به‌طور هم‌زمان در چند دوره آموزشی شرکت می‌کنند، برای هر دوره به‌صورت مجزا تشویق می‌شوند.
4) نحوهٔ تشویق ممتازین در هر نیم‌سال تحصیلی با در نظر گرفتن موافقت‌نامه بودجه و سایر منابع احتمالی به پیشنهاد معاون آموزش و با تأیید رئیس مؤسسه، معین و اعمال می‌گردد.
 
فصل دوازدهم: آیین‌نامه امتحانات
1) برای برگزاری امتحانات پایان هر نیم‌سال تحصیلی، معاون آموزش موظف به تشکیل کمیته امتحانات است.
2) اعضای کمیته امتحانات عبارتند از:
معاون آموزش؛
کارشناس امتحانات؛
کارشناس آموزش؛
مدیران گروه‌های مربوط.
تبصره1: رئیس کمیته امتحانات، معاون آموزش است.
3) اعضای کمیته امتحانات دو هفته قبل از پایان هر نیم‌سال و آغاز امتحانات باید جلسه‌ای تشکیل داده و نسبت به پیگیری امور، اقدامات لازم را انجام دهند.
4) کارشناس برنامه‌ریزی موظف است تاریخ آغاز و پایان امتحانات هر نیم‌سال تحصیلی را در تقویم آموزشی ترم با توجه به امتحانات مرکز مدیریت برادران، اعلام نماید.
5) کارشناس امتحانات موظف است دو هفته قبل از پایان نیم‌سال، برای طراحی سئوالات به استادان اطلاع‌رسانی نماید.
6) استادان باید حداقل یک هفته قبل از هر امتحان، سئوالات امتحانی خود را به‌صورت محرمانه و داخل پاکت به کارشناس امتحانات ارائه نمایند.
7) کارشناس امتحانات موظف به آماده‌سازی سئوالات به تعداد نفرات شرکت‌کننده در آزمون است.
8) کارشناس امتحانات پس از هر امتحان، گزارش جلسه امتحان به همراه برگه‌های سئوالات و پاسخ‌نامه را در پاکت مخصوص قرار داده و برای تصحیح اوراق تحویل استاد دهد.
9) برنامه امتحانی پایان هر نیم‌سال باید ابتدای همان نیم‌سال و هم زمان با انتخاب واحد به اطلاع طلاب رسانده شود.
10) استادان موظف هستند حداکثر دو هفته پس از برگزاری آزمون هر درس، اوراق امتحانی را تصحیح و نسبت به اعلام جواب به همراه تسلیم اوراق به دفتر آموزش اقدام نمایند.
11) در صورتی که استاد پس از دو هفته نتیجه امتحانات را اعلام ننمود، امتیاز منفی در نظرسنجی ایشان درج خواهد شد و پرداخت حق‌التدریس استاد منوط به دریافت نتیجه امتحانات است.
تبصره2: در موارد استثناء، به تشخیص معاون آموزش پرداخت حق‌التدریس استادان، قبل از دریافت نتایج امتحانات قابل پرداخت است.
12) زمان آغاز امتحانات هر نیم‌سال حداقل باید 3 روز تا آخرین روز شرکت در کلاس‌ها فاصله داشته باشد.
13) زمان آغاز هر نیم‌سال باید یک هفته با آخرین امتحان نیم‌سال قبل فاصله داشته باشد.
14) کارشناس آموزش حداکثر تا یک هفته پس از دریافت نتایج امتحانات، ملزم به ثبت نمرات در سامانه آموزشی مؤسسه است.
15) نمرات هر درس، از تاریخ اعلام به طلبه، فقط به‌مدت یک هفته برای رسیدگی به اعتراضات و رفع اشتباهات احتمالی، با نظر استاد مربوط قابل بررسی است.
16) مکان برگزاری آزمون باید مکانی مناسب، آرام و بی‌صدا و مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش مناسب باشد.
17) امتحانات تمام دوره‌های آموزشی باید به‌صورت هماهنگ و مطابق با تقویم آموزشی تعریف‌شده، برگزار شود.
18) در هر امتحان برای هر 15 نفر حداقل یک مراقب باید حضور داشته باشد.
19) طراحی سئوال و تصحیح نهایی سئوالات به عهده استاد هر درس است.
20) در دوره‌هایی که با مشارکت سایر مراکز آموزشی برگزار می‌گردد، در صورت وجود نظام هماهنگ، امتحانات دوره با آن مرکز هماهنگ می‌گردد.
21) در جلسه آزمون هر درس، حضور استاد مربوطه الزامی است.
22) اصل برگه لیست نمرات به‌همراه لیست حضور و غیاب کلاسی هر درس، پس از دریافت امضای استاد، مدیر گروه و معاون آموزش مؤسسه نزد کارشناس برنامه‌ریزی بایگانی و نگهداری می‌شود.
23) اوراق امتحانی هر درس تا یک سال پس از پایان دوره، نزد کارشناس برنامه‌ریزی مؤسسه بایگانی و پس از آن معدوم می‌شود.
24) آزمون زبان‌های خارجی بر اساس روش متداول از دو قسمت امتحانات کلاسی (کوئیز) و امتحانات نهایی به صورت کتبی و شفاهی برگزار می شود.
25) آزمون بر اساس استانداردهای متداول امتحانات کلاسی و امتحانات کتبی هر درس از بین سوالات موجود در بانک سوالات امتحانی (دروس عمومی و دروس تخصصی) گروه زبان های خارجی برگزار می شود.
26) سوالات بانک سوالات امتحانی هر پنج سال یکبار باید بازبینی و به روز رسانی شود.
تبصره3: در صورت تغییر برخی از محتوای کتاب و منبع درسی (عمومی و تخصصی)  نهایتا ظرف 6 ماه می بایستی بانک سوالات به روز رسانی شود.
تبصره4: در صورت تشخیص مدیر گروه بانک سوالات زودتر از موعد مقرر قابل باز بینی می باشد.
27) دسترسی به بانک سوالات امتحانی فقط برای مدیر محترم گروه زبان های خارجی و کارشناس آموزش مربوطه امکان‌پذیر است.
28) سوالات موجود باید پس از هر بار برگزاری آزمون جمع آوری شده و به گروه مربوطه عودت داده شود.
29) تاریخ امتحانات کتبی و شفاهی هر ترم درسی باید پس از اتمام کلاس ها و با هماهنگی مدیر محترم گروه مشخص شود
30) تاریخ امتحانات پس از ابلاغ، قابل تعویض و تعویق نیست.
31)آزمون‌های کلاسی توسط استاد محترم و با رعایت قوانین و ضوابط اداری برگزار و آزمون کتبی پایانی توسط کارشناس آموزش گروه زبان های خارجی و حضور استاد کلاس برگزاری می‌شود.
32) آزمون شفاهی پایانی تنها بوسیله مدیر محترم گروه و یا استادی غیر از استاد ترم جاری کلاس برگزار می‌شود.
33) نمره نهایی کلاس زبان های خارجی از تجمیع نمره کلاسی (20) و نمره کتبی   پایانی(50) و نمره شفاهی  پایانی(30) بدست می‌آید.
36) نمره کلاسی براساس، فعالیت کلاسی،‌ مجموع نمرات کوئیز، و رعایت آیین‌نامه انظباطی محاسبه می‌گردد.
36) قبولی در ترم زبان های خارجی با کسب نمره بالای 70 امکان‌پذیر است. حد نصاب قبولی در امتحان نمره شفاهی 21 و کتبی 35 است. تبصره: افرادی که نمره نهایی آنها بالای 70 است ولی حدنصاب نمره کتبی یا شفاهی را اخذ نکرد‌‌ه‌اند، تنها یک‌بار با دادن تعهد کتبی برای جبران آن در ترم آتی به صورت مشروط پذیرفته می‌شوند.
37) آزمون پایانی کلاس های برگزار شده در خارج از موسسه می بایستی با حضور دانش پژوهان در دفتر برگزار شود.
تبصره :در مواردی که به علت بُعد مسافت و یا سختی تردد امکان حضور زبان آموزان در موسسه علامه مجلسی نیست، حضور مدیر محترم گروه و یا نماینده علمی ایشان برای برگزاری آزمون الزامی است.
38) غیبت در هر یک از امتحان‌های کلاسی یا پایانی اعم از کتبی و شفاهی به منزله دریافت نمره صفر خواهد بود.
39) در موارد خاص، و در صورت احراز مجاز بودن غیبت، برگزرای امتحان مجدد برای افراد غایب با تعیین زمان از طرف کارشناس گروه و با تعهد عدم تکرار  و پرداخت 50/0 از هزینه یک ترم امکان دارد.

