رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت:

در گام دوم انقلاب به تکنولوژی نرم اشاعه معنویت اصیل محتاجیم

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به مختصات اخلاقی انسان معاصر از جمله توجه به معنویت های غیر صحیح گفت: در گام دوم انقلاب به تکنولوژی نرم اشاعه معنویت اصیل محتاجیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، نشست علمی معنویت و گام دوم انقلاب اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب از سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب پیش از ظهر امروز در سالن امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام مهدی علیزاده رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با بیان این که معنویت قدسی به مخلص کلام صیرورت توحیدی انسان است، خاطرنشان ساخت: معنویت در کلان اسلام یک سیستم معنایی کامل است که هر بخش آن عهده دار اقسامی از معنویت است
وی اضافه کرد: معنویت احساس حضور معنا در خود و ظهور آن در رفتار است که مترتب بر شناخت صحیح برآمده از وحی است، شناختی که نسبت به مبدأ هستی، منتهای آفرینش، سنت های مندرج در متن آفرینش و حیات انسان است.
رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت با بیان این که این تعریف معنویت را طیف دار معنی می‌ کند، گفت: در گام اول باید وضعیت کنونی دنیا را در گام اول تشریح کنیم که جهان آینده رو به چه سمتی دارد و بعد از آن به تبیین بایسته های معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان آینده نگاری معنویت بپردازیم.
وی فراغت محوری را یکی از ویژگی های انسان معاصر دانست و افزود: به نظر می‌ رسد ما با این حقایق رو به رو هستیم که در وضعیت کنونی عالم اولا در عرصه فردی آنچه به روحیات فردی برمی گردد انسان معاصر لذت طلب و دنبال لذت جویی است، انسانی است که در حوزه زندگی بسیار اموراتش فراغت محور است.
حجت الاسلام علیزاده تصریح کرد: انسان معاصر به دنبال کسب پرستیژ و تشخص و تمایز است، این که بخواهد خودش از از سیاهه جمعیت دنبال کند و در درجه اول خودش را برای خود اثبات کند از این رو سعی می‌ کند که متفاوت باشد و طبیعتا با یک نوع فرد گرایی افراطی توأم می‌ شود.
وی افزود: بنابراین به نظر می‌ رسد چهار فرهنگ التذاذ، رفاه طلبی، فراغت محوری و تشخص در کنار جامعه اطلاعاتی امروز، نقاط هویت بخش انسان معاصر است، البته در امور متکثر اجتماعی هرگز نمی تواند نسخه واحد پیچید ولی این ها روندهایی است که تأثیرات خود را می‌ گذارد.
رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت با بیان این که در عرصه معنویت و دین گرایی چهار شاخص و نقطه مختصات را می‌ توان برای سبک دین ورزی انسان معاصر قائل شد، ابراز داشت: یکی از آنها بحث مرجعیت گریزی است که در بخش قابل توجهی از انسان ها دین داری مرجعیت گریز می‌ شود یعنی دین داری خود فرما و دینی که خود فرد دین درست است را به قضاوت می‌ نشیند.
وی با اشاره به این که در سبک دین ورزی آینده عنصر شور و احساس غلبه پیدا می‌ کند، خاطرنشان کرد: این به این معنا نیست که شاهد دین داری صد در صد فاقد معرفت باشیم ولی بیشترین سهم بری به سمت دین ورزی عاطفی و احساسی پیش می‌ رود.
حجت الاسلام علیزاده عنوان کرد: ویژگی سوم این دوره بحث گزینشی شدن است، در بازار آزاد نظام های ارزشی و عرصه متاع معنوی و دین داری، انسان ها به عنوان مشتریانی که حق دارند از این بازار کالای خود را انتخاب کنند دست به گزینش می‌ زنند و دین ورزی مونتاژی را انتخاب می‌ کنند.
وی بیان داشت: بحث چهارم این است که در سایه دین داری سنتی، مناسک گرایی رشد می‌ کند، هرچند برخی از افراد گفته اند این مناسک گرایی در بخش دیگری از دین داران احساسی هم دامن زده خواهد شد، بنابراین به عقیده من انسان ها در این دنیا به دنبال معنویت قابل جمع با دنیا گری می‌ روند که هزینه زیادی نداشته باشد.
رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت در بخش دیگری از سخنان با تأکید بر این که گام اول ظهور و تثبیت و گام دوم مرحله بالندگی و توسعه انقلاب اسلامی است، گفت: در گام اول در برخی حوزه ها زودتر به گام دوم رسیده ایم و در برخی حوزه هنوز به گام نرسیده ایم یعنی نمی توان همه زیرحوزه ها و کیان انقلاب را در گام دوم بدانیم.
وی خاطرنشان ساخت: به عقیده من در گام اول برای معنویت شناسی و معنویت خواهی حرکت های آغازین را شکل داده ایم و برای فهم معنویت اسلامی فعالیت هایی صورت گرفته و دستگاه های کلان جبهه فرهنگی و تبلیغی انقلاب نیز برای گفتمان فرهنگ معنوی به میدان آمده است.
حجت الاسلام علیزاده اضافه کرد: ما بیشتر به مرزبانی از معنویت های اصیل در کنار دگر اندیشی هایی که نسخه بدل هایی از معنویت را برای جذب انسان ها عرضه کرده است مشغول شده ایم، بنابراین تبیین این که معنویت چه چیزی نیست انرژی و وقت ما را گرفته است ولی این که معنویت خواهی و معنویت طلبی چه چیزی هست در گام های اول هستیم.
وی با بیان این که در نگاه آینده نگارانه باید دو اتفاق را رقم بزنیم، خاطرنشان ساخت: این دو اتفاق یکی تعمیق و دوم توسعه مرزی معنویت واقعی است، ما بیشتر به حرکت ایجابی نیاز داریم یعنی معنویت صحیح بر اساس مکتب اهل بیت(ع) چه چیزی هست، چراکه معنویت اصیل و معنویت اسلامی ناب و توحیدی به قرائت شیعی همان معنویت قرآن و مدرسه اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام علیزاده افزود: ما در این حوزه هنوز گام های جدی برنداشته ایم و وقت آن رسیده است که تمام تدابیر لازم را برای اجتهاد و استنباط معنویت اصیل اسلامی هزینه کنیم و تلاش کنیم تا پرسش هایی که در دو گانه های تاریخی جمعیت های معنویت خواه را سردرگم کرده است را جواب بدهیم.
وی تصریح کرد: گام دوم گسترش عرضی است یعنی باید به تولید نسخه های معنویت کار بردی بپردازیم و ما در این حوزه باید به تکنولوژی نرم شیوه اشاعه و انتقال معنویت اصیل به جامعه هدف دست پیدا کنیم از این رو باید برای معنویت کاربردی در بین اصناف مختلف نسخه بدهیم.

رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت با اشاره به این که در سطح تمدن سازی به گفتگوی بیشتری نیاز داریم، گفت: در این سطح باید نسخه های جهانی برای شهروند جهانی داشته باشیم یعنی یک نوع معنویتی فرا شیعی و فرا اسلامی داشته باشیم که خطاب آن یاایها الناس باشد و گنجایش و ظرفیت تمدنی داشته باشد
منبع:اختصاصی/ایسکا
كلمات كليدي : اخبار پژوهشکده اخلاق و معنویت , حجت الاسلام مهدی علیزاده , پژ.هشکده اخلاق و معنویت-نشست علمی

تاریخ خبر: 1398/7/11 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 1082 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1083
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما