به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، الهام اکبری در نشست علمی «ظرفیت های آموزشی موجود در فضای مجازی» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه مجازی المصطفی در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: یادگیری آنلاین کمتر از 20 سال است که ایجاد شده و این نوع یادگیری در حال رشد و تکامل بود که با ایجاد وب 2 ها، یک تکامل قابل توجهی در آن شکل گرفت.
وی با بیان این که شبکه های اجتماعی باید به عنوان یک ابزار یادگیری در آموزش در نظر گرفته شوند، گفت: وب 2 ها یک وب جدید نیستند بلکه شبکه های جهانی وب هستند که این بار بیشتر بر استفاده اجتماعی از وب متمرکز شده است.
کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: رسانه های اجتماعی بعضی از وب 2 ها هستند که بیشتر بر اشکال مختلف ارتباط الکترونیکی متمرکز هستند در حالی که در شبکه های اجتماعی فضا کمی متفاوت تر است. وب 2 ها منظم تر و مبتنی بر نیاز کاربر هستند و بر از اساس نیاز کاربر تغییراتی در آنها شکل می گیرد و به روز می شوند. وب 2 ها حالت جریان دارند و اطلاعاتی که در خود ذخیره می کنند، در جریان قرار می گیرند.
وی با اشاره به ویژگی های شبکه های اجتماعی افزود: شبکه های اجتماعی رایگان هستند و دسترسی به آنها راحت است و نیازی به آشنایی با ابزار پیچیده نیست، همچنین بر اساس نیازهای کاربر تغییر می کنند و امکان استفاده چند رسانه ای در آن وجود دارد.
* چرایی استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش
اکبری درباره چرایی استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش اظهار داشت: انقلاب شدن در عرصه ارتباطات و اشتراک گذاری دانش، اتصال کاربران، قابلیت دسترسی در موبایل و تبلت، وجود قابلیت تعامل با افراد در خارج از شبکه دوستان و گستردگی در میان جوانان، منعطف بودن محیط آموزشی آن و تولید اطلاعات مشترک علل استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش به حساب می آیند. وب 2 ها سبب شد که ماهیت کاربران تغییر کند و سرعت عمل بالا برود.
وی با اشاره به وجه تمایز در روش یادگیری سنتی و یادیگری در فضای وب 2 ها گفت: این شیوه جدید می طلبد که در روش های آموزشی خود تأمل کنیم و به فکر تغییر در شیوه های آموزشی خود باشیم. یادگیری که در محیط سیال صورت می گیرد، یک پدیده دوطرفه می شود که می توان از آن استفاده کرد و به آن افزود.
* ویژگی های یادگیری در محیط رسانه های اجتماعی
کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: کنترل و مدیریت یادگیری بر عهده یادگیرنده است و بر اساس علاقه خود، محتوا را انتخاب و تولید می کند و کاربر با سایر یادگیرنده هایی که در سراسر جهان هستند، ارتباط می گیرد و کاربر این اجازه را دارد که محتوای آموزشی خود را فارغ از زمان و مکان دریافت و ارسال کند.