فصل سیزدهم: آیین‌نامه مالی
1) تمام پرداخت‌ها بابت حق‌التدریس یا حق‌الزحمه استادان در نشست‌ها و کارگاه‌ها و... بر اساس آیین‌نامه پرداخت‌های دفتر انجام می‌پذیرد.
2) هم‌زمان با پیشنهاد برگزاری نشست یا کارگاه، سیر مراحل اداری و مالی برای پرداخت‌های مربوط انجام می‌پذیرد.
3) مؤسسه می‌تواند در قبال ثبت‌نام طلاب در دوره‌های آموزشی، نشست‌ها و کارگاه‌ها، از ایشان هزینه‌ای به‌عنوان مبلغ ثبت‌نام یا تعهد مالی در قالب چک، سفته یا تعهد محضری دریافت نماید. مبلغ هزینه به پیشنهاد معاون آموزش یا معاون پژوهش و با تأیید رئیس مؤسسه معین می‌شود.
4) چک‌ها، سفته‌ها، تعهدات محضری و به‌طور کلی تمام تعهداتی که طلبه نزد مؤسسه می‌سپارد، به‌صورت هماهنگ تحویل اداره امور مالی دفتر اصفهان شده و پس از پایان دوره و تسویه‌حساب طلبه با مؤسسه، به وی مسترد می‌شود.
تبصره1: در صورتی که طلبه پس از پایان دوره به مؤسسه بدهکاری داشته باشد و اقدام به پرداخت آن ننماید، مؤسسه مخیر است تعهد سپرده‌شده توسط طلبه را به اجرا گذاشته و طلب خود را دریافت نماید.
تبصره2: مواردی نظیر برگزاری اردوها، جشن‌ها، مراسم‌ها و همایش‌ها نیز مشمول این بند می‌شود.
5) در موارد خاص و با تأیید رئیس مؤسسه از طلاب، مبلغی به‌عنوان ودیعه ثبت‌نام دریافت و در پایان دوره در صورت عمل به تعهدات دوره توسط طلبه، مبلغ دریافت‌شده به وی استرداد می‌شود. مبلغ ودیعه به پیشنهاد معاون آموزش یا معاون پژوهش و با تأیید رئیس مؤسسه معین می‌شود.
تسهیلات آموزشی
1) تسهیلات آموزشی شامل مواردی از قبیل کمک‌هزینه تحصیلی، اقلام آموزشی و کمک آموزشی، جوایز، هدایا و تخفیف در پرداخت هزینه ثبت‌نام است.
2) پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی فقط به دوره‌های حضوری و بر اساس تعداد واحد آموزشی که هر طلبه با موفقیت به پایان رسانده است، صورت می‌گیرد. برای پرداخت با در نظر گرفتن جدول شماره یک، ملاک‌های آن محاسبه و پرداخت انجام می‌شود.

نحوه محاسبه شهریه:
مبلغ پایه * مجموع درصد بر اساس ملاک‌های پرداخت شهریه * تعداد واحد گذرانده‌شده در پایان ترم  = مبلغ کمک‌هزینه تحصیلی
3) جدول ملاک‌های در نظر گرفته‌شده برای پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به طلاب و میزان مؤثر برای هر ملاک به شرح زیر است:

ردیف

ملاک مؤثر

تفکیک ملاک

میزان مؤثر

1

مقطع دوره آموزشی

کاردانی (سطح1)

5%

کارشناسی (سطح2)

10%

کارشناسی‌ارشد (سطح3)

15%

دکتری(سطح4)

25%

زبان‌های خارجی ترم 9 و 10

زبان‌های خارجی ترم 11 و بالاتر

40%

3

جنسیّت

برادران

75%

خواهران

20%

4

تلبس

ملبس دائم

10%

غیر ملبس

0

5

مقطع (مدرک) تحصیلی فراگیر

سطح 1

5%

سطح 2

8%

سطح 3

12%

سطح 4

15%

6

اهمیّت دوره

 

50%


تبصره1: تعیین میزان درصد اهمیّت دوره به‌عهدهٔ رییس مؤسسه خواهد بود.
4) کمک‌هزینه به دوره‌هایی تعلق می‌گیرد که حداقل ده واحد درسی داشته باشند.
تبصره 2: در موارد خاص، با تصویب شورای آموزش به برنامه‌های کمتر از 10 واحد نیز کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.
تبصره 3: طلاب باید منعی برای دریافت کمک‌هزینه نداشته باشند.
تبصره 4: برای هر عنوان درسی فقط یک‌بار کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.
تبصره 5: به موارد زیر کمک هزینه تحصیلی تعلق نمی‌گیرد:
 واحدهای درسی که طلبه در سایر مراکز گذرانده است؛
واحدهای درسی که به هر دلیلی حذف شده است؛
طلاب شرکت‌کننده در دوره‌های آموزش زبان خارجی تا پایان ترم ششم؛
کارمندانِ طلبه دفتر که در زمان موظفی خود در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.
تبصره 6: در مورد زبان‌های خارجیِ خاص با در نظر داشتن ایجاد انگیزه در دانش‌پژوهان، با تصمیم شورای آموزش، به طلاب ترم‌های پایین‌تر از ترم ششم نیز کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود.
5) کمک‌هزینه تحصیلی می‌تواند متناسب با مقطع تحصیلی، شرایط تأهل و تفکیک جنسیت، واحدهای حضوری و غیرحضوری، عملی و نظری و شرایط دیگر برای دوره‌های مختلف، متفاوت باشد.
6) پرداخت کمک‌هزینه متناسب با دوره‌ها، به‌صورت ترمی یا ماهانه پرداخت می‌گردد.
7) به إزاء هر غیبت آموزشی مجاز یا غیر مجاز، یک‌هشتم مبلغ پایه از کمک‌هزینه تحصیلی طلبه کسر می‌شود.
8) به دوره‌هایی که به‌صورت مشارکتی با نهادهای دیگر انجام می‌گیرد، کمک‌هزینه تعلق نمی‌گیرد، مگر آنکه در تفاهم‌نامه، پرداخت کمک‌هزینه توسط مؤسسه و منبع تأمین آن قید شده باشد.
9) مبلغ پایه کمک‌هزینه تحصیلی و کسورات آن برای هر دوره آموزشی متناسب با موافقت‌نامه بودجه و دیگر منابع احتمالی، با پیشنهاد کارشناس برنامه‌ریزی و در شورای آموزش تعیین می‌گردد.
10) به نماینده کلاس متناسب با مسئولیت وی تا سه برابر حداکثر تعداد واحد هر نیم‌سال می‌توان کمک‌هزینه پرداخت نمود.
11) پرداخت سایر تسهیلات حمایتی، مانند کتاب و وسایل کمک آموزشی متناسب با دوره و با تأیید رئیس مؤسسه انجام می‌گیرد.

تسهیلات پژوهشی
الف) پایان‌نامه‌ها
1) تمام هزینه‌های مربوط به پایان‌نامه طلاب (اساتید داور، راهنما و مشاور)، مطابق با دستورالعمل وزارت علوم از طلبه دریافت می‌شود.
2) در صورتی که موضوع پایان‌نامه طلبه در راستای مأموریت‌های دفتر و مورد تأیید گروه آموزشی مربوطه در مؤسسه باشد، مؤسسه می‌تواند برای پرداخت هزینه مربوط به پایان‌نامه، به طلبه تسهیلات اعطا نماید.
تبصره1: تأیید احراز تطابق موضوع پایان‌نامه با مأموریت‌های دفتر به‌عهدهٔ معاونت پژوهش و تأیید معدل دوره بدون احتساب نمرهٔ پایان‌نامه به‌عهدهٔ معاونت آموزش است.
تبصره2: اعطای تسهیلات مربوط به استادان پایان‌نامه با در نظر داشتن معدل کل دوره، بدون احتساب نمرهٔ پایان‌نامه در پایان دوره و مطابق جدول زیر پرداخت خواهد شد.
جدول چگونگی پرداخت کمک‌هزینه نسبت به پایان‌نامه‌ها

ردیف

معدل کل دانشجو در پایان دوره تحصیلی

درصد هزینهٔ پرداختی توسط مؤسسه

1

20-18

100%

2

18-16

50%

3

16-14

30%

4

معدل زیر 14

0%


تبصره3: مدیر مؤسسه می‌تواند حداکثر تا 10 درصد هزینه کل پایان‌نامه، برای طلبه دستور تخفیف إعمال نماید.
تبصره4: تسهیلات فقط در قالب تخفیف در دریافت هزینه إعمال می‌شود.
ب) مقالات
3) اعطای هزینه تشویق تألیف مقالات به طلاب مطابق با جدول زیر در مؤسسه انجام خواهد شد.

ردیف

موضوع

امتیاز

1

ارائه مقاله ISI و ISC

هر مقاله000/000/7 ریال

2

ارائه مقاله علمی پژوهشی و چاپ در مجلات دارای رتبه علمی -پژوهشی

هر مقاله000/000/5 ریال

3

ارائه مقاله علمی ترویجی و چاپ در مجلات دارای رتبه علمی – ترویجی

هر مقاله000/000/3 ریال

4

ارائه مقالات در همایش‌های بین‌المللی و ملی و چاپ در مجموعه مقالات همایش

هر مقاله000/000/2 ریال

5

ارائه مقالات علمی تخصصی و چاپ در مجلات دارای رتبه علمی تخصصی

هر مقاله000/000/2 ریال


تبصره 5: مبالغ تشویق برای سال 1394در نظر گرفته شده است و با پیشنهاد معاون پژوهش و تصویب در شورای آموزش مؤسسه، هر سال قابل افزایش یا کاهش است.
تبصره6: از هر نفر حداکثر سه مقاله در سال، در رتبه‌های مختلف پذیرفته می‌شود.
تبصره7: فرصت پذیرش مقالات، حداکثر تا 9 ماه پس از پایان آخرین نیم‌سال تحصیلی بدون تأخیر در سنوات تحصیلی طلاب است و بعد از آن دیگر، محاسبه نخواهد شد.
تبصره 8: ارائه تأییدیه چاپ از طرف نشریه و فایل word مقاله به معاونت پژوهش توسط طلبه الزامی است.
تبصره 9: پس از چاپ، ارائه دو نسخه از نشریه که مقاله در آن چاپ شده است به معاونت پژوهش جزء تعهدات طلبه است.
4) پرداخت هزینه تشویق مقالات، مخصوص طلاب مشغول به تحصیل در دوره‌های آموزشی مؤسسه است و شامل افراد غیر نمی‌شود.
تبصره 10: در مواردی که بیش از یک نفر اقدام به تألیف مقاله نموده باشند، هزینه تشویق فقط یک‌بار و مطابق جدول زیر به حداکثر چهارنفر از مؤلفان پرداخت خواهد شد.

میزان درصد پرداخت هزینه تشویق

تعداد مؤلفان مقاله

دو نفر

سه نفر

چهار نفر

نفر اول

60%

50%

40%

نفر دوم

40%

30%

30%

نفر سوم

-

20%

20%

نفر چهارم

-

-

10%


تبصره11:درج عنوان «طلبه/ دانشجوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان» در مقاله الزامی است.
تبصره12:مقالاتی که در لیست سیاه مجلات که از سوی وزارت علوم معرفی شده‌اند، چاپ شوند، مشمول دریافت هزینه تشویق نخواهند شد.

جریمه‌ها
5) در صورتی که طلبه‌ای از تحصیل انصراف دهد، موظف است مطابق شهریه ثابت و متغیر دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم که از دانشجویان همان نیم‌سال أخذ شده، به علاوه تمامی کمک‌هزینه‌های دریافتی از مؤسسه را به مؤسسه بازگرداند.
6) به طلابی که در مهلت حذف و اضافه بخشی یا تمام واحدهای انتخابی خود را حذف نمایند، فقط شهریه متغیر واحدهای حذف‌شده مسترد خواهد شد و در صورت حذف واحدها پس از مهلت مقرر حذف و اضافه، شهریه متغیر نیز برگشت داده نخواهد شد.
7) به طلابی که به‌صورت اضطراری فقط یکی از درس‌های نظری خود را حذف نمایند، هیچ‌گونه شهریه‌ای اعم از ثابت و متغیر مسترد نخواهد شد.
8) در صورت حذف نیم‌سال هیچ‌گونه شهریه اعم از ثابت یا متغیر مسترد نخواهد شد.
9) عدم شرکت طلبه در برنامه‌هایی که از سوی مؤسسه الزامی اعلام شده است، به‌منزله خسارت به مؤسسه تلقی شده و طلبه مقصر، ملزم به پرداخت خسارت وارده است.
تبصره13:مبلغ خسارت توسط کارشناس برنامه‌ریزی مشخص و پس از تأیید رئیس مؤسسه اعلام می‌شود
فصل چهاردهم: آیین‌نامه انضباطی برادران
1) با عنایت به لزوم رعایت اصول و مقررات، مطابق با شأن و منزلت حوزهٔ علمیّه و قداست جایگاه رفیع دانش، آیین‌نامه انضباطی طلاب و اساتید برادر به شرح زیر اعلام می‌شود:
الف) ضوابط رفتاری طلاب:
 ارتباط و معاشرت طلاب با دیگران اعم از استادان، دیگر طلاب و کارمندان باید همراه با رعایت ادب، اخلاق و آداب اسلامی  و موازین شرعی باشد؛
نحوهٔ حضور در کلاس‌های درس (نحوهٔ سخن‌گفتن، نشستن و...) باید متناسب با شأن یک فرد حوزوی و مؤدبانه باشد؛
خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه در کلاس‌های درسی مجاز نیست؛
استعمال دخانیات در کلاس‌ها و محیط‌های عمومی مؤسسه غیر مجاز است؛
استفاده از امکانات مؤسسه برای انجام فعالیّت‌های سیاسی به نفع احزاب و گروه‌ها غیر مجاز است.
ب) ضوابط ظاهر و پوشش آقایان در محیط مؤسسه:
تعریف محیط مؤسسه: محیط مؤسسه اعم از محوطه کلاس‌ها، راهروها، کتابخانه، فضای بیرونی مؤسسه و تمامی اردوها (علمی، تفریحی، فرهنگی، زیارتی و...) و دیگر فضاها و محافل مربوط به مؤسسه می‌شود.
پوشش مناسب طلاب برادر شامل موارد زیر است:
 پیراهن، کت و شلوار و جوراب؛
پیراهن، کاپشن و شلوار و جوراب؛
پیراهن یا بلوز مردانه و شلوار و جوراب.
موارد الزامی در پوشش:
 لباس‌ها باید همواره تمیز، دارای ظاهری ساده، آراسته و در خور شأن و فضای حوزه باشد؛
 لباس باید دارای گشادی متعارف و از پوشیدن لباس‌های تنگ و بدن‌نما و اندامی پرهیز شود؛
 دگمه‌های پیراهن باید تا حد متعارف بسته باشند؛
 موها و محاسن باید تمیز و منظم و مناسب طلبگی باشند.
موارد غیر مجاز در پوشش:
 استفاده از شلوارهای ورزشی در محیط‌های غیر ورزشی؛
پوشیدن پیراهن کوتاه‌تر از خط کمر یا آستین کوتاه‌تر از آرنج؛
استفاده از کمربندهای تزئینی و غیر متعارف بر روی شلوار؛
 استفاده از هر گونه لباس یا زینت‌آلات که نشان‌دهندهٔ بی‌حرمتی یا در برگیرنده عبارات و نمادهای نامناسب، هم‌چون نشان گروه‌های انحرافی باشد؛
استفاده از هر گونه عطر و ادکلن تند و حساسیت‌زا در محیط مؤسسه؛
استفاده از کفش با پاشنه غیر متعارف یا دمپایی؛
مدل‌های نامتعارف و زننده در پیرایش یا آرایش موها؛
رنگ‌کردن موها (غیر از رنگ طبیعی مو)؛
 پیرایش محاسن به شیوه‌های غیر متعارف و زننده؛
کوتاهی بیش از حد محاسن به گونه‌ای که صدق ریش نکند؛
 استفاده از زیورآلات، غیر از انگشترها یا حلقه‌های متعارف و ساعت مچی.
ضوابط ظاهر و پوشش خانم‌ها در محیط مؤسسه:
پوشش خواهران متناسب با حضور ایشان در فضای آموزشی برادران مورد توجه قرار بگیرد.
2) با توجه به قداست علم و اخلاق و محیط‌های آموزشی و پژوهشی در شرع مبین و حکومت اسلامی و ضرورت دفاع و حراست از حقوق عمومی طلاب، طلبه مکلف و موظف است در طول زمان تحصیل و در هر محیط، از ارتکاب هر عمل که خلاف شئون و حیثیات طلبگی باشد، خودداری کند.
3) در صورت ارتکاب اعمال خلاف شئون طلبگی یا انضباطی، پروندهٔ طلبه به کمیته انضباطی ارسال خواهد شد.
تبصره1: ترکیب اعضاء کمیته انضباطی:
رئیس مؤسسه (رییس کمیته)؛
معاون آموزش (دبیر کمیته)؛
معاون پژوهش؛
مدیر گروه گرایش‌ مربوط؛
رئیس اداره حراست دفتر.
تبصره2: جلسات با حضور رییس کمیته و حداقل سه عضو رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء به تصویب می‌رسد.
تبصره3: رییس کمیته انضباطی می‌تواند بنا به نیاز یا تشخیص، از افراد مطلع برای شرکت در جلسات کمیته انضباطی بدون‌ داشتن حق ‌رأی دعوت کند.
4) اختیارات و وظایف کمیتهٔ انضباطی
الف) بررسی تخلفات عمومی طلاب، مانند تهدید، تطمیع، توهین، ضرب و جرح، جعل و... ؛
ب) رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری طلاب، مانند:
1. تقلب در امتحان.
2. فرستادن اشخاص دیگر در جلسات امتحانی.
3. اخلال در برنامه‌های آموزشی.
4. واردکردن خسارت به اموال دفتر.
تخلفات سیاسی:
1. عضویت در گروه‌های محارب یا مفسد یا انجام هر عملی به نفع آن‌ها.
2. تبلیغ یا فعالیت به نفع گروهک‌ها و مکاتب‌ الحادی.
3. توهین به شعایر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی.
4. ایجاد بلوا و آشوب در محیط دفتر.
تخلفات اخلاقی:
1. استعمال، خرید و فروش دخانیات یا مواد مخدر.
2. نشر و توزیع اقلام با محتوای مستهجن و مبتذل.
3. عدم ‌رعایت شئون طلبگی.
5) تنبیهات
تنبیهاتی که با حکم کمیته انضباطی نسبت به طلبه می‌تواند اعمال شود:
 احضار و اخطار شفاهی؛
اخطار کتبی بدون درج در پرونده؛
توبیخ کتبی و درج در پرونده؛
محرومیت از تسهیلات طلاب؛
 ممنوعیت از تحصیل موقت یا دائم در دوره‌های آموزشی مؤسسه؛
معرفی به مراجع ذی‌صلاح.
در تمامی موارد یادشده در صورت ایجاد خسارت و ضرر و زیان به دفتر، طلبه موظف به پرداخت خسارت ایجادشده است.
6) در صورتی که تخلف طلبه حیثیت دفتر را تحت‌الشعاع قرار دهد یا بار حقوقی ایجاد کند، کمیتهٔ انضباطی می‌تواند پیگیری آن را از ریاست دفتر درخواست نماید.
تبصره4: در صورت احتمال تصحیح رفتار و عدم تکرار تخلف، کمیته انضباطی بنا به تشخیص می‌تواند اجرای تمام یا بخشی از حکم را پس از تعهد، به حالت تعلیق درآورد.
تبصره5: تخلفاتی که بار حقوقی متناسب با قوانین کشوری دارد، به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود و مربوط به مؤسسه نیست.
7) نحوهٔ اعتراض‌کردن طلبه به آراء صادره
چنانچه طلبه در خصوص احکام ابلاغ‌شده به وی از سوی کمیته انضباطی اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت 10روز اداری از تاریخ رؤیت حکم، اعتراض خود را تسلیم کمیته انضباطی نماید.
 آیین‌نامه آموزشی، پژوهشی و انضباطی و مالی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)شامل 129 ماده و 76 تبصره در تاریخ1/8/1394به تصویب شورای آموزش مؤسسه رسید و برای دو سال قابل اجرا و در صورت لزوم قابل تمدید خواهد بود.
1


تعداد بازديد اين صفحه: 4911
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما